AutoRai

Voorjaar 2005: De nieuwe BMW 5 Serie

(27-12-2004)

De BMW 5 Serie bouwt zijn technologische voorsprong verder uit. Vanaf het voorjaar van 2005 zijn de BMW 523i, 525i en 530i uitgerust met nieuwe, innovatieve zescilinder lijnmotoren.Door toepassing van een lichtgewicht legering van aluminium en magnesium in het motorblok en dankzij de moderne VALVETRONIC-techniek zijn de rijeigenschappen van de nieuwe generatie benzinemotoren zowel efficiënter als dynamischer geworden. Bovendien zijn de BMW 525xi en 530xi vanaf hetzelfde moment voorzien van BMWs innovatieve xDrive vierwielaandrijving. Deze doorontwikkelde, intelligente techniek geeft in het segment van vierwielaangedreven voertuigen nieuwe dimensies aan dynamiek, veiligheid en sportiviteit.

De combinatie van hightech voorzieningen en een uitgebreide standaarduitrusting is slechts één van de hoogtepunten voor de BMW 5 Serie. Niet alleen worden de BMW 520i, 525i en 530i vervangen door modellen met de nieuwe generatie zescilinders, de introductie van het xDrive systeem tot nu toe alleen toegepast voor de X3 en X5 betekent dat met de BMW 525xi en 530xi twee nieuwe varianten aan het gamma van de 5 Serie worden toegevoegd. Bovendien zijn de vijf verschillende varianten als Sedan en als Touring leverbaar.

De introductie van de BMW 523i en 530i Touring in het voorjaar van 2005 maakt bovendien het motorenpalet voor de 5 Serie Touring compleet.

De nieuwe motorgegevens:
Vermogen Koppel
523i 130 kW (177 pk) bij 5800/min 230 Nm bij 3500-5000/min 525i 160 kW (218 pk) bij 6500/min 250 Nm bij 2750-4250/min 530i 190 kW (258 pk) bij 6600/min 300 Nm bij 2500-4000/min

Cilinderinhoud Boring/slag
523i 2497 cm³ 82,0 / 78,8 mm
525i 2497 cm³ 82,0 / 78,8 mm
530i 2996 cm³ 85,0 / 88,0 mm

Prestaties en brandstofverbruik (waarden voor Touring tussen haakjes) 0-100 km/h Topsnelheid Gecombineerd
523i 8,5 (8,8) sec 235 (227) km/h 8,5 (8,7) liter/100 km 525i 7,5 (7,8) sec 245 (240) km/h 8,7 (8,9) liter/100 km 530i 6,5 (6,6) sec 250 (250) km/h 8,8 (9,2) liter/100 km 525xi 8,3 (8,5) sec 237 (232) km/h 9,6 (9,9) liter/100 km 530xi 6,8 (7,0) sec 250 (245) km/h 9,7 (10,1) liter/100 km

Deze gegevens zijn gebaseerd op de standaard geleverde handgeschakelde zesversnellingsbak. Een zestraps automatische transmissie met Steptronic is optioneel leverbaar.

Pure vooruitgang: betere prestaties, lager verbruik Bij de ontwikkeling van de nieuwe generatie zescilinders is niet alleen aandacht besteed aan meer vermogen en een hoger koppel. BMW-rijders hebben ook voordeel van een gelijkmatiger loop, en van een verder gereduceerd brandstofverbruik.

Door de cilinderinhoud van de basisversie 523i te verhogen van 2,2 tot 2,5 liter, is er 20 Nm meer koppel beschikbaar dan bij de 520i, de voorganger. Bovendien is ruim 90 procent van de maximale trekkracht voortaan beschikbaar tussen 1.500 en 6.000 toeren per minuut. Ook steeg het vermogen met 5 kW (7 pk) tot 130 kW (177 pk). Ten opzichte van het vorige model nam het vermogen van de 2,5 liter motor van de 525i toe met 19 kW (26 pk). Het koppel ligt 5 Nm hoger, waarbij ook minstens 90 procent van de maximale trekkracht tussen 1.500 en 6.700 toeren per minuut beschikbaar is. De 3,0-liter motor van de 530i levert 20 kW (20 pk) meer vermogen. Met een verhouding van 63,3 kW per liter heeft deze motor het hoogste relatieve vermogen in zijn klasse. Ook nu is minimaal 90 procent van de maximale trekkracht beschikbaar tussen 1.500 en 6.700 toeren per minuut. De volledige koppelkromme loopt over een breed toerenbereik en zorgt voor superieure rijprestaties en flexibel vermogen. Zo zijn de waarden voor de sprint van 0 tot 100 km/h met ongeveer 5 procent verbeterd. Tegelijkertijd zijn de technici van BMW erin geslaagd het brandstofverbruik met ongeveer 10 procent te reduceren, afhankelijk van het model. Vergeleken met de vorige modellen is een gemiddelde reductie van ongeveer 7 procent bereikt.

