European Commission

IP/04/1537

Brussel, 23 december 2004

Fusies: Commissie hecht goedkeuring aan joint venture van ECT en P&O Nedlloyd voor de bouw van nieuwe containerterminal in Rotterdam

De Europese Commissie heeft krachtens de fusieverordening van de EU haar goedkeuring gehecht aan de oprichting van Euromax, een joint venture van Europe Container Terminals ("ECT"), de grootste terminalexploitant van de haven van Rotterdam, en containerlijnvaartmaatschappij P&O Nedlloyd ("PONL"). Euromax zal in de haven van Rotterdam een nieuwe diepzee-containerterminal aanleggen en exploiteren. De Commissie heeft geconcludeerd dat de transactie de daadwerkelijke mededinging in de EER, of een wezenlijk deel daarvan, niet aanzienlijk zal belemmeren, en zij heeft derhalve de concentratie goedgekeurd.

De moederbedrijven van Euromax opereren op verticaal gerelateerde markten. ECT maakt deel uit van de Hutchison-groep, die belangen heeft in verschillende sectoren waaronder haventerminals. De Hutchison-groep is sterk aanwezig op de markt voor diepzee-containerterminaldiensten voor achterland- en overslagverkeer in Nederland (Rotterdam) en het Verenigd Koninkrijk (Felixstowe en Thamesport). P&O Nedlloyd is, als een van de toonaangevende containerlijnvaartmaatschappijen, een belangrijke afnemer van deze diensten.

Met de nieuwe, door Euromax te exploiteren terminal, die naar verwachting tegen 2008 operationeel zal zijn, zal het aantal terminals in de haven van Rotterdam, waarover ECT zeggenschap heeft, toenemen. Met de verwerving van gezamenlijke zeggenschap over Euromax volgt PONL een algemene tendens in de bedrijfstak waarbij vervoerders in containerterminals investeren. De Commissie heeft derhalve de gevolgen van de transactie beoordeeld voor zowel de containerterminal als voor de containerlijnvaartmarkt.

De conclusie van het onderzoek van de Commissie was dat de oprichting van Euromax geen wezenlijke verandering teweeg zal brengen in de huidige positie van ECT ten opzichte van haar voornaamste concurrenten, die eveneens hun terminalcapaciteit uitbreiden om aan de toenemende vraag in de Noord-Europese havens tegemoet te komen.

De oprichting van Euromax zal niet tot gevolg hebben dat verticaal gerelateerde markten zullen worden afgesneden. Na de inbedrijfstelling van de nieuwe Euromax-terminal, die minder dan 10 procent van de capaciteit op de Noord-Europese markt voor zijn rekening zal nemen, zullen de vervoerders in de containerlijnvaart nog steeds voldoende capaciteit van andere terminals tot hun beschikking hebben. Evenzo zal het feit dat PONL Euromax als haar voornaamste terminal zal gebruiken, niet veel afbreuk doen aan de huidige klantenkring van andere haventerminals.