Gemeente Abcoude


Gemeente Abcoude meet kwaliteit eigen functioneren

In de vorige Abcoude Rondom meldde we al dat gemeente Abcoude haar eigen functioneren aan het doormeten is. De gemeente gebruikt hiervoor de kwaliteitsmeting zoals die door de Provincie Utrecht is ontwikkeld. De methode wordt op verzoek van de gemeente onder regie van de provincie uitgevoerd. Maar waar moeten we met zo een meting nu aan denken? Welke onderwerpen worden er onderzocht?

Wat wordt er gemeten?

De gemeente vervult verschillende rollen. Op elk van die rollen worden metingen gedaan.


1. De gemeente als bestuur: de gemeente als bestuur moet zorgvuldig de belangen van het grondgebied en van haar inwoners behartigen. Een goede verbinding tussen het lokale bestuur en de eigen gemeenschap is belangrijk. De kwaliteitsmeting richt zich bij deze rol op de relatie burger-bestuur, op de mate van betrokkenheid en participatie van de burgers bij het bestuur en op de toegankelijkheid van de gemeente en het wegen van de diverse belangen.

2. De gemeente als publieke dienstverlener: deze rol heeft de gemeente als zij specifieke diensten en/of goederen aanbiedt of produceert. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verstrekken van paspoorten, het verlenen van vergunningen en dergelijke. Maar ook het (eventueel samen met bewoners) maken van een nieuw wijkverkeersplan bijvoorbeeld. De gemeente ontmoet in deze rol de burger in twee hoedanigheden: als participant (meedenken in beleidsprocessen) en als klant (afnemen van producten of diensten). De kwaliteitsmeting richt zich in deze rol op de mate van kwetsbaarheid en het strategisch vermogen van de organisatie, op de professionaliteit en het samenspel tussen bestuur, politiek en het gemeentelijk apparaat en op de mate van vraag- en klantgericht werken.

3. De gemeente als onderdeel van het bestuurlijk bestel: er zijn meer overheidslagen en instanties dan de gemeente alleen. De gemeente heeft met veel van deze overheden te maken en moet in die wisselwerking opereren als behartiger van de eigen, lokale belangen. Maar tegelijkertijd moet zij ruimer denken en een bijdrage leveren aan de realisatie van (boven)regionale opgaven. De kwaliteitsmeting brengt in dit verband in kaart het karakter van intergemeentelijke samenwerking, de positie van Abcoude ten opzichte van andere bestuurslagen en de externe oriëntatie en belangenbehartiging.

4. De gemeente als vernieuwende organisatie: is de gemeente creatief en vernieuwend in de manier waarop de beleids- en bedrijfsvoering wordt ingevuld en waarop eigen medewerkers perspectieven geboden wordt? De kwaliteitsmeting richt zich hier op innovativiteit en veranderingsgezindheid, op de gemeente als werkgever en op de financiële positie van de gemeente.

Wie worden er bij een kwaliteitsmeting betrokken?

De kwaliteitsmeting wordt in verschillende stappen uitgevoerd. Eerst worden diverse bronnen geraadpleegd: beleidsdocumenten worden bestudeerd evenals bestaande onderzoeken. Er worden gegevens verzameld uit secundaire bronnen, zoals bijvoorbeeld het provinciaal register. Dit alles levert een profielschets op van Abcoude. Deze inventarisatie is inmiddels gestart en moet december 2004 klaar zijn.

Het kan natuurlijk niet bij zon bureauonderzoek blijven. Daarom worden eind januari/begin februari vertrouwelijke kwaliteitsdebatten gevoerd met vijf verschillende groeperingen: het college, de raad, de ambtelijke top, het maatschappelijk middenveld en met medeoverheden. Deze debatten staan onder leiding van een externe, onafhankelijke discussieleider.

De resultaten van de inventarisatie en de debatten vormen de inbreng voor een kwaliteitsrapport. Over dit rapport zal door het college en de gedeputeerde samen gesproken worden met als resultaat een voorstel voor een verbeterstrategie. Dit zal uiteindelijk aan de gemeenteraad ter besluitvorming worden voorgelegd.

---

23 december 2004

Meld Misdaad

Connectcar

© 2004 Gemeente Abcoude. Disclaimer