De lichtste zescilinder in zijn klasse
Met de nieuwe generatie zescilinders zet BMW haar rol als pionier op gebied van autotechniek onvermoeibaar voort: de toepassing van een aluminium/magnesium legering betekent een mijlpaal in de ontwikkeling van motoren. BMW is de eerste autoproducent die magnesium gebruikt voor de serieproductie van het cilinderblok, het kleppendeksel en de grondplaat. Dankzij deze revolutionaire legering weegt alleen het motorblok al 57 procent minder dan een vergelijkbaar gietijzeren blok, de gewichtsreductie ten opzichte van een aluminium blok bedraagt 24 procent. Met 161 kilogram is de BMW lijnmotor wereldwijd de lichtste zescilinder in zijn klasse. Daarmee levert de motor een belangrijke bijdrage aan het lichtgewicht concept van de 5 Serie, die tot aan de A-stijl volledig uit aluminium bestaat. Doordat aluminium ongeveer zestig procent lichter is dan staal, heeft de automobilist het voordeel van een lager brandstofverbruik en een sportiever en flexibeler rijgedrag.

Innovaties: lichtgewicht-nokkenas, elektronische waterpomp Naast de revolutionaire aluminium/magnesium legering van het cilinderblok is ook de lichtgewicht nokkenas in belangrijke mate verantwoordelijk voor het uitzonderlijk lage gewicht van de BMW zescilinders. De zogenoemde samengestelde nokkenas bestaat uit een stalen buis, waar onder hoge druk nokken van hoogwaardig staal overheen worden geperst. Dit concept maakt een gewichtsbesparing van ongeveer 600 gram per nokkenas mogelijk. De nieuwe reeks zescilinders biedt echter nog meer innovaties: voor het eerst past BMW een elektronische waterpomp toe, die afhankelijk van de bedrijfsomstandigheden de stroming van het koelwater reguleert. Deze techniek levert een aanzienlijke bijdrage aan het lagere brandstofverbruik van de nieuwe generatie zescilinders.

Nog betere loop: tweede generatie VALVETRONIC
Een belangrijk voordeel van het ongeëvenaard lage gewicht van de BMW zescilinders is de vermogenswinst voor de volledige reeks motoren. Zo is de 3,0 liter motor van de 530i met een relatief vermogen van 63 kW/liter toonaangevend in zijn klasse. Hieraan levert ook de unieke VALVETRONIC klepsturing van BMW een belangrijke bijdrage. Deze innovatie regelt de timing en openingsduur van de kleppen traploos en afhankelijk van de positie van het gaspedaal. Daarmee maakt BMW VALVETRONIC een efficiënter brandstofverbruik mogelijk, alsmede een aanzienlijk beter aanspreekgedrag van de motor. Deze nieuwe reeks zescilinder lijnmotoren van BMW zijn de eerste waarin de tweede generatie VALVETRONIC wordt toegepast. De techniek werd verder verfijnd, waardoor het maximale toerenbereik is verhoogd. Dat is mede te danken aan de stijvere constructie en de snellere reactie van de klepbediening. Voor de bestuurder betekent dit een sportiever rijgedrag en reservevermogen in alle versnellingen, ook omdat het nominale toerental van de afzonderlijke motoren werd verhoogd. Het toerental van de 525i en 530i nam met respectievelijk 400 en 600 toeren per minuut toe tot 6500 tpm (525i) en 6600 tpm (530i), terwijl de toerenbegrenzing nu voortaan pas bij 7000 toeren per minuut (+500 tpm) in werking treedt.

