Gemeente Westerveld

23-12-2004
Westerveld gaat aan de slag met GVVP
In december heeft het college van burgemeester en wethouders besloten om het Gemeentelijk Verkeers- en VervoerPlan (GVVP) te evalueren en waar nodig te actualiseren. Hierbij worden de doelstellingen, beleid, maatregelen en activiteiten op het gebied van verkeer en vervoer afgestemd op de resultaten van de evaluaties en op de nieuwe landelijke en provinciale ontwikkelingen en doelstellingen.

GVVP
In 2000 is het GVVP vastgesteld door de gemeenteraad. In het GVVP is het beleid op het gebied van verkeer en vervoer voor de komende 10 jaar beschreven.

Redenen actualisatie
In de afgelopen vijf jaar zijn er veel verkeersmaatregelen getroffen in het kader van het uitvoeringsprogramma van het GVVP en wetswijzigingen. Om het nut en de effectiviteit van de getroffen maatregelen te meten, is het verstandig om deze maatregelen te evalueren. Daarnaast zijn er nieuwe nationale en provinciale doelstellingen en ontwikkelingen.

Getroffen maatregelen evalueren
De afgelopen jaren zijn er binnen de gemeente Westerveld diverse ingrijpende maatregelen getroffen ten behoeve van het verbeteren van de verkeersveiligheid. Voorbeelden hiervan zijn de landelijke wetswijzigingen "voorrang bestuurders van rechts" en "bromfiets op de rijbaan". Gemeente Westerveld heeft vanzelfsprekend ook zelf maatregelen getroffen. Een voorbeeld hiervan is de invoering van 30 kilometer per uur in verblijfsgebieden binnen de bebouwde kom. Een ander voorbeeld is dat op zes wegen, bij wijze van proef, 60 kilometer per uur is ingevoerd. Aan de hand van ongevallengegevens, metingen en ervaringen wordt de komende maanden gekeken of deze maatregelen het gewenste resultaat hebben behaald.

Actualisatie
Daarnaast zijn er op landelijke en provinciaal niveau nieuwe ontwikkelingen en doelstellingen op het gebied van verkeer en vervoer opgesteld. Het Rijk is momenteel doende met het opstellen en vaststellen van de Nota Mobiliteit. In de Nota Mobiliteit zijn de nationale ontwikkelingen, doelstellingen en het beleid op het gebied van verkeer en vervoer beschreven. Provincie Drenthe heeft haar onder andere haar verkeers- en vervoerbeleid verwoord in het Provinciaal OmgevingsPlan 2 en de concrete maatregelen die hieruit voortvloeien zijn opgenomen in het Provinciaal UitvoeringsProgramma.

Samenwerking
Het huidige GVVP is in nauwe samenwerking ontwikkeld met de provincie Drenthe. Tijdens de voorbereiding is de bevolking geraadpleegd over knelpunten op het gebied van verkeersveiligheid. Daarnaast zijn organisaties als 3VO, ARRIVA, Politie Drenthe en buurgemeenten bij het GVVP betrokken.