Ingezonden persbericht


Persbericht

Ordina en EAN Nederland presenteren managementboek Innoveren met RFID Toepassing van RFID-technologie is bezig met een indrukwekkende opmars

Nieuwegein, 23 december 2004 Ordina en EAN presenteren vandaag het boek Innoveren met RFID , geschreven door Marcel van Trier, senior adviseur bij EAN Nederland en Jan Willem Rietdijk, partner bij Ordina. De auteurs hebben geconstateerd dat de toepassing van RFID-technologie de laatste jaren bezig is aan een indrukwekkende opmars. Volgens hen heeft het zelfs bijna het karakter van een hype.

RFID is volgens dit nieuwe managementboek echter niet een oplossing voor toepassingen binnen de logistieke keten. Ook is het geen vervanging van reeds bestaande identificatietechnologieën. Het is een volwassen ICT-hulpmiddel ter ondersteuning van het management, voornamelijk voor verbeteringen van processen in de logistieke keten. Het doel van het boek is om ideeën te genereren en de lezer te begeleiden bij het implementeren van toepassingen met RFID, gedreven vanuit de toegevoegde waarde voor de bedrijfsprocessen.

Innoveren met RFID is een praktijkboek voor IT- en businessmanagers over het wat en hoe van RFID. In het boek staan kansen en (inter)nationale trends die RFID-technologie biedt centraal, geïllustreerd met succesvolle toepassingen. Indien een bedrijf al een automatisch identificatiesysteem operationeel heeft, zijn in dit boek tips en trucs te vinden om dit systeem te verbeteren.

Door het boek heen helpen praktijkervaringen organisaties bij het starten met de opzet en het management van een RFID-project. Dit aan de hand van een aantal cases bij onder andere Schiphol en de retailorganisaties Metro en Schuitema. Ook de praktijkgerichte aanpak om de toepassing van RFID-chips in een pilot tot een succes te brengen, komt ruimschoots aan bod.

Aan de hand van wereldwijde marktprognoses werpt het boek tevens een licht op toekomstige RFID-toepassingen. De nieuwe wereldstandaarden en daarbij dalende prijzen, zijn bepalend voor een ware revolutie en doorbraak in het dagelijks gebruik van de RFID-smartcard door de consument. Minstens zo revolutionair is het gebruik van de RFID-tag in mobiele telefoons. De schrijvers belichten toekomstige applicaties, trends en nieuwe services die onvermijdelijk en in een rap tempo in opkomst zijn. Dit maakt het boek een concrete en praktische managementgids voor IT- en businessmanagement.

(350 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over de auteurs
Marcel van Trier is al meer dan tien jaar actief op het gebied van standaarden voor EDI, barcodes en RFID. Vanuit zijn aandachtsgebieden Business Development en Business Innovation bij EAN Nederland en als secretaris van de werkgroep ECP van het Global Commerce Initiative, komt hij dagelijks in aanraking met uiteenlopende zaken op het gebied van automatische identificatie en elektronische communicatie. Jan Willem Rietdijk is meer dan vijftien jaar actief op het raakvlak van business, ICT & alignment. Hij is adviseur en opinieleider op het gebied van Identificatietechnologie & toepassingen en CRM en is partner bij Ordina. Hij heeft vele publicaties in de landelijke ICT-uitgaven en vakliteratuur op zijn naam staan.

Over EAN Nederland
EAN Nederland is de stichting die voor de Nederlandse markt het EAN-codesysteem en de elektronische berichtenstandaards voor Electronic Data Interchange (EDI) beheert. EAN Nederland is als neutrale, onafhankelijke en niet-commerciële organisatie een echte gebruikersorganisatie: van, voor en door haar deelnemers. De financiering van de activiteiten gebeurt op basis van een contributiestelsel. Toonaangevende gebruikers van de EAN-standaards hebben zitting in het bestuur van de stichting. Ook zijn er werkgroepen opgericht, waarin EAN samen met bedrijven en branche-organisaties oplossingen zoekt voor praktische, organisatorische en technische vragen vanuit de markt op het gebied van automatische identificatie en elektronische communicatie

Over Ordina
Ordina is met een jaaromzet van euro 345 miljoen (2003) een van de grootste beursgenoteerde dienstverleners in de Nederlandse markt voor Informatie en Communicatie, Technologie en Managementconsultancy. Ordina profileert zich nadrukkelijk als partner van de klant. Met onderscheidende businessproposities en superieure vakkennis wil Ordina waarde toevoegen aan de business van klanten. Ordina is cross industry actief op de gebieden Enterprise Solutions, System Integration & Development, Application Management, Technical Automation en Infrastructure Solutions. Kennis en kunde voor branchespecifieke oplossingen zijn geconcentreerd in de sectoren Finance, Public, Trade, Transport & Industry (TTI) en Energy, Telecom & Media (ETM). Ordina is opgericht in 1973 en telt circa 3.450 medewerkers. Het aandeel Ordina N.V. is genoteerd aan de Euronext Amsterdam.

Voor meer informatie, een recensie-exemplaar of fotografie van de auteurs kunt u contact opnemen met:

Marieke van Zuien van LEWIS Communicatie BV
Tel: +31 (0)40 235 46 00
E-mail: mariekev@lewispr.com

LEWIS Global Public Relations

Petunialaan 28
5582 HA Waalre
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com

Financial Times Top 20 Best Places to Work, 2004
PRWEEK UK Top ten all-sector agency, 2004
PRWEEK US Fastest climbing technology agency, 2004 PRSA Campaign award winner, 2003
Marketing PR Agency of the year finalist, 2003