Digitale Gemeente Houten

Akkoord over sociale woningbouwopgave regio Utrecht

donderdag 23 december 2004 - Bron: Bestuur Regio Utrecht

Op 20 december jl. heeft het dagelijks bestuur van het BRU ingestemd met een akkoord over de uitgangspunten van de sociale woningbouwopgave in de regio Utrecht. Het gaat daarbij vooral om het terugdringen van het regionale woningtekort en een betere spreiding van de sociale woningvoorraad. Met dit akkoord kiest de regio Utrecht nadrukkelijk voor een anti-segregatiebeleid, waarmee grote ruimtelijke concentraties van kansarmen of kansrijken worden vermeden.

Het akkoord
Op 17 november jl. bereikten gemeentebestuurders en corporatiedirecteuren tijdens een werkconferentie in IJsselstein overeenstemming over de uitgangspunten voor de woningbouwopgave in de regio Utrecht. Om het woningtekort substantieel terug te dringen moeten 52.500 woningen worden gebouwd in de periode 2005-2015. Tenminste 25% daarvan moet door corporaties worden gebouwd als sociale huurwoning (corporatiebezit tot 585,-).

Omdat er ook veel sociale huurwoningen worden gesloopt en verkocht, is afgesproken een minimum vast te stellen: Het streven is om tenminste de huidige omvang van de sociale huurvoorraad van corporaties (86.000 woningen) te handhaven. In 2015 dient tenminste 30% van de woningvoorraad te bestaan uit sociale huurwoningen. Aan gemeenten met minder dan 30% wordt gevraagd dit aandeel te vergroten en aan gemeenten met meer dan 30% wordt gevraagd niet onder de 30% te zakken.

Gemeenten en corporaties zullen ook streven naar een meer evenwichtige prijsopbouw op wijkniveau. Dit kan bereikt worden door in wijken met een relatief hoog aandeel sociale huurwoningen, dit aandeel via herstructurering te verlagen in combinatie met het toevoegen van voldoende sociale huurwoningen op uitleg- en verdichtingslocaties. Door woningen aan te kopen en sociaal te verhuren in gemeenten met weinig sociale huurwoningen, gaan corporaties proberen de achterstand versneld in te lopen.

Oplopend woningtekort en toenemende segregatie
Aanleiding voor dit akkoord is het steeds verder oplopende woningtekort in de regio Utrecht. De woningbouwproductie blijft ver achter bij de vraag. In de periode 1995-2005 worden slechts 31.000 woningen gebouwd tegenover een behoefte van 51.000 (-40%). Behalve met de startproblemen in Leidsche Rijn heeft dit vooral te maken met de ingezakte woningbouwproductie in de afgelopen jaren, in lijn met het landelijke beeld. Het woningtekort in het BRU-gebied is zo opgelopen tot 4,6% in 2002. Dit woningtekort uit zich in alle sectoren: in de koopsector door aanhoudend stijgende prijzen en in de sociale huursector door afnemende slaagkansen: tussen 1997 en 2003 is de slaagkans voor sociale huurwoningen gedaald van 24% naar 18%. Het BRU heeft de woning-corporaties daarom gevraagd meer nieuwe woningen te gaan bouwen.

De tweede aanleiding is de ruimtelijke segregatie van bevolkingsgroepen naar inkomen. Begin dit jaar bestond 34% van de regionale woningvoorraad uit sociale huurwoningen. In de stad Utrecht was dit 40%, in de rest van de regio 30%. Door bij nieuwbouw en herstructurering te streven naar een meer evenwichtige spreiding van sociale huurwoningen over de regio, kan een betere regionale balans ontstaan.

Betekenis van dit akkoord
Wat betekent dit concreet? Met deze taakstellingen groeien de uitersten met een voorraad van veel en weinig sociale huurwoningen dichter naar elkaar toe. Met de nieuwbouwtaakstelling wordt voorkomen dat gemeenten met veel sociale huurwoningen vergeten dat in grote nieuwbouw-locaties ook voldoende gemengd gebouwd wordt. Door te werken met algemene voorraad- en productietaakstellingen, houden gemeenten en corporaties voldoende beleidsruimte over om die taken per gemeente verder in te vullen. Gemeenten met een grote
herstructureringstaakstelling moeten erop letten dat bij sloop van sociale huurwoningen voldoende compensatie wordt gevonden op nieuwbouwlocaties elders in de gemeente.

Met dit akkoord kan een meer evenwichtige spreiding naar inkomen in de regio wordt bereikt. Daardoor zijn woningzoekenden in de randgemeenten met lagere inkomens niet alleen maar aangewezen op het goedkope woningaanbod in de stad Utrecht. En Utrechters met een hoog inkomen hoeven minder vaak de stad uit om een betere woning te bemachtigen. Hiermee kiest de regio Utrecht nadrukkelijk voor een anti-segregatiebeleid waarmee grote ruimtelijke concentraties van kansarmen of kansrijken worden vermeden. Op termijn zal dit ook van grote waarde zijn voor het integratiebeleid en het onderwijsbeleid.

Het vervolg: naar regionale prestatieafspraken
Om dit resultaat vast te houden gaat het BRU de uitgangspunten uit het akkoord concretiseren in het uitvoeringsprogramma van het Regionaal Structuurplan (RSP). In samenhang hiermee kunnen dan in de loop van 2005 regionale prestatieafspraken met gemeenten en corporaties worden afgesloten.

Copyright © Stichting Digitale Gemeente Houten 1996 - 2004 Deze website is een particulier initiatief en wordt derhalve NIET beheerd door de overheid (gemeente Houten).