Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Siebel Systems maakt zich op voor overname van edocs, Inc.

Overname voegt optimale functionaliteit voor e-Billing en Customer Self-Service toe aan de
CRM- en Business Intelligence-oplossingen van Siebel Systems

SAN MATEO, California - 20 december 2004 - Siebel Systems, Inc. (NASDAQ: SEBL), kondigt aan dat het bedrijf een definitieve overeenkomst heeft getekend voor de overname van het in Natick, Massachusetts gevestigde edocs, Inc., een toonaangevende aanbieder van e-Billing en Customer Self-Service oplossingen. De overname betekent een uitbreiding van het aanbod van producten en diensten van Siebel Systems in de snel groeiende markt voor e-Billing en Customer Self-Service applicaties, die op dit moment al goed is voor een jaaromzet van 3 miljard dollar*.

Door deze overname verwacht Siebel Systems een van de meest complete self-service oplossingen in de industrie te kunnen leveren, die bedrijven in staat stelt de klantervaring te verbeteren en zowel de operationele kosten als de uitval van klanten te verlagen. Bovendien betekent de overname van edocs een versteviging van het aanbod van Siebel Systems op het gebied van multi-channel oplossingen. De overname ligt dan ook geheel in lijn met de groeistrategie van Siebel Systems, die in het teken staat van de ontwikkeling van een breder en diepgaander aanbod van front-office oplossingen.

Volgens de condities van de overeenkomst betaalt Siebel Systems in eerste instantie 115 miljoen dollar in contanten aan de aandeelhouders van edocs. Aanvullende betalingen, op basis van gerealiseerde omzet en andere contractuele kernpunten, volgen waarschijnlijk in 2006. Met uitsluiting van de eenmalige kosten, is de verwachting dat de opbrengsten over het eerste kwartaal van 2005 door deze transactie worden teruggebracht met ongeveer 0,01 dollarcent per aandeel. Daarnaast verwacht Siebel Systems in het eerste kwartaal van 2005 een eenmalige kostenpost van 8 tot 10 miljoen dollar. De toewijzingsanalyse van de activa is echter nog niet afgerond, dit bedrag zou dus nog kunnen veranderen. Voor de rest van 2005 verwacht Siebel Systems geen merkbare financiële effecten van de overname, die inmiddels is goedgekeurd door de raad van bestuur van beide bedrijven, maar nog wel onderhevig is aan de gebruikelijke - wettelijke - condities. De transactie krijgt, naar nu wordt verwacht, in het begin van het eerste kwartaal van 2005 zijn definitieve beslag.

"Met de overname van edocs kunnen wij internationale ondernemingen oplossingen bieden die een enorme verbetering betekenen van de efficiëntie van hun service- en betalingskanalen, de kosten voor call-centers drastisch terugbrengen en een bijdrage leveren tot grotere klanttevredenheid en klantenbinding", zegt J. Michael Lawrie, CEO van Siebel Systems. "Deze overname brengt een belangrijke organisatie op het gebied van e-Billing- en Customer Self-Service oplossingen samen met een van de grootste namen op het gebied van klantenservice-, call-center- en field serviceoplossingen. Het is een stap die volledig past binnen onze strategie, die erop gericht is ons aanbod van front-office oplossingen uit te breiden. De sterke punten van Siebel Systems en edocs sluiten perfect bij elkaar aan en dat betekent dat onze klanten in de toekomst optimaal profijt kunnen halen uit de steeds populairder wordende, interactieve, self-service toepassingen."

"Wij gaan nu deel uitmaken van Siebel Systems, een onderneming die een marktleidende positie bekleedt op het gebied van CRM. Voor ons is dit een fantastische kans om samen een nieuw kwaliteitsniveau te realiseren op het gebied van Customer Self-Service", zegt Kevin Laracey, president en CEO van edocs. "Beide ondernemingen zijn sterk gefocust op het leveren van toegevoegde waarde op basis van geavanceerde technologie in een aantal specifieke branches. Wat dat betreft is het dan ook een ideale alliantie. De combinatie van onze productlijnen met die van Siebel Systems stelt ons in staat in versneld tempo waardevolle functionaliteit op de markt te brengen die ondernemingen in staat stelt miljoenen dollars te besparen op operationele kosten. Bovendien kunnen ze hun klanten daardoor op een bijzonder gedifferentieerde manier tegemoet treden en dat levert niet alleen nieuwe klanten opleveren, het verstevigt ook bestaande relaties."

Het productaanbod van edocs bestaat uit een compleet softwareplatform voor e-Billing en Customer Self-Service. De oplossingen van edocs zijn in het verleden ingezet bij diverse grote, internationale concerns als British Telecom, Harvard Pilgrim Healthcare, KPN, Toyota Financial Services, TXU en Verizon Wireless, bedrijven die onder de strengste bedrijfseisen opereren in zeer complexe technische omgevingen. De oplossingen van edocs zijn gebaseerd op een volledig schaalbaar en volgens industriestandaarden opgezet J2EE self-service platform, waarvan de totale eigendomskosten aanzienlijk lager liggen dan die van concurrerende kant-en-klare of speciaal ontwikkelde oplossingen.