Intelligente variabele vierwielaandrijving xDrive voor BMW 525i en 530i: Een nieuwe dimensie in dynamiek en grip Met de optioneel leverbare xDrive vierwielaandrijving voor de BMW 525i en 530i breidt BMW de complete reeks van de 5 Serie verder uit. De voor iedere BMW karakteristieke eigenschappen als sportiviteit, comfort, ruimte en functionaliteit worden met xDrive aangevuld met superieure grip en wegligging onder de meest extreme omstandigheden. Het intelligente systeem dat voor het eerst werd toegepast voor de X3 en X5 maakt dat de bestuurder het voordeel heeft van vier aangedreven wielen wanneer de situatie daarom vraagt. De variabele vierwielaandrijving kan vrijwel volledig de krachten verdelen over de voor- en achteras , wanneer de omstandigheden dit vereisen. In het dagelijks verkeer beweegt de nieuwe 5 Serie met xDrive zich even soepel door het verkeer als de modellen met achterwielaandrijving. Behalve de specifieke aanpassingen voor vierwielaandrijving komt het onderstel van de 5 Serie met xDrive volledig overeen met dat van de overige modellen. De modellen met xDrive zijn standaard voorzien 17 inch lichtmetalen wielen, in plaats van de 16 inch velgen van de uitvoeringen zonder vierwielaandrijving.

xDrive: sneller dan de slip
Het xDrive systeem voor de 5 Serie komt in principe overeen met dat van de X3 en X5, met enkele aanpassingen in hard- en software voor de specifieke eigenschappen van de 5 Serie. Het systeem zorgt voor een traploze verdeling van het motorvermogen tussen voor- en achteras en zet nu ook in het segment van vierwielaangedreven limousines nieuwe maatstaven op gebied van flexibiliteit en dynamiek. Het systeem herkent direct situaties die een andere verdeling van de aandrijfkracht vereisen en reageert in een fractie van een seconde, normaliter zelfs voordat een wiel kan gaan spinnen. Daardoor kan xDrive bijvoorbeeld in een met enige snelheid genomen bocht op ieder moment de optimale aandrijfkracht naar de desbetreffende as sturen, waarmee de kans op onder- of overstuur tot een minimum wordt beperkt. Op de openbare weg zorgt xDrive voor een betere wegligging en optimaal rijplezier, en tegelijkertijd ook voor dezelfde mate van veiligheid als de meer gangbare vormen van vierwielaandrijving. Elektronische hulpsystemen als Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) zullen aanmerkelijk minder snel hoeven te corrigeren. Daarbij biedt xDrive ook tijdens het optrekken op een gladde of oneffen ondergrond zijn grote voordelen door de aandrijfkracht naar een ander wiel te geleiden op het moment dat een wiel zijn grip dreigt te verliezen. De bestuurder profiteert op ieder moment van de voordelen van het xDrive-systeem, doordat de krachtverdeling voortdurend aan de veranderende omstandigheden kan worden aangepast.

