Bezuidenhoutseweg 60
Postbus 90405
2509 LK Den Haag
Tel.: 070 3 499 499
Fax: 070 3 832 535
Bestuurskamer Internet: www.ser.nl
Aan de minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Postbus 90801
2509 LV Den Haag
Den Haag: 23 december 2004
Ons kenmerk: 04.10702/XS/sr
Bijlage(n): -
Toestelnummer: 070 3 499 548
E-mail: x.schrage@ser.nl
Betreft: Resultaten Reductievoorstellen Administratieve Lasten PBO
Mijnheer de minister,
Hiermee informeert de Bestuurskamer u over de resultaten van een onderzoek naar de
mogelijkheden van administratieve lastenreductie in de publiekrechtelijke
bedrijfsorganisatie (PBO). Uit het onderzoek blijkt dat product- en bedrijfschappen de
administratieve lasten in de PBO de komende jaren zullen terugbrengen met ten minste
50 procent. Daarmee resteert voor de PBO een (bruto) administratieve lastenniveau van
ongeveer 11 miljoen euro. Dit niveau kan nog licht dalen als gevolg van nadere analyses
door product- en bedrijfschappen.
Inleiding
Per brief van 5 december 2003 (kenmerk AV/CAM/2003/91994) heeft u de Sociaal-
Economische Raad (SER) gevraagd een onderzoek te coördineren naar de
administratieve lasten in de PBO. Dit verzoek is mede namens de minister van
Economische Zaken en de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aan de
SER gericht.
Het dagelijks bestuur van de SER heeft de behandeling van dit verzoek bij de
Bestuurskamer neergelegd. Die heeft het onderzoek uitgewerkt in drie onderdelen:
- Uitvoering van een nulmeting. Per brief van 31 augustus 2004 heeft de
Bestuurskamer u over de uitkomsten van de nulmeting geïnformeerd.
- Zienswijze op verankering. Per brief van 6 december 2004 heeft de Bestuurskamer
u haar visie aangeboden over de wijze waarop de aandacht voor administratieve
lasten structureel kan worden verankerd bij product- en bedrijfschappen.
- Inventarisatie van reductiemogelijkheden. Met de voorliggende brief brengt de
Bestuurskamer u op de hoogte van de uitkomsten van deze inventarisatie.
Reductiemaatregelen
De geïnventariseerde reductiemaatregelen in de PBO hebben een omvang van ruim 11
miljoen euro. Dit is een reductie van circa 50 procent ten opzichte van het
administratieve lastenniveau vanuit de PBO per 31 december 2003.
2
Een groot deel van de lastenreductie komt voort uit de voorgenomen intrekking van
twee verordeningen; een bij het Productschap Vee en Vlees (Vo. bestrijding ziekte van
Aujeszky) en een bij het Productschap Zuivel (Vo. integrale borging kwaliteit
boerderijmelk). Beide verordeningen zorgden voor relatief veel administratieve lasten
vanuit de PBO. De voorgenomen intrekking komt voort uit een brede beleidsmatige
afweging die binnen de betreffende besturen is gemaakt.
Een aantal schappen verricht nader onderzoek naar reductiemogelijkheden, waarvan de
te verwachten administratieve lastenverlichting nog niet aan te geven is.
Integrale conclusies
De Bestuurskamer stelt vast dat het administratieve lastenproject voor de PBO een
aantal belangwekkende eindconclusies heeft opgeleverd, namelijk:
- dat het administratieve lastenniveau vanuit de PBO per 31 december 2003 met
bijna 23 miljoen euro relatief gering is;
- dat dit lastenniveau de komende twee jaren met ten minste de helft zal worden
teruggebracht tot ongeveer 11 miljoen euro;
- dat de product- en bedrijfschappen vanaf 2005 de aandacht voor administratieve
lasten structureel en expliciet gaan verankeren in de besluitvorming (via de
toelichting bij verordeningen), in de verantwoording (onder andere via
jaarverslagen) en beheersmaatregelen (onder andere via periodieke evaluatie en
beoordeling).
Tot besluit
Met deze derde en laatste rapportage heeft de Bestuurskamer aan uw verzoek voldaan
en beschouwt zij haar formele betrokkenheid bij het administratieve lastenproject voor
de PBO als afgerond. Zij heeft graag haar medewerking aan het project verleend. De
Bestuurskamer zal via de verordeningen en via de jaarverslagen blijven volgen hoe
schappen invulling geven aan de structurele verankering van de aandacht voor
administratieve lasten.
De product- en bedrijfschappen hebben in relatief korte tijd een nulmeting uitgevoerd en
reductiemaatregelen ontwikkeld. Meer complexe oplossingen voor lastenreductie, zoals
ict-toepassingen, samenwerking met derden of wijziging van een heffingssystematiek,
zijn daarbij alleen nog marginaal verkend. Voor zover er langs dit soort wegen verdere
substantiële reductie van administratieve lasten te behalen is, ligt het op de weg van de
schappen zelf en andere direct betrokkenen (bijvoorbeeld private partijen of
overheidsinstellingen) daartoe het initiatief te nemen.
De Bestuurskamer verneemt graag uw reactie op de uitkomsten en de afronding van dit
project. Ook kijkt zij met belangstelling uit naar de wijze waarop het kabinet, mede in
het licht van de motie Aptroot, de uitkomsten van het administratieve lastenproject
betrekt bij de standpuntbepaling over de toekomst van de PBO.
H.H.F. Wijffels
voorzitter
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid