Gemeente Bussum

Financiële ondersteuning voor Bussumse minima (23-12-2004)

In deze dure decembermaand is het goed om te weten dat de gemeente Bussum verschillende regelingen kent om inwoners met een minimum inkomen te ondersteunen. Voor een aantal van deze regelingen kunt u nu weer een aanvraag indienen bij de afdeling Sociale Zaken.

De collectieve ziektekostenverzekering
In samenwerking met Agis Zorgverzekeringen biedt de gemeente Bussum aan alle inwoners met een inkomen tot 115% van het minimum een collectieve ziektekostenverzekering aan: de AV Optimaal. Indien u al verzekerd bent via de AV Optimaal, dan ontvangt u begin januari een brief met uw nieuwe polisblad en een informatiefolder. Per 1 januari 2005 kunt u uw ziektekostenverzekering wijzigen. Heeft u een andere verzekering, dan loont het zeker de moeite om eens te bekijken of u met de AV Optimaal niet voordeliger uit bent. Dankzij de gemeentelijke bijdrage is dit namelijk een voordelige verzekering met een brede dekking.

Regeling 65 plus
De Regeling Duurzame Gebruiksgoederen is met ingang van 2004 komen te vervallen. Door de invoering van de Wet Werk en Bijstand kon deze regeling niet blijven bestaan. Gelukkig kan de gemeente Bussum wel een vergelijkbare regeling bieden aan 65 plussers die al meerdere jaren een minimum inkomen ontvangen; de Regeling 65 plus. Wanneer u ouder bent dan 65 jaar en vorig jaar gebruik maakte van de Regeling Duurzame Gebruiksgoederen dan hoeft u geen aanvraag in te dienen. U krijgt de Regeling 65 plus automatisch toegekend. Andere klanten van afdeling Sociale Zaken die ouder zijn dan 65 jaar krijgen een brief met een aanvraagformulier thuisgestuurd. Heeft u na kerst nog geen brief ontvangen en verwacht u wel in aanmerking te komen voor deze regeling? Vraag dan een aanvraagformulier aan bij de afdeling Sociale Zaken.

Individuele subsidieregeling en Schoolkostenregeling De gemeente Bussum kent een regeling voor de vergoeding van sociale en maatschappelijke activiteiten en voor de vergoeding van schoolkosten. U komt in aanmerking voor de Individuele subsidieregeling wanneer u een minimum inkomen ontvangt en uw vermogen lager is dan het vrij te laten vermogen. Wanneer u daarnaast schoolgaande kinderen heeft in de leeftijd van 12 tot 18 jaar kunt u ook gebruik maken van de Schoolkostenregeling. Wanneer u een bijstandsuitkering ontvangt en vorig jaar ook gebruik maakte van de Individuele subsidieregeling dan krijgt u het budget automatisch toegekend. U krijgt een beschikking thuisgestuurd waarin de hoogte van het budget staat vermeld. De Schoolkostenregeling kan helaas niet automatisch worden toegekend omdat de gemeente niet over alle benodigde gegevens beschikt. Wanneer u geen bijstandsuitkering ontvangt maar wel vorig jaar gebruik maakte van de ISR of de Schoolkostenregeling, dan krijgt u een brief met aanvraagformulier thuisgestuurd. Heeft u nooit eerder gebruik gemaakt van deze regelingen of heeft u na de kerst nog geen brief ontvangen? Dan kunt u bij de afdeling Sociale Zaken informatie en een aanvraagformulier opvragen.

Informatie of een aanvraagformulier aanvragen?
Als u bekend bent bij de afdeling Sociale Zaken u voldoet aan de voorwaarden van één van de bovengenoemde regelingen, dan krijgt u waarschijnlijk automatisch een aanvraagformulier of zelfs een toekenningsbeschikking in de brievenbus. Heeft u niet eerder gebruik gemaakt van bovengenoemde regelingen of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met de Afdeling Sociale zaken, tussen 9.00 en 12.00uur op, tel: (035) 692 86 53 of 692 86 07.