Voorbeelden:
· Bij het wegrijden onder normale omstandigheden is de plaatkoppeling tot een snelheid van ongeveer 20 km/h gesloten. Daarmee is de tractie bij het wegrijden altijd optimaal. Daarna verdeelt het systeem de aandrijfkracht variabel tussen achter- en vooras, afhankelijk van de situatie en het wegoppervlak. · In bochten vermindert het razendsnelle wisselen van de aandrijfkrachten de kans op onder- of overstuur: wanneer de achterzijde van het voertuig in een bocht naar buiten uitbreekt, dan bedient xDrive de koppeling zodanig dat steeds meer vermogen naar de voorwielen wordt geleid. Zo kunnen de achterwielen weer hun zijwaarts werkende kracht opbouwen, en het voertuig wordt weer stabiel. Door de combinatie met DSC herkent het systeem een situatie van overstuur al in een vroegtijdig stadium, en grijpt het in voordat de bestuurder het dreigende gevaar zelfs maar heeft opgemerkt: de auto blijft op de spreekwoordelijke rails in een bocht. Pas wanneer overstuur niet meer kan worden gecorrigeerd door de variabele krachtverdeling, grijpt het DSC regelsysteem in. Ook een situatie waarin het voertuig over de vooras naar de buitenkant van de bocht drijft, wordt door het DSC systeem herkend. Door minder aandrijfkracht naar de voorwielen te leiden wordt dit mogelijke gevaar gecompenseerd. Op die manier kan in een extreem geval het volledige motorvermogen naar de achterwielen worden geleid. Mocht dit niet afdoende zijn, dan treeft ook het DSC systeem in werking. Daardoor kan de bestuurder van een 5 Serie met xDrive zelfs de meest bochtige wegen nemen met hetzelfde gemak als in een voertuig met achterwielaandrijving. Zelfs abrupte gaswisselingen worden door xDrive moeiteloos opgevangen. Waar de motor al in 200 milliseconden reageert op bediening van het gaspedaal, daar kan de meervoudige plaatkoppeling binnen 100 milliseconden worden geopend of gesloten.

· Bij het rijden met een grote draaicirkel en weinig snelheid een typische parkeersituatie wordt het motorvermogen volledig op de achterwielen overgebracht. Daardoor zijn er geen onaangename trillingen of andere invloeden op de besturing.

· Bij rijden op glad wegdek, bijvoorbeeld op ijs of sneeuw, voorkomt de sperwerking tussen voor- en achteras dat een afzonderlijk wiel kan gaan spinnen. Daardoor hoeft DSC pas bij zeer slechte rijomstandigheden gas terug te nemen of een wiel af te remmen, om de krachtverdeling aan te passen. Bovendien vermindert de sperwerking de kans dat een afzonderlijk wiel zijn zijdelingse kracht of kracht in lengterichting verliest. Dat draagt bij aan een aanmerkelijk veiliger en flexibeler rijgedrag.

Het hart van xDrive: elektronisch geregelde plaatkoppeling Aan de basis van de karakteristieke eigenschappen van xDrive staat de elektronisch geregelde plaatkoppeling in het verdeeldifferentieel. Afhankelijk van de situatie regelt deze binnen enkele milliseconden de krachtverdeling over voor- en achterwielen. In extreme situaties kunnen voor- en achteras volledig worden ontkoppeld, of juist star met elkaar worden verbonden. De starre verbinding vervult daarbij dezelfde functie als een langssper bij conventionele vierwielaandrijving.

Combinatie xDrive met DSC
De uitzonderlijke prestaties van xDrive zijn gedeeltelijk toe te schrijven aan de vele gegevens die afkomstig zijn van het elektronische regelsysteem Dynamische Stabiliteits Controle (DSC). Zo is er een sensor die de draaibeweging van het voertuig meet, en bepaalt een draaihoeksensor de uitslag van het stuurwiel. Gecombineerd met informatie van wielsensoren over de snelheid, de zijdelingse acceleratie en de belangrijkste motorgegevens kan xDrive al in een vroeg stadium herkennen in welke rijsituatie de auto zich op ieder moment bevindt en daar de krachtverdeling optimaal op afstemmen. Met behulp van de elektronische remverdeler vervult het DSC-systeem de functie van een dwarssper en zorgt het systeem automatisch voor de krachtverdeling naar beide voor- en achterwielen. Op het moment dat en wiel doorspint zonder grip te hebben, wordt automatisch meer kracht naar het wiel aan de andere zijde van de as geleid. Het DSC-systeem is ook bij de 5 Serie met achterwielaandrijving uitgerust met DTC (Dynamic Traction Control). Dit systeem staat bij extreme omstandigheden of bij een uiterst sportieve rijstijl meer slip en een grotere drifthoek toe. Bovendien kan DSC net als bij alle andere modellen van BMW ook worden uitgeschakeld.

