Federale regering Belgie
Federale regering: de 100 opvallendste maatregelen van 2004.
(2004-12-23)
Persbericht van de Ministerraad
2004 was een bijzonder goed gevuld jaar voor de federale regering. Er
waren de drie superministerraden in Gembloux, Oostende en de
Lambermont. Er was, zoals jaarlijks, een budgetcontrole met bijhorende
programmawet. In juni vielen de regionale en Europese verkiezingen
die, gezien onze staatsstructuur, ook federaal te voelen waren. Daarna
trokken immers enkele federale ministers naar de regionale parlementen
en werd in de federale regering een reshuffle doorgevoerd. In
september en oktober is gewerkt aan de begroting en een uitgebreide
beleidsverklaring. In december is het jaar afgesloten met een ruime
programmawet. Naast deze bekende hoogtepunten zijn uiteraard ook heel
wat andere initiatieven gerealiseerd. De bedoeling van deze korte nota
is een overzicht te geven van de honderd meest in het oog springende
maatregelen die in 2004 hun beslag kenden. De opsomming is geen
volgorde van belangrijkheid.
1. met de wet op de handelsvestigingen is de procedure tot aanvraag
van een socio-economische vergunning vereenvoudigd. De
behandelingstermijnen worden gehalveerd, het subsidiariteitsprincipe
tussen de bevoegdheidsniveau's wordt volledig doorgetrokken door een
grotere beslissingsbevoegdheid aan de gemeenten te geven. Bovendien
wordt de rechtszekerheid van de aanvrager/ondernemer versterkt.
2. het uniek ondernemingsnummer vervangt het oude BTW-nummer en het
RSZ-nummer. Op termijn zal een onderneming bij alle instanties
herkenbaar zijn door dit ene nummer.
3. de afschaffing van de verplichte vrijstelling (franchise) in de
brandverzekering en de familiale verzekering. Nu kunnen de partijen
vrij beslissen en onderhandelen om al dan niet een franchise te
bedingen en om de omvang van die franchise overeen te komen. Het is
bevorderlijk voor de concurrentie tussen de verzekeringsondernemingen
en zal de consument-verzekerden tot voordeel strekken.
4. de oprichting van de stichting Gellingen om tegemoet te komen aan
de dringende en/of uitzonderlijke noden van de slachtoffers van de
ramp van Gellingen die niet door een arbeidsongevallenverzekering
gedekt zijn. Ook op het vlak van het gerechtelijk onderzoek naar de
Ramp in Gellingen, werden inspanningen geleverd: een gespecialiseerd
onderzoeksteam houdt zich voltijds bezig met het onderzoek om dit zo
snel mogelijk te laten verlopen.
5. De snellere schadeloosstelling van de verzekerden. In geval van
brand in de wet van 21 mei 2003 betreffende de
overstromingsverzekering waren een aantal bepalingen opgenomen die
(korte) termijnen opleggen aan de verzekeraar voor de uitbetaling van
de verzekeringsvergoeding in geval van brand. Deze bepalingen waren
niet in werking getreden omdat de wetgeving betreffende de
overstromingsverzekering niet in werking kan treden alvorens de
gewesten de risicogebieden in kaart zullen hebben gebracht. Omdat de
federale regering van oordeel was dat zo lang niet gewacht kon worden
zijn deze bepalingen toch reeds in werking getreden.
6. het sociaal stookoliefonds wordt ingevoerd om dure huisbrandolie
voor gezinnen met een karig budget betaalbaar te houden.
7. uitbreiding vrijstelling van 50% van de bedrijfsvoorheffing naar 76
wetenschappelijke instellingen. Hersens zijn de enige grondstof die
België rijk is. De stimulering van het wetenschappelijk onderzoek door
het goedkoper maken voor de onderzoeksinstellingen van de financiering
van vorser kan alleen maar bijdragen tot kenniseconomie.
8. bijkomende financiering van de federale wetenschappelijke
instellingen met 4,3 miljoen euro per jaar. Toewijzing op begroting
wetenschapsbeleid vanaf 2005 voor een periode van 10 jaar van euro 4.3
miljoen per jaar binnen de FOD wetenschapsbeleid en 3.05 miljoen euro
per jaar in de schoot van de FWI's.
