Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

stukken - Gemeenschappelijke verklaring ...

Gemeenschappelijke verklaring inzake de samenwerking tussen de Nederlandse Antillen en Nederland voor de verbetering van de veiligheidssituatie in de Nederlandse Antillen

22 december 2004

De Nederlandse Antillen worden geconfronteerd met een groot aantal ernstige geweldsdelicten. Dit zorgt voor een toenemend gevoel van onveiligheid bij de bevolking en schade aan de economie.

De problematiek is dermate groot dat de regering van de Nederlandse Antillen aan de Nederlandse regering verzocht heeft bijstand te verlenen. De regering van de Nederlandse Antillen voelt zich bij dit verzoek gesterkt door de unaniem aangenomen motie van de Staten van de Nederlandse Antillen van 25 november 2004.
---

De minister-president van de Nederlandse Antillen en de minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties, zijn overeengekomen,

dat indachtig de artikelen 36 en 38 van het Statuut de Nederlandse Antillen en Nederland intensief zullen samenwerken om de criminaliteit in de Nederlandse Antillen terug te dringen;

dat de samenwerking zich zal richten op de verbetering van de veiligheidssituatie op de Antillen via twee onlosmakelijk met elkaar verbonden sporen: verbetering van de veiligheidssituatie op korte termijn en verbetering van onder meer bedrijfsvoeringstechnische aspecten van de rechtshandhavingsketen, gericht op het borgen van de criminaliteitsaanpak voor de langere termijn.

Op hoofdlijnen zullen de sporen als hieronder beschreven worden ingevuld. De landen zullen de sporen gezamenlijk nader invullen. Nederland stelt voor de uitvoering van de twee sporen een 40-tal rechercheurs en maximaal 20 functionarissen ter ondersteuning van de bedrijfsvoering en het management van de justitiële diensten ter beschikking. Daarnaast worden voor de instelling van gemeenschappelijke grenscontroleteams 13 Koninklijke Marechaussees en 12 douaniers beschikbaar gesteld door Nederland. In totaal worden maximaal 85 functionarissen beschikbaar gesteld.

Spoor 1: Verminderen criminaliteit en vergroten veiligheid in de wijken

* Overeenkomstig de visie achter het noodplan Defensa Sivíl is de samenwerking gericht op een trendmatige daling van de geweldscriminaliteit en het vergroten van de veiligheid in de wijken.

* Nederland stelt voor spoor 1 voor een beperkte periode een aanzienlijk aantal rechercheurs ter beschikking aan de Antilliaanse regering, vooralsnog wordt hierbij uitgegaan van een 40-tal rechercheurs. Een en ander met de lokale diensten en het openbaar ministerie nader te bepalen.
* Om op korte termijn detentiecapaciteit beschikbaar te hebben zal Nederland personele en financiële ondersteuning bieden bij het realiseren van noodcapaciteit.
* Indien nodig zal Nederland eveneens ondersteuning bieden bij de versterking van de andere schakels van de rechtshandhavingketen.
* Voor zover niet reeds voorzien in de lopende samenwerkingsprogramma's en - afspraken, zullen de kosten voor het bovenstaande additioneel worden gefinancierd door Nederland.

De Antilliaanse en Nederlandse regering dragen er zorg voor dat al die maatregelen genomen worden die nodig zijn om de hierboven genoemde doelstellingen te realiseren. De Antilliaanse regering zal er voor zorgdragen dat de door Nederland ter beschikking gesteld personeel direct over de noodzakelijke bevoegdheden kunnen beschikken en zal de samenwerking met de landsdiensten waarborgen. Op deze wijze zullen Antilliaanse politiefunctionarissen worden ingezet in de wijkteams.

