Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

thuisonderwijs

Thuisonderwijs aan zieke kinderen


* Schriftelijke inbreng van de CG-Raad over de vraagfinanciering voor schoolbegeleiding en bekostiging onderwijs aan zieke leerlingen (Kamerstuk 29875, 23 december 2004)
---

Achtergrondinformatie

In augustus 1999 is de Wet ondersteuning zieke leerlingen in werking getreden. Steeds minder kinderen verblijven langdurig in ziekenhuizen, en als dit wel het geval is, gaat het met name om academische ziekenhuizen. Daarom is besloten de ziekenhuisscholen bij de academische ziekenhuizen om te zetten in Educatieve Voorzieningen (EV-en) en het personeel van de overige ziekenhuisscholen onder te brengen bij School Begeleidings Diensten (SBD-en). Hiermee zou ook de verantwoordelijkheid van de thuisschool duidelijker worden.
De CG-Raad en andere ouderorganisaties voorzagen een aantal knelpunten, die zijn neergelegd in een notitie die is aangeboden aan de Tweede Kamer (oktober 1998). In november 2000 werd de Derde dag van het chronisch zieke kind gewijd aan het thema 'onderwijs' en werd naar aanleiding van deze dag een brief aan de Tweede Kamer (7 maart 2001) geschreven waarin een aantal zorgen werden verwoord.

Knelpunten

In deze brief en voorafgaande notities kwam een aantal knelpunten aan de orde. Deze betreffen:


* Afstemming van ondersteuning: Er is veel onduidelijkheid over de verdeling van verantwoordelijkheden tussen consulenten zieke leerlingen van SBD-en c.q. EV-en enerzijds en ambulant begeleiders (ab-er) vanuit het speciaal onderwijs anderzijds. Veel scholen geven de voorkeur aan een ab-er vanwege zijn/haar deskundigheid. De expertise van het speciaal onderwijs wordt gemist bij de consulenten uit de voormalige ziekenhuisscholen en de sbd-ers. Samenwerking met de ambulante begeleiders van mytylscholen en met andere vormen van speciaal onderwijs, maar ook met de reeds bestaande stichtingen voor thuisonderwijs is noodzakelijk. Er heerst bezorgdheid over leerlingen die extra zorg nodig hebben maar die niet geïndiceerd zullen worden voor leerling gebonden financiering. En over leerlingen die wel geïndiceerd worden maar veel ziek thuis zijn.

* Veel scholen zijn onvoldoende of niet op de hoogte van hun verantwoordelijkheid ten opzichte van zieke kinderen. Een kind met een gebroken been krijgt wel huiswerk, maar een leerling die vaak langdurig ziek thuis is, wort vaak helemaal vergeten.

De CG-Raad en thuisonderwijs aan zieke leerlingen

Binnenkort vindt een tussentijdse evaluatie plaats van de Wet 'ondersteuning van het onderwijs aan zieke leerlingen', ter voorbereiding op de eindevaluatie in 2003. De CG-Raad lobbyt samen met ouderorganisaties om invloed uit te oefenen op de criteria en de wijze waarop de evaluatie wordt uitgevoerd.

---