9. aantal asielzoekers teruggebracht van 35.778 in 1999 naar ca.
15.000 in 2004.
10. verstrenging controle instroom in ons land door de mogelijkheid om
vingerafdrukken en biometrisch materiaal af te nemen.
11. bij de beroepsprocedure door voor de Vaste Beroepscommissie voor
Vluchtelingen geldt voortaan het principe van de alleen zetelende
magistraat (in plaats van drie magistraten) wat moet toelaten dat de
commissie meer dossiers behandelt.
12. oprichting van de dienst voogdij voor de niet begeleidende
minderjarige vreemdelingen: elke jongere die ons land binnenkomt,
heeft recht op de bijstand van een voogd.
13. opdrijven van controles bij en versnelling van de behandeling van
visumaanvragen.
14. programma ter verbetering van de opvang van de asielzoekers in de
open centra. Omzetting van de criteria van niet-verwijdering die
momenteel voorzien zijn in een rondzendbrief (afschaffing dubbele
bestraffing).
15. opvoeren controles op schijnhuwelijken en gezinshereniging.
16. versterkte internationale samenwerking in de strijd tegen
mensenhandel
17. algemene invoering van de elektronische identiteitskaart en
biometrisch paspoort. Sedert 1 november hanteert België als eerste in
de wereld een dermate beveiligd paspoort in.
18. opstart hervorming en bijkomende middelen voor civiele veiligheid
met installatie van commissie Paulus en opdracht aan universiteiten.
Uitvoeren van risico-analyse om hulpdiensten op elkaar af te stemmen.
19. door een vlottere politiewerking, rationalisering, administratieve
vereenvoudiging en administratie aan administratiever krachten toe te
vertrouwen, meer politieagenten op straat.
20. uitbreiding en hervorming van de veiligheidsdiensten en
antiterroristische cellen ter bestrijding van het terrorisme.
21. invoering veiligheidscharter tussen overheid en zelfstandige
ondernemers, waarbij bepaalde veiligheidsinvesteringen fiscaal
aftrekbaar zijn.
22. versterkte Europese samenwerking inzake politie, justitie, asiel
en immigratiebeleid en de strijd tegen de georganiseerde misdaad en
terrorisme.
23. intensivering van inspanning ter algemene verbetering en
versnelling van omzetting Europese richtlijnen. Er is een nieuwe
databank in werking gebracht op BZ waarop ook gewesten en
gemeenschappen worden op aangesloten en waarmee een pro-actieve aanpak
wordt beoogd; tevens is er een versterkte politieke opvolging gebeurd
op niveau van de ministerraad en het overlegcomité.
24. verticale integratie van de parketten de verticale integratie
bevordert de mobiliteit van magistraten: bvb. Een procureur des
Konings gespecialiseerd in financiële fraude of milieufraude kan in de
toekomst zijn dossier verder opvolgen bij de behandeling in beroep.
25. uitbreiding van het aantal magistraten in Bergen en Charleroi,
rechtbank van eerste aanleg in Dendermonde en Hof van Beroep van
Antwerpen en Brussel om de gerechtelijke achterstand weg te werken.
26. creatie van een korps van veiligheidsagenten om gevangen te
vervoeren ter ontlasting van de lokale politie wat tijdwinst zal
opleveren voor de politie voor de uitvoering van andere taken; tevens
zullen de gevangenen tijdig op de rechtbank aanwezig zijn. Vandaag
zijn er 158 veiligheidsagenten actief op het terrein. Eind 2006 zullen
dat er zo'n 410 zijn.
27. gratis eerste juridische consultatie: het betreft de adviezen
verstrekt in gerechtsgebouwen (permanentie), justitiehuizen, OCMW en
bepaalde vzw's en waarvoor vroeger meestal een vergoeding van ca.
12.00 euro werd gevraagd.
28. hervorming wet op de jeugdbescherming met een ruim gamma
maatregelen voor de jeugdmagistraten, meer aandacht voor het
slachtoffer en responsabilisering van de ouders, jongeren en
magistraten.
