CBS
Consumentenvertrouwen daalt opnieuw

Het consumentenvertrouwen is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in december 2004 uitgekomen op -29. Dit is 2 punten lager dan in november. Het is de vierde achtereenvolgende maand dat het vertrouwen lager is dan een maand eerder. De daling in december werd vooral veroorzaakt doordat consumenten de toekomst van de economie en de eigen financiële situatie negatiever inschatten. Dit blijkt uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek van het CBS.

Oordeel economisch klimaat negatiever

Het oordeel van consumenten over het economisch klimaat is in december verslechterd ten opzichte van een maand eerder. Vooral over het economisch klimaat in de komende twaalf maanden zijn ze negatiever geworden.

Consumenten ook negatiever over eigen financiën

De koopbereidheid is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in december uitgekomen op -23. Dit is nagenoeg gelijk aan november. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het eigen huishouden en op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen.

Consumenten zijn behoorlijk negatiever geworden over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden. Deze indicator bereikte in december de laagste seizoengecorrigeerde waarde ooit door het CBS berekend. Over de eigen financiën in de afgelopen twaalf maanden zijn consumenten niet van mening veranderd. Ten slotte zijn ze over het doen van grote aankopen minder negatief dan in november.

Aarzelend herstel slaat om in daling

Gedurende de eerste acht maanden van 2004 nam het vertrouwen van de consumenten voorzichtig toe. In augustus bereikte het consumenten-vertrouwen een piek. Daarna daalde het vertrouwen en in december is de consument weer bijna net zo somber als aan het begin van het jaar. Gedurende het hele jaar waren er per saldo meer pessimisten dan optimisten. Het vertrouwen lag over het algemeen wel minder laag dan in 2003.

Technische toelichting

Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste tien werkdagen van de maand.

De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens.

De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de 'optimisten'), dat het slechter gaat (de 'pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten.

Naast het CBS, stelt ook de Europese Commissie (EC) voor Nederland een indicator van het consumentenvertrouwen samen. De EC hanteert daarbij echter deels andere vragen dan het CBS. In de EC-berekening ligt de nadruk geheel op de verwachtingen voor de toekomst, waar in de indicator van het CBS ook de huidige situatie van de consument en diens oordeel over de afgelopen twaalf maanden worden meegenomen. De EC publiceert haar indicator altijd later dan het CBS waardoor de meest recente maand niet zichtbaar is in de grafiek.

PB04-201

23 december 2004

9.30 uur

Centraal Bureau voor de Statistiek

Persbericht