DSC met innovatieve veiligheids- en comfortfuncties De nieuwste generatie van Dynamic Stability Control in de 5 Serie met xDrive is voorzien van vijf innovatieve nieuwe functies die in veel dagelijkse situaties toepasbaar zijn, in combinatie met de elektronische remkrachtverdeler:

· Wegrijassistent (Hill Start Assist)
De wegrijassistent maakt het mogelijk om op een helling comfortabel weg te kunnen rijden, zonder de handrem te bedienen. · Remassistent (Brake Stand-by)
De remassistent zorgt in geval van een noodstop voor een aanmerkelijk kortere remweg. · Droogremmen (Rain Brake Support)
De functie droogremmen verbetert het aanspreekgedrag van de remmen wanneer het regent. · Compensatie remfading (Fading Compensation)
Compensatie van de remfading garandeert zelfs bij remmen die extreem heet zijn geworden nog een goede werking van het remsysteem. · Soft-stop (Soft Stop)
Soft-stop voorkomt dat het voertuig gaat duiken bij licht afremmen en wanneer het volledig tot stilstand komt.

Wegrijassistent
Op een helling zorgt de wegrijassistent ervoor dat de bestuurder comfortabel kan optrekken zonder de handrem te bedienen.

Bij wegrijden op een helling houdt dit systeem de auto nog een korte tijd tegen, nadat de rem is losgelaten. Daardoor is het niet nodig om op dat moment de handrem te bedienen. De remdruk die de bestuurder heeft opgebouwd om het voertuig tegen te houden, wordt gedurende 1,5 seconden vastgehouden door het remsysteem. Bij het wegrijden wordt deze remdruk weer verminderd, op het moment dat het motorkoppel voldoende is om het voertuig voort te bewegen. De hoeveelheid druk in het systeem is afhankelijk van de helling en ook of een aanhanger is aangekoppeld. De helling wordt berekend met behulp van een daarvoor bestemde sensor.

Remassistent
In geval van een noodstop zorgt de remassistent voor een aanzienlijk kortere remweg. Bij snel loslaten van het gaspedaal maken de remblokken kortstondig (0,5 seconden) contact met de remschijven, om bij een eventuele noodstop sneller remdruk te kunnen opbouwen. Bij een snelheid van 100 km/h kan de remweg daarmee met gemiddeld 0,3 meter worden verkort. Wanneer afremmen niet noodzakelijk is, wordt de remdruk weer verminderd, zodat de bestuurder geen vertraging bemerkt.

Droogremmen
De functie droogremmen verbetert het aanspreekgedrag van de remmen wanneer het regent. Remschijven worden bedekt met een waterfilm op het moment dat het wegdek nat is. Dat leidt tot een vertraagde werking van de remmen. Bij remsystemen zoals die tot nu toe werden toegepast, was het daarom aan te bevelen om de remmen bij regen met enige regelmaat te bedienen. Door de ruitenwissers in werking te stellen of door de regensensor worden de remmen met behulp van de droogremfunctie met enige regelmaat te activeren. De remdruk die hiervoor noodzakelijk is, zorgt niet voor een merkbare vertraging.

Compensatie fading
Zelfs wanneer de remmen extreem heet zijn geworden, zorgt compensatie van de remfading ervoor dat de remmen onverminderd goed blijven werken. Fading treedt normaliter op wanneer de remschijven als gevolg van hard remmen heet zijn geworden, de bestuurder heeft dan een langere pedaalslag en moet harder op het rempedaal trappen om het gewenste remvermogen te bereiken. Deze functie zorgt ervoor dat de bestuurder in zulke situaties wordt ondersteund met het opbouwen van extra remdruk.

Soft-stop
Soft-stop voorkomt dat het voertuig gaat duiken bij licht afremmen en wanneer het volledig tot stilstand komt. De normale werking van een remsysteem zorgt ervoor dat duiken wordt voorkomen en tot een soepele stop komt op het moment dat er wordt afgeremd. Tot op heden moesten bestuurders dit voorkomen door de remdruk zelf te verminderen voordat het voertuig volledig tot stilstand komt. Soft-stop vermindert de remdruk automatisch bij licht afremmen tot stilstand. Bij gemiddeld of hard afremmen wordt de functie gedeactiveerd, om geen langere remweg te veroorzaken.