29. strafrechtelijke bescherming van minderjarigen, namelijk het
inschakelen van een minderjarige voor het plegen van een misdrijf, bvb
een inbraak, om zelf straffeloos te blijven, wordt strafbaar gesteld
in alle hypothesen - dus niet langer alleen bij zedenfeiten.
30. gelijkmatig verdeelde huisvesting voor kinderen bij echtscheiding
waarbij de rechter een wettelijk instrument krijgt om de huisvesting
van kinderen bij echtscheiding te regelen; hij kan kiezen voor een
gelijkmatige verdeling van de huisvesting over beide ouders of voor
een alternatief rekening houdend met de feitelijke omstandigheden.
31. hervorming van de collectieve schuldenregeling waardoor de
dossiers collectieve schuldenregeling in de toekomst door de
arbeidsrechtbanken zullen behandeld worden; tevens wordt het principe
in de wet ingeschreven dat alle schuldeisers, dus ook de fiscus en de
sociale verzekeringskassen, een gedeeltelijke of zelfs volledige
kwijtschelding van de schulden kunnen toestaan.
32. het Europees aanhoudingsmandaat vereenvoudigt op Europees niveau
de uitlevering van criminelen die in België misdrijven hebben gepleegd
en dan naar het buitenland zijn gevlucht, en omgekeerd.
33. overbrenging van gevonniste personen: de maatregel moet toelaten
vreemdelingen die hier tot een gevangenisstraf worden veroordeeld en
naderhand België moeten worden uitgezet, onmiddellijk na hun
veroordeling naar hun thuisland te sturen ipv op het einde van hun
straf.
34. versterking gerecht voor strijd tegen terrorisme onder andere door
een versterking van de gda's van Brussel, Luik, Antwerpen en Charleroi
met 34 politiemensen en het federaal parket met 4 extra magistraten en
5 juristen.
35. hervorming van de voorlopige hechtenis voorziet in een grotere
onafhankelijkheid van de onderzoeksrechter; een nietigheidssanctie bij
schending van de rechten van verdediging, een gewijzigd
controlemechanisme op de voorlopige hechtenis.
36. hervorming wet Lejeune namelijk een verstrenging van de wet
ingeval van recidive: minstens 3/4 van de straf zal worden uitgevoerd.
37. uitbreiding van de maximumfactuur: het systeem van de
maximumfactuur (dat voorziet in een maximaal uitgavenplafond inzake
gezondheidszorg) werd uitgebreid tot alle kinderen tot 18 jaar en
wordt verhoogd van 3 maanden tot 1 jaar, wat de hospitalisatiekosten
betreft.
38. rationalisering voorschrijfgedrag inzake medicamenten: 'redelijk'
voorschrijfgedrag inzake geneesmiddelen: de artsen gaan ermee akkoord
dat de indexering van een gedeelte van hun honoraria verbonden wordt
aan een duidelijke onderbreking van het totale aantal voorschriften
van antibiotica en antidepressiva, we verbruiken immers te veel van
deze geneesmiddelen in ons land.
39. uitbreiding voorzorgen bij mogelijke griepepidemie.
40. akkoord met apotheken omtrent de kwaliteit van het aanbieden van
medicamenten ten voordele van de patiënt.
41. vereenvoudigde procedure voor de terugbetaling van
cholesterolverlagende geneesmiddelen (statines). Door over te
schakelen van een controle vooraf naar een controle achteraf wordt de
procedure voor het terugbetalen van deze geneesmiddelen voor 500.000
patiënten vereenvoudigd van zes naar twee stappen.
42. betere toegang tot vernieuwende geneesmiddelen: de
toegankelijkheid van vernieuwende geneesmiddelen verbeteren: de marges
die werden vrijgemaakt danzij het voorschrijven van minder dure
geneesmiddelen maakten het in 2004 mogelijk om werkelijk vernieuwende
geneesmiddelen terug te betalen, meer bepaald voor diabetes, AIDS en
kanker.
43. strijd tegen het tabaksgebruik.
44. verhoging van de sociale Maribel. Een deel van de sociale
bijdragen van de non-profitsector gaat niet naar de sociale zekerheid,
maar naar de creatie van extra tewerkstelling in de non-profit. In
2004 krijgt de non-profit 37,5 miloen euro voor extra tewerkstelling
vanuit de sociale zekerheid en in 2005 nog eens 77,5 miloen euro
daarbovenop.
45. verschillende uitbreidingen van het moederschapsverlof: verlenging
van het verlof bij de hospitalisatie van een pasgeboren kind en bij de
geboorte van een meerling. Verschuiving van één week prenataal verlof
naar het postnataal verlof.
46. globaal akkoord over financiering BSE-testen. Iedereen die
betrokken is in de voedselketen, landbouwers, vleesverwerkers,
distributie en horeca draagt bij tot de financiering van de controle
op veilig vlees.
47. toekenning van de bouw- en exploitatievergunning voor eerste
windmolenpark of Thortonbank.
48. er wordt een subsidie en een variabele kilometervergoeding
toegekend voor gecombineerd goederenvervoer op Belgisch grondgebied.
Zo wordt vermeden dat containers massaal de weg opgaan.
49. afwerking van de stations van Antwerpen, Luik, Leuven en Namen.
50. oprichting Securail om de veiligheid van het personeel en het
cliënteel van de NMBS te versterken. Mensen van Securail mogen onder
andere identiteitskaart vragen van problematische reizigers en
tijdelijk toegang tot de perrons kunnen ontzeggen. Zij kunnen ook
handboeien en peperspray gebruiken.
51. gratis woonwerkverkeer. Het stimuleren van het gebruik van het
openbaar vervoer door een grotere tegemoetkoming van de werkgever. Dit
geldt voor de federale ambtenaren en vanaf 2005 ook voor private
ondernemingen.
52. naast de structurele lastenverlaging ook een forfaitaire
lastenverlaging voor jongeren, ouderen, langdurig werklozen, eerst
werknemers. In 2004 werden er voor 531 miloen euro nieuwe initiatieven
genomen, in 2005 kwam daar nog eens 649 miloen euro bovenop. Bovendien
is vanaf 2005 346 miloen euro beschikbaar voor de werkbonus, oplopend
tot 750 miloen euro in 2007.
53. activering van het zoekgedrag van werklozen. Vanaf juli 2004
worden werklozen door de RVA systematisch aangezet tot inspanningen om
een nieuwe job te vinden. In een eerste faze komen de jongeren aan
beurt, in de volgende jaren wordt de doelgroep stelselmatig
uitgebreid. De regio's zorgen voor een betere begeleiding en
opleiding.
54. versterking van de sociale inspectiediensten. Naast het aanwerven
van extra personeel werd de coördinatie en samenwerking tussen de
diverse diensten, de politie en de magistratuur verbeterd. Bovendien
stijgt het gebruik van moderne technieken zoals data-mining.
55. uitbreiding van het adoptieverlof met één maand.
56. vereenvoudiging van de aanvraagprocedure voor het Zorgverlof. Bij
ernstige ziekte van een familielid kunnen werknemers voortaan sneller
zorgverlof opnemen, bovendien wordt er gezorgd voor een soepelere
aansluiting van het tijdskrediet op het zorgverlof.
57. bijdragevermindering en kleine vergoedingsregeling voor
kunstenaars. Het bestaande systeem van lastenverlagingen werd
aangepast voor de kunstenaars zodat hun vaak onregelmatige prestaties
de toepassing van de vermindering niet langer in de weg staat.
Daarnaast werd overeengekomen dat kunstenaars een belasting en
RSZ-vrije vergoeding van 2.500 euro per jaar mogen ontvangen.
58. verhoging loonplafond voor beroepsziekten en arbeidsongevallen.
Het verhogen van het loonplafond met 22% betekent dat de slachtoffers
van een arbeidsongeval of van een beroepsziekte een uitkering krijgen
dat nauwer aansluit bij hun vroeger verdiend loon.
59. invoering van de werkbonus. In 2005 zullen meer mensen genieten
van de verhoogde korting (+ 10 euro per maand in 2005 tegenover in
2004) op de persoonlijk sociale bijdragen voor lage lonen (lonen
tussen 1200 en 1670 euro per maand)
60. lastenverlaging voor de lage lonen. De verlaging van de sociale
lasten op lagen lonen wordt uitgebreid, waardoor het voor de werkgever
goedkoper wordt minder geschoolde arbeid in dienst te nemen.
