thuisonderwijs
Thuisonderwijs aan zieke kinderen
* Schriftelijke inbreng van de CG-Raad over de vraagfinanciering
voor schoolbegeleiding en bekostiging onderwijs aan zieke
leerlingen (Kamerstuk 29875, 23 december 2004)
---
Achtergrondinformatie
In augustus 1999 is de Wet ondersteuning zieke leerlingen in werking
getreden. Steeds minder kinderen verblijven langdurig in ziekenhuizen, en
als dit wel het geval is, gaat het met name om academische ziekenhuizen.
Daarom is besloten de ziekenhuisscholen bij de academische ziekenhuizen om
te zetten in Educatieve Voorzieningen (EV-en) en het personeel van de
overige ziekenhuisscholen onder te brengen bij School Begeleidings Diensten
(SBD-en). Hiermee zou ook de verantwoordelijkheid van de thuisschool
duidelijker worden.
De CG-Raad en andere ouderorganisaties voorzagen een aantal knelpunten, die
zijn neergelegd in een notitie die is aangeboden aan de Tweede Kamer
(oktober 1998). In november 2000 werd de Derde dag van het chronisch zieke
kind gewijd aan het thema 'onderwijs' en werd naar aanleiding van deze dag
een brief aan de Tweede Kamer (7 maart 2001) geschreven waarin een aantal
zorgen werden verwoord.
Knelpunten
In deze brief en voorafgaande notities kwam een aantal knelpunten aan de
orde. Deze betreffen:
* Afstemming van ondersteuning: Er is veel onduidelijkheid over de
verdeling van verantwoordelijkheden tussen consulenten zieke
leerlingen van SBD-en c.q. EV-en enerzijds en ambulant begeleiders
(ab-er) vanuit het speciaal onderwijs anderzijds. Veel scholen
geven de voorkeur aan een ab-er vanwege zijn/haar deskundigheid.
De expertise van het speciaal onderwijs wordt gemist bij de
consulenten uit de voormalige ziekenhuisscholen en de sbd-ers.
Samenwerking met de ambulante begeleiders van mytylscholen en met
andere vormen van speciaal onderwijs, maar ook met de reeds
bestaande stichtingen voor thuisonderwijs is noodzakelijk. Er
heerst bezorgdheid over leerlingen die extra zorg nodig hebben
maar die niet geïndiceerd zullen worden voor leerling gebonden
financiering. En over leerlingen die wel geïndiceerd worden maar
veel ziek thuis zijn.
* Veel scholen zijn onvoldoende of niet op de hoogte van hun
verantwoordelijkheid ten opzichte van zieke kinderen. Een kind met
een gebroken been krijgt wel huiswerk, maar een leerling die vaak
langdurig ziek thuis is, wort vaak helemaal vergeten.
De CG-Raad en thuisonderwijs aan zieke leerlingen
Binnenkort vindt een tussentijdse evaluatie plaats van de Wet 'ondersteuning
van het onderwijs aan zieke leerlingen', ter voorbereiding op de
eindevaluatie in 2003. De CG-Raad lobbyt samen met ouderorganisaties om
invloed uit te oefenen op de criteria en de wijze waarop de evaluatie wordt
uitgevoerd.
---
Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland