Financiële ondersteuning voor Bussumse minima (23-12-2004)
In deze dure decembermaand is het goed om te weten dat de gemeente
Bussum verschillende regelingen kent om inwoners met een minimum
inkomen te ondersteunen. Voor een aantal van deze regelingen kunt u nu
weer een aanvraag indienen bij de afdeling Sociale Zaken.
De collectieve ziektekostenverzekering
In samenwerking met Agis Zorgverzekeringen biedt de gemeente Bussum
aan alle inwoners met een inkomen tot 115% van het minimum een
collectieve ziektekostenverzekering aan: de AV Optimaal. Indien u al
verzekerd bent via de AV Optimaal, dan ontvangt u begin januari een
brief met uw nieuwe polisblad en een informatiefolder. Per 1 januari
2005 kunt u uw ziektekostenverzekering wijzigen. Heeft u een andere
verzekering, dan loont het zeker de moeite om eens te bekijken of u
met de AV Optimaal niet voordeliger uit bent. Dankzij de gemeentelijke
bijdrage is dit namelijk een voordelige verzekering met een brede
dekking.
Regeling 65 plus
De Regeling Duurzame Gebruiksgoederen is met ingang van 2004 komen te
vervallen. Door de invoering van de Wet Werk en Bijstand kon deze
regeling niet blijven bestaan. Gelukkig kan de gemeente Bussum wel een
vergelijkbare regeling bieden aan 65 plussers die al meerdere jaren
een minimum inkomen ontvangen; de Regeling 65 plus. Wanneer u ouder
bent dan 65 jaar en vorig jaar gebruik maakte van de Regeling Duurzame
Gebruiksgoederen dan hoeft u geen aanvraag in te dienen. U krijgt de
Regeling 65 plus automatisch toegekend. Andere klanten van afdeling
Sociale Zaken die ouder zijn dan 65 jaar krijgen een brief met een
aanvraagformulier thuisgestuurd. Heeft u na kerst nog geen brief
ontvangen en verwacht u wel in aanmerking te komen voor deze regeling?
Vraag dan een aanvraagformulier aan bij de afdeling Sociale Zaken.
Individuele subsidieregeling en Schoolkostenregeling
De gemeente Bussum kent een regeling voor de vergoeding van sociale en
maatschappelijke activiteiten en voor de vergoeding van schoolkosten.
U komt in aanmerking voor de Individuele subsidieregeling wanneer u
een minimum inkomen ontvangt en uw vermogen lager is dan het vrij te
laten vermogen. Wanneer u daarnaast schoolgaande kinderen heeft in de
leeftijd van 12 tot 18 jaar kunt u ook gebruik maken van de
Schoolkostenregeling. Wanneer u een bijstandsuitkering ontvangt en
vorig jaar ook gebruik maakte van de Individuele subsidieregeling dan
krijgt u het budget automatisch toegekend. U krijgt een beschikking
thuisgestuurd waarin de hoogte van het budget staat vermeld. De
Schoolkostenregeling kan helaas niet automatisch worden toegekend
omdat de gemeente niet over alle benodigde gegevens beschikt. Wanneer
u geen bijstandsuitkering ontvangt maar wel vorig jaar gebruik maakte
van de ISR of de Schoolkostenregeling, dan krijgt u een brief met
aanvraagformulier thuisgestuurd. Heeft u nooit eerder gebruik gemaakt
van deze regelingen of heeft u na de kerst nog geen brief ontvangen?
Dan kunt u bij de afdeling Sociale Zaken informatie en een
aanvraagformulier opvragen.
Informatie of een aanvraagformulier aanvragen?
Als u bekend bent bij de afdeling Sociale Zaken u voldoet aan de
voorwaarden van één van de bovengenoemde regelingen, dan krijgt u
waarschijnlijk automatisch een aanvraagformulier of zelfs een
toekenningsbeschikking in de brievenbus. Heeft u niet eerder gebruik
gemaakt van bovengenoemde regelingen of wilt u meer informatie? Neem
dan contact op met de Afdeling Sociale zaken, tussen 9.00 en 12.00uur
op, tel: (035) 692 86 53 of 692 86 07.
Gemeente Bussum