TNO Arbeid


Persbericht 20 december 2004


Wet Poortwachter zet verzuim hoger op de werkgeversagenda

Sinds de Wet verbetering poortwachter (Wvp) investeren niet alleen werkgevers, maar ook werknemers, arbodiensten en verzekeraars veel meer in adequate zorg voor verzuimende werknemers en in tijdige reïntegratie. Dat heeft veel bijgedragen aan de dalingen van het verzuim en de WAO-aanvragen zoals die na de inwerkingtreding van de Wvp in april 2002 zijn geconstateerd.

Dit concludeert TNO Arbeid bij de vijfde meting bij het Arbodienstenpanel, een jaarlijkse schriftelijke enquête onder arbodiensten waaraan deze keer ruim de helft van alle Nederlandse arbodiensten heeft meegewerkt.

Meer betrokkenheid; ook verbeterpunten
Op de vraag of de betrokkenheid van werkgevers sinds de invoering van de Wvp is toegenomen antwoordt 87 procent van de geënquêteerde arbodiensten bevestigend, 65 procent ziet ook een hogere betrokkenheid van werknemers. De mogelijkheden voor zieke werknemers om in een andere functie binnen het bedrijf aan de slag te gaan zijn volgens de arbodiensten eveneens toegenomen. Driekwart van de arbodiensten geeft aan dat hun contracten met de werkgevers voldoende ruimte bieden voor een goede uitvoering van de Wvp. Vier op de tien arbodiensten merkt op dat hun relatie met werkgevers sindsdien is verbeterd. De ondervraagde arbodiensten zouden graag in de wet een nadere omschrijving zien van dreigend langdurig verzuim en meer helderheid over wanneer wel of niet een plan van aanpak moet worden opgesteld voor terugkeer naar het werk.

Preventie
Een aantal arbodiensten ziet een verbreding van de preventieve diensten die worden afgenomen. Naast de wettelijke voorgeschreven instrumenten zoals de risico-evaluatie en inventarisatie en het periodieke arbeidsgeneeskundige onderzoek, bleek er het afgelopen jaar met name meer vraag naar zaken als ergonomische adviezen, adviseren bij het opzetten van een gezondheidsbeleid, en
verzuimgesprektrainingen voor leidinggevenden. Circa de helft van de arbodiensten verwacht dit jaar een toename in hun activiteiten op het gebied van de preventie, vooral die gericht zijn op gezondheid.

Het onderzoek
Het Arbodienstenpanel is in 1996 opgericht door TNO in overleg met het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Brancheorganisatie Arbodiensten. Vrijwel alle (externe en interne) arbodiensten nemen hieraan deel. Vanaf 1997 is er jaarlijks bij dit panel een schriftelijke enquête uitgevoerd. In totaal hebben 86 arbodiensten de vragenlijst voor de Vijfde Peiling ingevuld; 61 procent van alle panelleden.