ANBO

Eisen aan de NS; o.a. handhaving seniorenkaart

De NS moet meer reizigers vervoeren, de seniorenkaart in stand houden en mag niet zomaar stations uitkleden. Ook zal minister Peijs (Verkeer) het spoorbedrijf al vanaf 2006 afrekenen op de veiligheid in de trein en de kans op een zitplaats. Met een lange lijst nieuwe eisen draait Peijs de Spoorwegen alsnog de duimschroeven aan. Dat blijkt uit een geheim concept dat waarschijnlijk deze week naar de Tweede Kamer gaat. De CDA-bewindsvrouw wil de eisen niet toelichten. De voorwaarden aan de NS komen in een concessie, die het bedrijf tot 2015 het recht geeft over het hoofdrailnet te rijden. De Kamer vond de eisen aanvankelijk veel te slap en dwong de bewindsvrouw haar huiswerk over te doen. Veel fracties vrezen dat de NS zijn maatschappelijke rol zal verwaarlozen als de voorwaarden niet bikkelhard zijn.

Volgens het concept krijgt de NS toch de plicht zich te richten op reizigersgroei en moet het bedrijf maatregelen en groeiprognoses noemen. Ook wil de minister vastleggen dat alle delen van Nederland bereikbaar moeten zijn met de trein. Dat is bittere noodzaak volgens de Kamer: een 'Randstad-NS', die mensen in de provincie in de kou laat staan, is uit den boze.

Omdat de Kamer de NS sneller op resultaten wil afrekenen, controleert de minister al vanaf 2006 of treinen veilig genoeg zijn en of er genoeg zitplaatsen zijn. De NS kan pas vanaf 2008 worden aangesproken op punctualiteit, maar het streven is er wel op gericht dat treinen vaker op tijd rijden. De NS moet nog meer eisen slikken: de kortingskaart voor senioren moet blijven, alle treinen moeten in 2030 toegankelijk zijn voor gehandicapten en de minister krijgt het laatste woord over het opheffen of uitkleden van stations. Bovendien moet de NS ruim baan geven aan regiolijnen van andere maatschappijen die deels over het hoofdrailnet rijden, zoals de trein Zwolle-Enschede. Peijs voert naar verwachting niet het hele verlanglijstje van de Kamer uit. Zo verandert ze niets aan de tariefeisen, die volgens haar al streng genoeg zijn. Ook wil de minister niet vastleggen hoeveel treinen er op trajecten moeten rijden.

NB: de eis dat de seniorenkaart gehandhaafd moet worden is een direct succes van de ANBO en de andere landelijke ouderenorganisaties! Deze hadden in september j.l. CSO-verband in een hoorzitting over de vervoersconcessie van de NS gepleit voor handhaving van de seniorenkaart van de NS. Toch schuilt er een behoorlijke adder onder het gras, gelet op de woorden van Minister Peijs: de exacte invulling van de specifieke voordelen die aan de kaart worden verbonden en het specifieke kortingspercentage laat ik aan de NS.

Wij komen hierop terug!