IP/04/1537
Brussel, 23 december 2004
Fusies: Commissie hecht goedkeuring aan joint venture van ECT en P&O
Nedlloyd voor de bouw van nieuwe containerterminal in Rotterdam
De Europese Commissie heeft krachtens de fusieverordening van de EU
haar goedkeuring gehecht aan de oprichting van Euromax, een joint
venture van Europe Container Terminals ("ECT"), de grootste
terminalexploitant van de haven van Rotterdam, en
containerlijnvaartmaatschappij P&O Nedlloyd ("PONL"). Euromax zal in
de haven van Rotterdam een nieuwe diepzee-containerterminal aanleggen
en exploiteren. De Commissie heeft geconcludeerd dat de transactie de
daadwerkelijke mededinging in de EER, of een wezenlijk deel daarvan,
niet aanzienlijk zal belemmeren, en zij heeft derhalve de concentratie
goedgekeurd.
De moederbedrijven van Euromax opereren op verticaal gerelateerde
markten. ECT maakt deel uit van de Hutchison-groep, die belangen heeft
in verschillende sectoren waaronder haventerminals. De Hutchison-groep
is sterk aanwezig op de markt voor diepzee-containerterminaldiensten
voor achterland- en overslagverkeer in Nederland (Rotterdam) en het
Verenigd Koninkrijk (Felixstowe en Thamesport). P&O Nedlloyd is, als
een van de toonaangevende containerlijnvaartmaatschappijen, een
belangrijke afnemer van deze diensten.
Met de nieuwe, door Euromax te exploiteren terminal, die naar
verwachting tegen 2008 operationeel zal zijn, zal het aantal terminals
in de haven van Rotterdam, waarover ECT zeggenschap heeft, toenemen.
Met de verwerving van gezamenlijke zeggenschap over Euromax volgt PONL
een algemene tendens in de bedrijfstak waarbij vervoerders in
containerterminals investeren. De Commissie heeft derhalve de gevolgen
van de transactie beoordeeld voor zowel de containerterminal als voor
de containerlijnvaartmarkt.
De conclusie van het onderzoek van de Commissie was dat de oprichting
van Euromax geen wezenlijke verandering teweeg zal brengen in de
huidige positie van ECT ten opzichte van haar voornaamste
concurrenten, die eveneens hun terminalcapaciteit uitbreiden om aan de
toenemende vraag in de Noord-Europese havens tegemoet te komen.
De oprichting van Euromax zal niet tot gevolg hebben dat verticaal
gerelateerde markten zullen worden afgesneden. Na de inbedrijfstelling
van de nieuwe Euromax-terminal, die minder dan 10 procent van de
capaciteit op de Noord-Europese markt voor zijn rekening zal nemen,
zullen de vervoerders in de containerlijnvaart nog steeds voldoende
capaciteit van andere terminals tot hun beschikking hebben. Evenzo zal
het feit dat PONL Euromax als haar voornaamste terminal zal gebruiken,
niet veel afbreuk doen aan de huidige klantenkring van andere
haventerminals.
European Commission