Gemeente Abcoude
Gemeente Abcoude meet kwaliteit eigen functioneren
In de vorige Abcoude Rondom meldde we al dat gemeente Abcoude haar
eigen functioneren aan het doormeten is. De gemeente gebruikt hiervoor
de kwaliteitsmeting zoals die door de Provincie Utrecht is ontwikkeld.
De methode wordt op verzoek van de gemeente onder regie van de
provincie uitgevoerd. Maar waar moeten we met zo een meting nu aan
denken? Welke onderwerpen worden er onderzocht?
Wat wordt er gemeten?
De gemeente vervult verschillende rollen. Op elk van die rollen worden
metingen gedaan.
1. De gemeente als bestuur: de gemeente als bestuur moet zorgvuldig
de belangen van het grondgebied en van haar inwoners behartigen.
Een goede verbinding tussen het lokale bestuur en de eigen
gemeenschap is belangrijk. De kwaliteitsmeting richt zich bij deze
rol op de relatie burger-bestuur, op de mate van betrokkenheid en
participatie van de burgers bij het bestuur en op de
toegankelijkheid van de gemeente en het wegen van de diverse
belangen.
2. De gemeente als publieke dienstverlener: deze rol heeft de
gemeente als zij specifieke diensten en/of goederen aanbiedt of
produceert. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verstrekken van
paspoorten, het verlenen van vergunningen en dergelijke. Maar ook
het (eventueel samen met bewoners) maken van een nieuw
wijkverkeersplan bijvoorbeeld. De gemeente ontmoet in deze rol de
burger in twee hoedanigheden: als participant (meedenken in
beleidsprocessen) en als klant (afnemen van producten of
diensten). De kwaliteitsmeting richt zich in deze rol op de mate
van kwetsbaarheid en het strategisch vermogen van de organisatie,
op de professionaliteit en het samenspel tussen bestuur, politiek
en het gemeentelijk apparaat en op de mate van vraag- en
klantgericht werken.
3. De gemeente als onderdeel van het bestuurlijk bestel: er zijn meer
overheidslagen en instanties dan de gemeente alleen. De gemeente
heeft met veel van deze overheden te maken en moet in die
wisselwerking opereren als behartiger van de eigen, lokale
belangen. Maar tegelijkertijd moet zij ruimer denken en een
bijdrage leveren aan de realisatie van (boven)regionale opgaven.
De kwaliteitsmeting brengt in dit verband in kaart het karakter
van intergemeentelijke samenwerking, de positie van Abcoude ten
opzichte van andere bestuurslagen en de externe oriëntatie en
belangenbehartiging.
4. De gemeente als vernieuwende organisatie: is de gemeente creatief
en vernieuwend in de manier waarop de beleids- en bedrijfsvoering
wordt ingevuld en waarop eigen medewerkers perspectieven geboden
wordt? De kwaliteitsmeting richt zich hier op innovativiteit en
veranderingsgezindheid, op de gemeente als werkgever en op de
financiële positie van de gemeente.
Wie worden er bij een kwaliteitsmeting betrokken?
De kwaliteitsmeting wordt in verschillende stappen uitgevoerd. Eerst
worden diverse bronnen geraadpleegd: beleidsdocumenten worden
bestudeerd evenals bestaande onderzoeken. Er worden gegevens verzameld
uit secundaire bronnen, zoals bijvoorbeeld het provinciaal register.
Dit alles levert een profielschets op van Abcoude. Deze inventarisatie
is inmiddels gestart en moet december 2004 klaar zijn.
Het kan natuurlijk niet bij zon bureauonderzoek blijven. Daarom worden
eind januari/begin februari vertrouwelijke kwaliteitsdebatten gevoerd
met vijf verschillende groeperingen: het college, de raad, de
ambtelijke top, het maatschappelijk middenveld en met medeoverheden.
Deze debatten staan onder leiding van een externe, onafhankelijke
discussieleider.
De resultaten van de inventarisatie en de debatten vormen de inbreng
voor een kwaliteitsrapport. Over dit rapport zal door het college en
de gedeputeerde samen gesproken worden met als resultaat een voorstel
voor een verbeterstrategie. Dit zal uiteindelijk aan de gemeenteraad
ter besluitvorming worden voorgelegd.
---
23 december 2004
Meld Misdaad
Connectcar
© 2004 Gemeente Abcoude. Disclaimer