Gemeente Eindhoven

Persbericht:23 december 2004

Subsidies door de gemeente Eindhoven:

Duidelijker beleid en beter beheer noodzakelijk

De gemeente Eindhoven moet haar inhoudelijk beleid, als basis voor het verstrekken van subsidies, concreter maken. Daarnaast moet zij haar subsidiebeheer meer in de totale organisatie verankeren, om daarmee haar rol van subsidieverstrekker beter te kunnen verrichten. Dit zijn de voornaamste aanbevelingen van het onderzoek dat de Rekenkamercommissie op verzoek van de gemeenteraad heeft ingesteld naar het subsidiebeleid en beheer van de gemeente.

De gemeente besteedde in 2003 zon 64 miljoen aan subsidies. Dit is ongeveer10% van de totale lasten van de gemeente in dat jaar. Met dit subsidiebudget worden allerlei maatschappelijke activiteiten gefinancierd, met name op de volgende terreinen: kunst en cultuur, welzijn, sport en recreatie, onderwijs, gezondheid, ruimtelijk ordening en milieu. Hieruit blijkt dat zowat alle gemeentelijke diensten hierbij betrokken zijn, zij het dat de dienst Maatschappelijke Ontwikkeling (MO) eruit springt met een aandeel van 93% in 2003.

Goed subsidiebeleid en subsidiebeheer zijn cruciaal om met de beschikbare schaarse middelen een zo groot mogelijk maatschappelijk resultaat te kunnen behalen. Dit veronderstelt dat de gemeente op basis van duidelijke (meetbare) beleidsdoelen subsidies verstrekt, en hieraan ook duidelijke voorwaarden en afspraken verbindt. Vastgesteld is dat vooral het gemeentelijk beleid veel meer expliciet gemaakt moet worden om duidelijke afspraken met de uitvoeringsinstanties te kunnen maken. Binnen de gemeentelijk organisatie zijn de processen en procedures
(financieel-administratief) als theoretische modellen voldoende op orde maar worden nog onvoldoende toegepast. Ook de toetsing op en naleving van allerlei aanvraag- en veranwoordingsverplichtingen, die voor de subsidieaanvragers gelden, schiet opvallend tekort.

Domein en -vraagstelling
Het onderzoek had betrekking op het totale subsidielandschap van de gemeente, bestaande uit 155 geldstromen, die met elkaar in 2003 64 miljoen bedroegen. Van deze 155 geldstromen zijn er 21 geselecteerd, om die vervolgens uitgebreid te onderzoeken. Bij de selectie van geldstromen is met name gelet op enerzijds het verkrijgen van een goede mix van grote, middelgrote en kleine subsidies, en anderzijds op een evenwichtige vertegenwoordiging van de verschillende soorten subsidies (incidenteel structureel / input throughput output).

Voor dit rekenkameronderzoek is uitgegaan van de volgende vraagstelling:
beschikt de gemeente, in haar rol van subsidieverstrekker, over een adequaat subsidiebeleid en - beheer in de zin van: effectief in haar sturing middels voldoende richtinggevend en transparant beleid;
deugdelijk in haar juridische en financiëel-administratieve borging; efficiënt in haar besluitvorming en uitvoering; efficiënt in haar controle op de inzet van subsidiemiddelen; effectief in haar bewaking van de realisatie van doelen. En: zijn verbeteringen gewenst, en zo ja, welke?

Onder regie van de Rekenkamercommissie is het onderzoek uitgevoerd door Deloitte Subsidieadviseurs B.V. Dit bureau geldt als een toonaangevend specialist op dit gebied. Het onderzoek is uitgevoerd in de periode juni oktober van dit jaar (2004). Op basis van de onderzoeksrapportage van Deloitte Subsidieadviseurs B.V. heeft de Rekenkamercommissie haar aanbevelingen voor de raad geformuleerd.

Conclusies
De hoofdconclusie van het onderzoek is dat het gemeentelijk subsidiebeleid en

-beheer alom voor betering vatbaar is. Meer specifiek gelden de volgende algemene conclusies:

Het beleidskader is, algemeen gesproken, onvoldoende effectief, door het veelal ontbreken van meetbare beleidsdoelen. Dit doet afbreuk aan de stuurmogelijkheden van de gemeente, met name als het gaat om de grote subsidies.

De gemeente beschikt (met name binnen de dienst Maatschappelijke Ontwikkeling) over een voldoende adequaat beheersingssysteem (instrumenten en procedures), als het gaat om de juridische en financiëel-administratieve borging van het subsidiëringsproces. Maar gemeentebreed laat de toepassing hiervan op onderdelen te wensen over. Hierdoor wordt ook ingeleverd op een efficiëntie van de uitvoering van het subsidiëringsproces. De kwaliteit van bedrijfsvoering (beschikbaarheid van expertise, wijze van dossiervorming en archivering, kwaliteit van de besluitvorming) zijn hierbij belangrijke aandachtspunten.

Er is veel te weinig aandacht voor de bewaking (monitoring) van de realisatie van beleidsdoelen en de maatschappelijke effecten hiervan, alsmede voor het nakomen van prestatieafspraken. Ook de toepassing van sanctiebeleid, mede in relatie tot bovengenoemde punt, is onvoldoende.

Aanbevelingen
De Rekenkamercommissie heeft de gemeenteraad op hoofdlijnen de volgende aanbevelingen gedaan:
Formuleer helder beleid voor de verschillende beleidsvelden met zoveel mogelijk meetbare beleidsdoelen, als vertrekpunt voor het maken van prestatieafspraken (subsidievoorwaarden) met de subsidieaanvragers (middels vastlegging in beschikkingen). Hierbij dient vooral ook gekeken te worden naar de (aanvullende) betekenis van het instrument Beleidsgestuurde Contractfinanciering en de wijze van toepassing. De raad dient hier haar verantwoordelijkheid te nemen bij het vaststellen van beleid en het vaststellen van de programmabegroting. Draag zorg voor de uniformering/standaardisatie binnen de gemeente van het juridisch en financiëel-administratief systeem (instrumenten en procedures) ter beheersing van het subsidiëringsproces. Neem de dienst MO daarbij zoveel mogelijk als voorbeeld. En zorg hierbij voor een meer optimale bedrijfsvoering, vooral als het gaat om de beschikbaarheid van de vereiste expertise en het realiseren van een goede dossiervorming en archivering.
Draag gemeentebreed zorg voor een strikte toetsing en naleving van de geldende aanvraag- en verantwoordingsverplichtingen, zoals betere financiële toetsing van aanvragen. En zorg ook voor een betere tussentijdse monitoring. Implementeer een effectieve toepassing van de aanwezige sanctiemogelijkheden.

© 2004 Gemeente Eindhoven