Gemeente Den Haag

december 2004
Nieuwe Impuls voor Haagse Economie (22 december)

Voor de periode 2005 tot 2009 heeft het College van B&W een nieuw economisch beleid vastgesteld. Dit is neergelegd in de nota "Impuls voor de Haagse Economie", van wethouder Pieter van Woensel (Economie).
Met deze nota kiest het Den Haag voor drie speerpunten als het gaat om de ontwikkeling van de Haagse economie: verbetering van het vestigingsklimaat; versterking van de koopkracht en uitbreiding van de kennisintensieve sectoren. De nota ziet daarnaast bereikbaarheid en werkgelegenheid als belangrijke aspecten van het economisch beleid.

Bij de verbetering van het vestigingsklimaat gaat het om bedrijfsruimte, parkeermogelijkheden, goede woonmilieu`s, veiligheid en goede gemeentelijke dienstverlening. In het kader hiervan verschijnt begin volgend jaar een bedrijventerreinenstrategie met niet alleen aandacht voor bedrijventerreinen en bedrijfsruimte, maar ook voor woongebieden.
Voor de versterking van de koopkracht is het noodzakelijk dat ondernemers, bewoners en bezoekers meer binding met de stad krijgen en er ook geboeid blijven. "Binden en boeien" is hier dan ook het motto en de vrijetijdseconomie krijgt in dit verband prioriteit. Onder het devies "kennis is kracht" zal de gemeente sterk inzetten op uitbreiding van de kennisintensieve sectoren als overheid, zakelijke en financiële dienstverlening, internationale organisaties en telecom/multimedia. Daarbij zullen de sectoren onderwijs, arbeidsmarkt, onderzoek en innovatie een belangrijke rol spelen en zal worden samengewerkt met de universiteiten van Leiden en Delft. Ook zullen op het terrein van de ontwikkeling van de arbeidsmarkt en de biotechnologie de banden met het Westland nauwer worden aangehaald.

Om dit alles te bereiken, zal de inzet van de gemeente zich richten op de volgende terreinen:

- acquisitie van non-gouvernementele internationale organisaties
- versterking samenwerking kennisintensieve sectoren in regionaal verband

- voorrang voor inzetten op telecom en multimedia
- stimulering aanleg breedbandverbindingen

- versterking samenhang economie, arbeidsmarkt, onderwijs
- verbetering gemeentelijke dienstverlening en relatiebeheer
- verbetering veiligheid ondernemers

- creëren voldoende bedrijfsruimte

- bevorderen startende ondernemers

- citymarketing

- aantrekken "creatieve voorhoede"

- stimuleren toerisme en vrijetijdseconomie