Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Bezuidenhoutseweg 60 Postbus 90405 2509 LK Den Haag Tel.: 070 3 499 499 Fax: 070 3 832 535 Bestuurskamer Internet: www.ser.nl

Aan de minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Postbus 90801
2509 LV Den Haag

Den Haag: 23 december 2004
Ons kenmerk: 04.10702/XS/sr
Bijlage(n): -
Toestelnummer: 070 3 499 548
E-mail: x.schrage@ser.nl
Betreft: Resultaten Reductievoorstellen Administratieve Lasten PBO

Mijnheer de minister,

Hiermee informeert de Bestuurskamer u over de resultaten van een onderzoek naar de mogelijkheden van administratieve lastenreductie in de publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie (PBO). Uit het onderzoek blijkt dat product- en bedrijfschappen de administratieve lasten in de PBO de komende jaren zullen terugbrengen met ten minste 50 procent. Daarmee resteert voor de PBO een (bruto) administratieve lastenniveau van ongeveer 11 miljoen euro. Dit niveau kan nog licht dalen als gevolg van nadere analyses door product- en bedrijfschappen.

Inleiding
Per brief van 5 december 2003 (kenmerk AV/CAM/2003/91994) heeft u de Sociaal- Economische Raad (SER) gevraagd een onderzoek te coördineren naar de
administratieve lasten in de PBO. Dit verzoek is mede namens de minister van Economische Zaken en de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aan de SER gericht.
Het dagelijks bestuur van de SER heeft de behandeling van dit verzoek bij de Bestuurskamer neergelegd. Die heeft het onderzoek uitgewerkt in drie onderdelen:
- Uitvoering van een nulmeting. Per brief van 31 augustus 2004 heeft de Bestuurskamer u over de uitkomsten van de nulmeting geïnformeerd.
- Zienswijze op verankering. Per brief van 6 december 2004 heeft de Bestuurskamer u haar visie aangeboden over de wijze waarop de aandacht voor administratieve lasten structureel kan worden verankerd bij product- en bedrijfschappen.
- Inventarisatie van reductiemogelijkheden. Met de voorliggende brief brengt de Bestuurskamer u op de hoogte van de uitkomsten van deze inventarisatie.

Reductiemaatregelen
De geïnventariseerde reductiemaatregelen in de PBO hebben een omvang van ruim 11 miljoen euro. Dit is een reductie van circa 50 procent ten opzichte van het administratieve lastenniveau vanuit de PBO per 31 december 2003.

2

Een groot deel van de lastenreductie komt voort uit de voorgenomen intrekking van twee verordeningen; een bij het Productschap Vee en Vlees (Vo. bestrijding ziekte van Aujeszky) en een bij het Productschap Zuivel (Vo. integrale borging kwaliteit boerderijmelk). Beide verordeningen zorgden voor relatief veel administratieve lasten vanuit de PBO. De voorgenomen intrekking komt voort uit een brede beleidsmatige afweging die binnen de betreffende besturen is gemaakt.
Een aantal schappen verricht nader onderzoek naar reductiemogelijkheden, waarvan de te verwachten administratieve lastenverlichting nog niet aan te geven is.

Integrale conclusies
De Bestuurskamer stelt vast dat het administratieve lastenproject voor de PBO een aantal belangwekkende eindconclusies heeft opgeleverd, namelijk:

- dat het administratieve lastenniveau vanuit de PBO per 31 december 2003 met bijna 23 miljoen euro relatief gering is;

- dat dit lastenniveau de komende twee jaren met ten minste de helft zal worden teruggebracht tot ongeveer 11 miljoen euro;

- dat de product- en bedrijfschappen vanaf 2005 de aandacht voor administratieve lasten structureel en expliciet gaan verankeren in de besluitvorming (via de toelichting bij verordeningen), in de verantwoording (onder andere via jaarverslagen) en beheersmaatregelen (onder andere via periodieke evaluatie en beoordeling).

Tot besluit
Met deze derde en laatste rapportage heeft de Bestuurskamer aan uw verzoek voldaan en beschouwt zij haar formele betrokkenheid bij het administratieve lastenproject voor de PBO als afgerond. Zij heeft graag haar medewerking aan het project verleend. De Bestuurskamer zal via de verordeningen en via de jaarverslagen blijven volgen hoe schappen invulling geven aan de structurele verankering van de aandacht voor administratieve lasten.
De product- en bedrijfschappen hebben in relatief korte tijd een nulmeting uitgevoerd en reductiemaatregelen ontwikkeld. Meer complexe oplossingen voor lastenreductie, zoals ict-toepassingen, samenwerking met derden of wijziging van een heffingssystematiek, zijn daarbij alleen nog marginaal verkend. Voor zover er langs dit soort wegen verdere substantiële reductie van administratieve lasten te behalen is, ligt het op de weg van de schappen zelf en andere direct betrokkenen (bijvoorbeeld private partijen of overheidsinstellingen) daartoe het initiatief te nemen.

De Bestuurskamer verneemt graag uw reactie op de uitkomsten en de afronding van dit project. Ook kijkt zij met belangstelling uit naar de wijze waarop het kabinet, mede in het licht van de motie Aptroot, de uitkomsten van het administratieve lastenproject betrekt bij de standpuntbepaling over de toekomst van de PBO.

H.H.F. Wijffels
voorzitter