61. lastenverlaging voor de hoogste lonen ter ondersteuning van de
kenniseconomie. De werkgeversbijdragen voor 'kennisjobs' werden (voor
het deel van het bruto maandloon boven de 4000 euro) in 2004 in een
eerste fase verlaagd met 1,73 % van het brutoloon en in 2005 verder
verlaagd tot 6 %.
62. nieuwe garantieregeling inzake consumentenkoop. De regeling voert
een minimumbasis in van rechten, waarop een consument zich kan
beroepen bij de aankoop van een consumptiegoed, inzonderheid de
vereisten waaraan het verkochte goed dient te voldoen. De richtlijn
voorziet in een bescherming van 2 jaar, na die termijn kan de koper
zich beroepen op de bepalingen inzake verborgen gebreken conform het
BW.
63. consumentenakkoord met de banken.
64. veralgemening van de zone 30 rond scholen.
65. invoering van een tweede bewonerskaart voor families.
66. het inschrijven van voertuigen kan via het net. Vanaf nu kan uw
verzekeringsmakelaar bij aankoop van uw voertuig het voertuig
rechtstreeks inschrijven. Geen nodeloos tijdverlet en minder
papierwinkel.
67. inwerkingtreding voor alle werknemers en zelfstandigen van een
wettelijk kader voor aanvullende pensioenen.
68. verhoging met 25% van de toegelaten arbeid voor gepensioneerden
die de wettelijke pensioenleeftijd hebben bereikt. Om het actief
seniorenschap te stimuleren mogen de gepensioneerden meer dan vroeger
bijverdienen alvorens hun pensioen wordt verminderd.
69. welvaartsaanpassing van 2% voor gepensioneerden vanaf 1996 en in
1997. In 2004 werden de pensioenen ingegaan in 1996 verhoogd met 2%
(aantal betrokkenen ongeveer 80.000). In 2005 worden de pensioenen
ingegaan in 1997 verhoogd met 2 % (gemiddelde maandelijkse verhoging
ongeveer 13,8%); aantal betrokkenen ongeveer 72.000.
70. de inkomensgarantie voor ouderen blijft behouden als ze bij hun
kinderen inwonen. Bij het bepalen of een oudere persoon recht heeft op
de uitkering inkomensgarantie wordt niet langer gekeken naar het
inkomen van de kinderen bij wie ze inwonen. Dit om het inwonen van
hulpbehoevende ouders bij hun kinderen niet te ontmoedigen.
71. verhoging van het basisbedrag inkomensgarantie ouderen. Samengaand
met de verhoging van de minimumpensioenen van de zelfstandigen wordt
het bedrag van het gewaarborgd minimum pensioen voor ouderen die niet
kunnen rekenen op een volwaardig pensioen als zelfstandige of
werknemer verhoogd met 10 euro per maand in 2004 en in 2005.
72. verhoging minimumpensioenen voor zelfstandigen. Het minimum
pensioen van de zelfstandigen wordt zowel in 2004 (1/9/2004) als in
2005 (1/12/2005) verhoogd met gemiddeld 30 euro per maand (363 gezin /
27 alleenstaande).
73. akkoord met gewesten over verdeling van de
CO2-reductieinspanningen.
74. opstart van Register voor EU emissiehandelssysteem.
75. invoering van Clean Technology in het publieke wagenpark: aankoop
van 50% schone voertuigen door de federale administratie en federale
beleidscellen in het kader van het halen van de Kyoto-doelstellingen.
76. nieuwe wagens die minder dan 105g CO2 uitstoten genieten
belastingsvermindering van 15% op aankoopprijs, voor aankoop van een
wagens die tussen 105 en 115 g Co2 per km uitstoten, genieten
belastingsvermindering van 3% van de aankoopprijs.
77. uniek startersformulier voor startende ondernemingen.