Siebel Systems is van plan een geïntegreerde totaaloplossing te gaan leveren waarbij optimaal gebruikgemaakt wordt van de bestaande expertise, de elkaar wederzijds aanvullende technologieën en de ruime ervaring van beide ondernemingen. In eerste instantie zal deze oplossing met name gericht zijn op de sectoren van communicatie, financiële dienstverlening, gezondheidszorg en energie. De integratie van de toonaangevende oplossingen van Siebel Systems zelf op het gebied van CRM en Business Intelligence met de allesomvattende oplossingen van edocs voor eService, Self-Service en e-Billing, zal leiden tot de totstandkoming van een uiterst complete en bijzonder effectieve Customer Self-Service oplossing, die zal bijdragen tot grotere klanttevredenheid en bredere acceptatie.

Telefonische conferentie via internet
Geïnteresseerden kunnen via internet - www.siebel.com/investor - de herhaling van de conference call waarin de overname wordt toegelicht beluisteren en de bijbehorende diapresentatie bekijken.

Over edocs
Als marktleider op het gebied van software voor Customer Self-Service en e-Billing voor Global 2000-ondernemingen, levert edocs oplossingen die de kwaliteit van klantenservice verhogen, support-kosten terugbrengen en de relaties met zakelijke klanten en consumenten verstevigen. Het productaanbod van edocs bestaat uit een geïntegreerde suite voor e-Billing en betalingsverkeer, e-Service en geavanceerde Self-Care technologieën, kortom, een compleet platform voor alle aspecten van klantenservice. Ondernemingen zijn daardoor in staat over te stappen van de kostbare, op papier geadministreerde en de op call-centers gebaseerde procedures van serviceverlening naar een efficiënter en kosteneffectiever systeem van self-service en geassisteerde service via internet, e-mail en IVR-kanalen. De diensten en producten van edocs worden met succes ingezet bij een groot aantal van de meest prominente organisaties ter wereld op het gebied van communicatie, energie, financiële dienstverlening, overheid, gezondheidszorg en productie/distributie. Onder de klanten van edocs bevinden zich bekende namen als BT (British Telecom), Cingular Wireless, Fannie Mae, GE Retail Finance, Humana, Independence Blue Cross, Telecom Italia, Telstra, Toyota Financial Services, TXU Energy en Verizon Wireless. De in 1997 opgerichte onderneming heeft zijn hoofdvestiging in Natick, Massachusetts en beschikt daarnaast over kantoren in Azië, Australië, Europa en Zuid-Amerika.

Over Siebel Systems
Siebel Systems Inc. (NASDAQ: SEBL) is de toonaangevende aanbieder van zakelijke applicatiesoftware waarmee bedrijven producten en diensten aan klanten kunnen aanbieden, kunnen verkopen en service kunnen verlenen via meerdere kanalen en meerdere divisies. Met wereldwijd meer dan 4.000 klanten biedt Siebel Systems organisaties een reeks van 'best practices', CRM-toepassingen, analytische producten en bedrijfsprocessen die volledig zijn afgestemd op specifieke branches en sectoren en die zich bovendien in de praktijk ten volle hebben bewezen. Organisaties kunnen hiermee superieure klantervaringen bieden en winstgevendere relaties met afnemers onderhouden. Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in meer dan dertig landen. Meer informatie over Siebel Systems en haar klanten is te vinden op .

###

Meer informatie:
Sandra Wasseur
Senior Marketing Director Western Europe
Siebel Systems
Telefoon: 020-5401000


* Bron: Gartner, Inc.

Voor meer informatie over oplossingen en diensten van Siebel Systems kunt u onze internetsite bezoeken: CRM - ; OnDemand
Solutions - ; Industry CRM -
; Call Center & Service -
; Sales Force Automation -
; Marketing Automation -
; Business Intelligence -
; Integration Solutions -
; CRM Services -
.

Afgezien van historische informatie, bevat dit persbericht "forward-looking statements" (uitspraken met betrekking tot de toekomst), waarbij rekening dient te worden gehouden met risico's en onzekerheden. De toekomstige financiële resultaten van Siebel Systems kunnen afwijken van de resultaten zoals besproken of voorspeld in deze uitspraken met betrekking tot de toekomst, zulks op basis van factoren waaronder, maar niet beperkt tot, risico's in verband met klantrelaties, zoals de beschikbaarheid van producten en diensten van Siebel Systems, implementatie van producten en diensten door klanten, relaties met klanten, derde partijen en system integrators, concentratie van inkomsten binnen een relatief gering aantal klanten, aanwezigheid van fouten of onvolkomenheden in producten, het vermogen tot succesvol groeimanagement, significant grotere geconstateerde of verwachte concurrentie en de behoefte tot voortgaande uitbreiding van productdistributie en aanbod van diensten. Meer informatie over factoren die van invloed kunnen zijn op de financiële resultaten van Siebel Systems is beschikbaar in het Annual Report (Jaarverslag) van Siebel Systems, formulier 10-K, de Quarterly Reports (Kwartaalrapporten), formulier 10-Q, en andere stukken die door Siebel Systems zijn gedeponeerd bij de Securities and Exchange Commission. Genoemde rapporten en stukken zijn beschikbaar op www.sec.gov. Siebel Systems verplicht zich niet tot actualisering van de informatie in dit persbericht.

Als u met iemand van Siebel Systems wilt spreken, of nog andere vragen heeft, dan horen wij dat graag.

Met vriendelijke groet,

Dennis Doodeman
Sr. Account Manager
Text 100 Public Relations
Tel: +31 20 5304345
E-mail: dennisd@text100.nl