Universiteit van Utrecht

Persbericht Universiteit Utrecht

Faculteit Wijsbegeerte

21 december 2004

Symposium: All in the Game

Kunstmatige intelligentie maakt computergames moeilijker

Op woensdag 5 januari 2005 vindt aan de Universiteit Utrecht 'All in the game' plaats, een symposium over de implementatie van kunstmatige intelligentie in computergames. Het symposium wordt georganiseerd door USCKI Incognito, de Utrechtse studievereniging voor Cognitieve Kunstmatige Intelligentie, in het kader van hun derde lustrum.

Prinsessen en draken

Iedereen kent ze wel, de ingewikkelde computerspellen waarin je met veel gevaar voor eigen leven prinsessen moet redden en draken en andere vijanden moet verslaan. Je kunt met de personages praten, je kunt voorwerpen oppakken en je verliest energie als je een gevecht verliest; het lijkt het echte leven wel. Maar ook al doen de programmeurs nog zo hun best, als de speler eenmaal weet dat de draak elke keer van rechts komt en de prinses altijd wordt vrijgelaten als je een bepaalde spreuk tegen de tovenaar zegt, is er geen kunst meer aan om het spel uit te spelen.

Nieuwe tactiek

Om deze spellen moeilijker te maken is het mogelijk om kunstmatige intelligentie te implementeren. Pieter Spronck, verbonden aan de faculteit Informatica van de Universiteit Maastricht, promoveert in het voorjaar van 2005 op dit onderwerp. Hij geeft de (computergestuurde) vijand opdracht om willekeurige handelingen uit te voeren. Daarbij laat hij de computer veel punten toekennen als de handeling goed blijkt te werken en weinig als de handeling niet goed blijkt te werken. Op deze manier kan de computergestuurde vijand een nieuwe tactiek ontwikkelen door het samenvoegen van alle handelingen met een hoge markering. Tijdens het symposium presenteert Spronck zijn bevindingen.

Zo echt mogelijk

Buiten dit tactische aspect is en blijft het visuele aspect natuurlijk ook zeer belangrijk in computergames. De virtuele wereld die gecreëerd wordt moet zo echt mogelijk lijken. Arno Kamphuis, verbonden aan de faculteit Wiskunde & Informatica van de Universiteit Utrecht, doet onderzoek naar motion planning in virtual environments. In zijn presentatie vertelt Kamphuis niet alleen het een en ander op dit gebied maar laat hij vooral veel zien. Een derde presentatie tijdens All in the Game wordt verzorgd door Bas Jansen van het bedrijf RuleWise. Hij verzorgt een lezing die gaat over de toepassing van kunstmatige intelligentie in de projecten van RuleWise.

Journalisten zijn van harte uitgenodigd het symposium bij te wonen. Aanmeldingen hiervoor graag vooraf naar USCKI Incognito.

Woensdag 5 januari 2005 van 12.30 tot 17.00 uur

Van Lier & Egginkzaal, Bestuursgebouw, Heidelberglaan 8, De Uithof, Utrecht

Symposium 'All in the Game' - een mini-symposium over de implementatie van Artificial Intelligence in computergames.'

Meer informatie: USCKI Incognito, (030) 253 7319/4172, lucki@uscki.nl en voorlichter Johan Vlasblom, (030) 253 4073, j.vlasblom@csc.uu.nl