HDC voor veilige, gecontroleerde afdalingen
Het stabiliteitsprogramma DSC omvat net als bij de X3 en X5 een aanvullende functie die bij bochtige afdalingen van een berg veel voordelen biedt: het HDC systeem, ofwel Hill Descent Control. Dit systeem bewijst zijn nut vooral tijdens steile afdalingen. Zonder dat de bestuurder hoeft in te grijpen, beweegt de 5 Serie met xDrive zich met constante snelheid in een stevig wandeltempo voorwaarts. Deze automatische snelheidsregeling werkt als geïntegreerd deel van DSC, met individuele rembediening op alle vier wielen. De HDC-functie kan met een van de twee vrij programmeerbare toetsen op het multifunctionele stuurwiel worden in- en uitgeschakeld. Het systeem kan worden geactiveerd bij snelheden onder 35 km/h. Vervolgens wordt de rijsnelheid gelijkmatig tot 12 km/h vertraagd en constant gehouden. Afhankelijk van de omstandigheden kan de bestuurder de snelheid dan instellen tussen 6 en 25 km/h, met behulp van de + en - functie op de bedieningshendel. Op het moment dat de bestuurder harder gaat rijden dan 35 km/h, zet het systeem zichzelf standby. Indien wordt geaccelereerd naar 60 km/h en daarboven, wordt de HDC-functie automatisch uitgeschakeld.

BMW stabiliteitscontrole voor aanhangers
De innovatieve stabiliteitscontrole voor aanhangers maakt de 5 Serie met xDrive tot een veilige en sterke trekker van aanhangers. Het systeem biedt extra bescherming tegen gevaarlijke instabiliteit die kan optreden bij ongecontroleerd slingeren van een aanhanger. Zowel de 525xi als de 530xi hebben een maximaal aanhangergewicht van 2.000 kg (525xi met handmatige transmissie 1.800 kg). Door de rijdynamische eigenschappen van een auto zal een aanhanger meer de neiging hebben te gaan slingeren, naarmate de snelheid toeneemt. Bij zware aanhangers kan dit zelfs al bij relatief lage snelheden gebeuren. De bestuurder krijgt een slingerende aanhanger dan niet meer onder controle wanneer hij niet direct ingrijpt. De stabiliteitscontrole voor aanhangers herkent gevaarlijke slingerbewegingen en zorgt door snel afremmen van de auto (en van de oplooprem) dat de aanhanger zich weer stabiliseert. Het systeem detecteert een aanhanger op het moment dat deze wordt aangesloten op het elektrische systeem van de auto. Op datzelfde moment wordt het systeem geactiveerd, en kan het bij snelheden vanaf 65 km/h ingrijpen. Deze functie maakt gebruik van het signaal voor de giersnelheid, afkomstig van de DSC regeleenheid. Een slingerende aanhangwagen vertoont een karakteristieke beweging, die herkend wordt door de regeleenheid. Wanneer bepaalde grenswaarden worden overschreden, remt de auto automatisch op alle vier de wielen af, met een vertraging van 2,5 tot 4 m/s². Door deze plotselinge afname van de snelheid zal de aanhanger zich in kote tijd stabiliseren. De controlelampjes van DSC en xDrive lichten op wanneer het systeem actief is. Het systeem is een onderdeel van DSC. Wanneer DSC wordt uitgeschakeld, dan is ook de stabiliteitsfunctie voor aanhangers gedeactiveerd.

Speciaal voor liefhebbers van een sportieve rijstijl is optioneel een actieve verstelling van de breedte van de rugleuning leverbaar. Deze functie kan de breedte van de rugleuning, en daarmee de zijdelingse steun, aanpassen aan de specifieke rijsituatie. De automatische verstelling is onder meer afhankelijk van de zijdelingse verplaatsing en de stuurhoek. De bestuurder kan met een toets in de middenconsole bepalen welke van de drie programmas Comfort, Normaal of Sport hij wil activeren.

De openingshoogte van de optionele automatische achterklepbediening is voortaan programmeerbaar. Wanneer bijvoorbeeld wordt geparkeerd in een lage garage, kan de klep via de boordmonitor in vijf stappen worden geprogrammeerd tussen 90 en 100 procent van de maximale hoogte.

Prijzen
De prijzen voor de nieuwe motorisaties en de meerprijs voor xDrive zijn nog niet bekend.