78. papieren attesten overheidsopdrachten afgeschaft: bedrijven hoeven
voor federale overheidsopdrachten sinds 1 juli 2004 niet langer zelf
te bewijzen dat ze in orde zijn met de RSV, BTW en neerlegging
jaarrekening, waardoor ze tot 2.8 miljoen euro besparen.
79. Tax-on-Web, uitbreiding naar deel II (zelfstandigen en vrije
beroepen): zelfstandige ondernemers kunnen hun belastingsaangifte
elektronisch invullen en voortaan ook hun bijlagen van beroepskosten
en afschrijvingstabellen elektronisch toevoegen.
80. fiscale aftrekbaarheid van giften aan organisaties die duurzame
ontwikkeling bevorderen.
81. verhoging van de drempel voor BTW-aangifte bedrijven verdubbeld
tot een omzet van 1 miljoen euro, waardoor jaarlijks meer dan 200.000
BTW-aangiften verdwijnen.
82. invoering van de mogelijkheid tot elektronische facturatie.
83. verschillende maatregelen ter bestrijding van de fiscale fraude:
versterking van de antiwitwasmaatregelen, optimalisatie tussen de
verschillende administraties.
84. afschaffing eensluidende verklaring: burgers en ondernemers moeten
niet langer kopieën van originele documenten op de gemeente
eensluidend laten verklaren. Het volstaat om een goed leesbare kopie
van het origineel op te sturen naar de overheidsdienst die er om
vraagt.
85. in 2004 is de doorlooptijd voor starters van 56 dagen
teruggebracht naar 27 dagen.
86. invoering van de Kafka-test, die vooraf nagaat of nieuwe federale
wetten en beslissingen rompslomp veroorzaken.
87. afschaffing papieren boekhouding voor ondernemers.
88. nieuwe carrière voor de niveau A in de administratie. De nieuwe
loopbaan niveau A is een belangrijke stap in het moderniseringsproces
van de federale ambtenaren. De nieuwe loopbaan is gericht op
ontwikkeling en permanente opleiding, zodat de administratie op een
flexibele manier kan tegemoetkomen aan de behoeften van de burgers en
de ambtenaar de mogelijkheid krijgt om een aantrekkelijke loopbaan uit
te bouwen.
89. grotere transparantie en objectiviteit in de aanwerving van
overheidsambtenaren: Selor, het selectiebureau van de federale
overheid, zal in belangrijkere mate dan voorheen, de centrale rol van
kwaliteitsbewaking kunnen uitoefenen zowel voor statutaire als
contractuele selectieprocedures.
90. indexering van de barema's personenbelasting. Sinds het begin van
deze regering worden de belastingsschalen elk jaar aangepast aan de
evolutie van de inflatie. Dit geeft een bijkomende koopkracht van
0,02% van het belastbaar inkomen.
91. invoering 'cliquet-systeem' voor autobrandstof en professionele
diesel, nadat dit reeds in 2003 voor gewone diesel was toegepast.
92. lastenverlaging ploegenarbeid. Medio 2004 werd ploegenarbeid
goedkoper voor de Belgische ondernemingen doordat een deel van de
bedrijfsvoorheffing verschuldigd op de ploegenpremie niet moet
doorgestort worden en dus binnen de onderneming blijft.
93. hervorming wet op ambulante handel: dit is een vereenvoudiging van
de bestaande wetten en reglementeringen voor marktkramers en
dergelijke.
94. verbetering sociaal statuut zelfstandigen. De overheid heeft in
2005 ongeveer 131 miljoen veil (t.o.v 50 miljoen in 2004) om het
sociaal statuut van de zelfstandigen te financieren, zonder over te
gaan tot een verhoging van de bijdragen.
95. inwerkingtreding van de Dienst voor alimentatievorderingen, die in
naam en voor rekening van begunstigden een maandelijks bedrag van de
alimentatievordering en achterstallen kan vorderen.
96. invoering van de Eenmalig Bevrijdende Aangifte (EBA).
97. volledige afschaffing van de crisisbelasting.
98. geslaagde beursgang van Belgacom en de verkoop van Biac.
99. restaurantkosten zijn voor 62,5% in plaats van 50% fiscaal
aftrekbaar gemaakt.
100. BNL verdrag betreffende grensoverschrijdende politie
interventies.