Ingezonden persbericht


SPAR eerste internationale speler op Indiase food retailmarkt

Eerste supermarkt geopend in Mumbai regio

Amsterdam, 20 december 2004 - Afgelopen vrijdag opende het van oorsprong Nederlandse SPAR International zijn eerste supermarkt in Juhu, India. Na aankondiging van de eerste licentieovereenkomst in China in november 2004 benadrukt de retailorganisatie met deze opening haar aanhoudende focus op belangrijke wereldmarkten. SPAR is de eerste internationale retailer in de levensmiddelenindustrie die de Indiase markt betreedt. SPAR gaat een overeenkomst aan met Radhakrishna Foodland Pvt. Ltd en zal samenwerken met onafhankelijke detailhandelaren in de Mumbai regio. SPAR richt zich hiermee op stimulering van India's groeiende supermarktsector en een uiteindelijke kostenverlaging voor Indiase consumenten.

"Het vooruitzicht om samen te werken met onafhankelijke detailhandelaren in een opkomende markt, vooral zo'n belangrijke als India, was een kans die we niet mochten missen," zegt Gordon Campbell, managing director van SPAR International. "SPAR brengt meer dan zeventig jaar ervaring in internationale detailhandel en logistiek naar de onafhankelijke retailsector in India."

De eerste SPAR flagship supermarkt in Juhu markeert het begin van SPAR's verdere ontwikkeling in India. "Ik verheug me erop om met Radhakrishna Foodland te kunnen werken aan de ontwikkeling van een modern distributiesysteem en de groei van SPAR in de Mumbai regio," zegt Gordon Campbell.

Dankzij ruim dertig jaar ervaring in distributie en detailhandel, leidt Radhakrishna Foodland de introductie van moderne levensmiddelendistributie in India. De organisatie is op dit moment actief via distributiecentra in Mumbai en Delhi, en levert verder aan McDonald's India en haar eigen Foodservice Distribution. Een nieuw distributiecentrum in Kalamboli, Mumbai levert aan de SPAR supermarkten in de regio. Dit centrum is gebouwd volgens internationale voedselveiligheids- en efficiëntiestandaarden.

De detailhandel in India is een traditionele markt die wordt gedomineerd door kleine, onafhankelijke buurtwinkels. Levensmiddelenretail wordt niet ondersteund door moderne distributie, wat leidt tot complexe, inefficiënte systemen en hoge kosten voor de consument. "Door de combinatie van moderne distributiecentra en de expertise van Radhakrishna Foodland en SPAR staan we aan het begin van moderne levensmiddelenretail in India. Samenwerking met SPAR International verzekert ons van de beste internationale kennis in de branche," zegt Dhr. Raju Sheté.

Over SPAR
SPAR is in 1932 opgericht in Nederland en heeft tegenwoordig nog steeds het franchisesysteem als uitgangspunt. SPAR is de grootste detailhandelaar binnen de levensmiddelensector. De wereldwijde SPAR organisatie bestaat uit 15.084 winkels in 34 landen, verdeeld over vier continenten en heeft meer dan acht miljoen klanten per dag. SPAR is actief met vier verschillende winkelformules, waaronder de SPAR supermarkt en de INTERSPAR hypermarkt.

SPAR heeft leden in Nederland, België, Duitsland, Denemarken, Oostenrijk, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië, Finland, Ierland, Zuid Afrika, Zimbabwe, Griekenland, Japan, Noorwegen, Zwitserland, Zweden, Slovenië, Hongarije, Tsjechië, Australië, Polen, Moskou, Mauritius, Oekraïne, Botswana, Namibië, Kroatië, Singapore, Zambia, Verenigde Arabische Emiraten, China en India.

Over SPAR International
SPAR International is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en coördinatie van de wereldwijde SPAR organisatie. De voornaamste activiteiten van SPAR International zijn de vestiging van het SPAR merk in nieuwe landen, ontwikkeling van de detailhandel, en het aangaan van centrale marketing- en inkoopovereenkomsten.


- einde -



Ingezonden persbericht