Spoor 2: Versterken bedrijfsvoering
* De versterking van de bedrijfsvoering richt zich op de cruciale schakels in de rechtshandhavingsketen op alle eilanden van de Nederlandse Antillen. De meest acute problemen lijken zich voor te doen bij de politie, de detentievoorzieningen en de beheersondersteuning van de rechtshandhavingketen. De versterking, inclusief die van de directie Justitiële zaken, zal zich onder andere richten op de personeelsvoorziening- en beheer w.o. opleidingen, professionalisering, financieel beheer, werkprocessen, detentiecapaciteit, misdaadanalyse, informatiestromen en aansturing. Nederland zal hiervoor, afhankelijk van een nader plan van aanpak, maximaal 20 functionarissen beschikbaar stellen. Deze functionarissen zullen door de Antilliaanse regering van de benodigde bevoegdheden worden voorzien.
* Voor de langere termijn is de structurele beschikbaarheid van middelen voor de exploitatie op de Antilliaanse justitiebegroting noodzakelijk. De versterking van de beleids- en beheerscyclus maakt onderdeel uit van het samenwerkingspakket. De door de regering van de Nederlandse Antillen reeds op de justitiebegroting geaccordeerde middelen dienen onverkort ter beschikking gesteld te worden.
* Lopende samenwerkingsprojecten zullen worden ondergebracht in de bijstandstructuur.
* De afgelopen maanden heeft de Antilliaanse werkgroep Rechtshandhaving een samenwerkingsprogramma Rechtshandhaving opgesteld. Het samenwerkingsprogramma is gericht op de versterking van de instituties in de rechtshandhavingsketen.
* De uitvoering van het samenwerkingsprogramma Rechtshandhaving maakt onderdeel uit van de geïntensiveerde samenwerking en zal ook binnen deze structuur worden aangestuurd.
* Voor de versterking van de bedrijfsvoering is Nederland bereid middelen beschikbaar te stellen boven de reeds gereserveerde gelden voor het programma Rechtshandhaving.

Aan de uitvoering van de versterking van de bedrijfsvoering zal door de landen gezamenlijk invulling worden gegeven. Nederland zal hiervoor extra financiële middelen en deskundigen beschikbaar stellen. De Antilliaanse regering zal zorgdragen voor de benodigde bevoegdheden voor de betreffende deskundigen en zal de samenwerking met de Antilliaanse diensten waarborgen en faciliteren.Er wordt door de landen gezamenlijk een coördinator aangesteld die de samenhang en de voortgang van de projecten en het budget bewaakt. De coördinator werkt op basis van een door beide landen geaccordeerd plan van aanpak met mijlpalen en meetbare doelstellingen. De coördinator beschikt over bevoegdheden om de uitvoering van het plan te bevorderen. De coördinator legt verantwoording af aan een ministeriële bipartiete stuurgroep waarin zowel Nederlandse als Antilliaanse bewindslieden zitting hebben. De stuurgroep besluit over het plan en kan nadere aanwijzingen geven. De minister-president en de minister van Justitie van de Nederlandse Antillen zullen met de Vertegenwoordiger van Nederland overleggen teneinde op 11 januari 2005 een coördinator te kunnen benoemen.

Overig

In het kader van het samenwerkingsplan dat tussen de Nederlandse Antillen en Nederland is afgesproken is een haalbaarheidsstudie verricht naar de mogelijkheden voor gemeenschappelijke grenscontroleteams op de internationale luchthavens in de Nederlandse Antillen. De instelling van de grenscontroleteams, waarvoor Nederland 13 marechaussees en 12 douaniers beschikbaar stelt, maakt integraal onderdeel uit van de bijstand door Nederland. In januari zal een protocol worden ondertekend voor de instelling van de teams.

De landen zullen de onderdelen van de afspraken zoals neergelegd in deze verklaring gezamenlijk uitwerken. De minister van Justitie van de Nederlandse Antillen zal voor 25 december 2004 aangeven wie aan Antilliaanse zijde aanspreekpunt is voor de voorbereiding van de bijstand. De Vertegenwoordiger van Nederland is namens Nederland aanspreekpunt, de coördinatie aan Nederlandse zijde ligt bij de directeur Koninkrijksrelaties van het ministerie van BZK.

De landen streven er naar om op 11 januari 2005 een protocol te ondertekenen met een nadere uitwerking van de twee sporen. Willemstad, 20 december 2004,

De minister-president van de Nederlandse Antillen,

De minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties,

E.N. Ys
Th.C. de Graaf