SIRE


SIRE start met campagne over overgewicht bij kinderen 27 december 2004

Den Haag, 23 december 2004


- PERSBERICHT -

Als je echt van je kind houdt, zeg je vaker nee SIRE start met campagne over overgewicht bij kinderen

In Nederland kampt momenteel ongeveer 1 op de 7 kinderen met overgewicht. Dit aantal is sinds 1980 verdubbeld. Als deze trend zich voortzet zal over 5 jaar 20% van de Nederlandse basisschoolkinderen te dik zijn. SIRE (Stichting Ideële Reclame) start daarom deze week een landelijke campagne over overgewicht bij kinderen, onder het motto zeg vaker nee. Deze campagne richt zich in de eerste plaats op ouders omdat deze in grote mate verantwoordelijk zijn voor een gezond gewicht van hun kind.

Overgewicht: de feiten
Overgewicht is wereldwijd een explosief groeiend probleem. Ook in Nederland neemt overgewicht toe; momenteel is gemiddeld 40% van de Nederlanders te zwaar. Ook steeds meer jonge kinderen krijgen te maken met overgewicht. Zo kampt bijvoorbeeld twaalf procent van de zeven- tot elfjarigen in ons land momenteel met overgewicht. Vrijwel ieder kind dat te dik is, zal op latere leeftijd ook (fors) te zwaar zijn. Overgewicht leidt jaarlijks tot circa 40.000 nieuwe gevallen van ouderdomsdiabetes, hart- en vaatziekten en kanker in Nederland. De levensverwachting in ons land is als gevolg van overgewicht met 0,8% gedaald. De jaarlijkse directe kosten van gezondheidszorg als gevolg van overgewicht worden geschat op 0,5 miljard euro. De indirecte kosten, zoals ziekteverzuim en maatschappelijke kosten, op 2 miljard euro.

Maatschappelijk probleem
De oplossing voor (het voorkomen van) overgewicht is minder eten en meer bewegen. Maar wie is er nou verantwoordelijk? De media, het bedrijfsleven, de overheid, de school, de kinderen zelf? Minder eten en meer bewegen is namelijk niet zo makkelijk vanwege de veelheid aan verleidingen waaraan consumenten, en met name kinderen, blootstaan. Denk hierbij aan reclame voor voedingsmiddelen, de eetgewoonten van leeftijdgenoten, maar ook de huidige rol van de televisie en computer zijn hier voorbeelden van. Overgewicht is dus niet alleen een individueel, maar ook een maatschappelijk probleem en vraagt daarom naast verantwoordelijkheid van ouders ook om acties op landelijk niveau.

Ouders als poortwachter
Uit onderzoek blijkt dat het overgrote deel van de ondervraagden vindt dat de ouders primair verantwoordelijk zijn voor het gewicht van hun kinderen. Zo denkt SIRE er ook over: Ouders zijn de poortwachter van de maag van hun kinderen. De doelgroep van de SIRE campagne Overgewicht bij kinderen is dan ook in de eerste plaats ouders. De campagne is met name toegesneden op ouders uit de lagere sociale klasse, waar het probleem van overgewicht bij kinderen vaker voorkomt. Deze campagne wijst ouders op hun verantwoordelijkheid voor het gewicht van hun kinderen. Het is van belang dat zij zich bewust worden van hun rol bij het voedings- en bewegingspatroon van hun kinderen en inzien dat zij dat kunnen bijsturen. In de praktijk betekent dit dat ouders bijvoorbeeld vaker nee moeten zeggen wanneer hun kinderen bijvoorbeeld vragen om snoep of liever achter de tv zitten dan buiten spelen.

Het blijkt dat ouders het vaak moeilijk vinden om nee te zeggen, vooral als het gezellig is of op momenten dat ze moe of druk zijn. Het gemak en dus de verleiding om ja te zeggen tegen je kind is groot. Daarbij speelt ook nog dat ouders alles over hebben voor hun kinderen en niet willen dat ze iets tekort komen. De liefde komt vaak in de vorm van ja-zeggen en verwennen. Maar ja zeggen betekent ook meer snoepen, snacken en stilzitten. Het onbedoelde effect is een verhoogde kans op overgewicht.

De campagne
Deze week gaat de campagne Overgewicht bij kinderen: zeg vaker nee multimediaal van start. Behalve spots op radio, televisie en in bioscoop, advertenties in dag-, week- en maandbladen en een Boomerangcard, zal ook een website worden gelanceerd waarop praktische tips & tricks, achtergrondinformatie en nuttige links te vinden zijn. Jaap Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid, en Rita Kohnstamm, kinderpsychologe, zijn adviseurs van de campagne.

Over Sire
Sire is een onafhankelijke stichting die zich ten doel stelt onderwerpen, die voor de samenleving belangrijk zijn maar niet of onvoldoende door andere partijen worden opgepakt, aan de orde te stellen en bespreekbaar te maken. Dit gebeurt door het maken van ideële, dus niet commerciële campagnes. SIRE heeft geen banden met de overheid of andere organisaties. Door de samenstelling van het bestuur en het netwerk van SIRE is de stichting in staat om via de massamedia een scala van ideeën en idealen onder de aandacht van het grote publiek te brengen. Sinds de oprichting in 1967 zijn dat meer dan 85 campagnes. SIRE werkt zonder geld. Dat wil zeggen dat SIRE anderen vraagt om op vrijwillige basis medewerking te verlenen aan een campagne.

Aan de campagne Overgewicht bij kinderen werken mee FHV BBDO Creative Marketing Agency, adviesbureau voor marketing en PR Winkelman en van Hessen, adviesbureau voor maatschappelijke communicatie Schuttelaar & Partners, marktonderzoeksbureau TNS Nipo en internetbureau SunTzu. De campagne is opgezet in overleg met organisaties en experts uit de gezondheidsvoorlichting, zoals het Voedingscentrum (www.voedingscentrum.nl) en het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB). NISB voert, in opdracht van het ministerie van VWS, de nationale beweegcampagne FLASH! uit (www.flash123.nl). Meer informatie over SIRE vindt u op www.sire.nl.