Ingezonden persbericht



Syntus staat 3 minuten stil bij ramp Zuid Oost Azië

Alle bussen en treinen op woensdag 5 januari om 12.00 uur 3 minuten stilgezet.

Doetinchem - 4 januari 2005 - Vervoersmaatschappij Syntus zet op woensdag 5 januari om 12.00 uur al haar treinen en bussen drie minuten stil ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de ramp in Zuid Oost Azië. Syntus geeft hiermee gehoor aan een landelijke oproep van branche-organisatie KNV aan alle vervoerders om op deze wijze de slachtoffers te herdenken en solidair te zijn met de getroffen landen. De treinen zullen stil blijven staan op de stations, terwijl de bussen onderweg - daar waar de dienstregeling het toelaat en de veiligheid is gewaarborgd - stilgezet zullen worden. Reizigers worden voorafgaand hieraan door het personeel van Syntus geïnformeerd via de omroep in de voertuigen.

Spontane huipactie personeel
Het Syntus-personeel heeft zelf een spontane hulpactie opgestart voor Zuid Oost Azië. Personeelsleden van de vestiging Zutphen hebben alle 380 Syntus-collega's in de Achterhoek en Twente opgeroepen verlofdag(en) in de leveren. Voor iedere ingeleverde verlofdag wordt door het bedrijf een bedrag van EUR 136,- gereserveerd en gestort op giro 555. De personeelsleden van Syntus hopen hiermee tienduizenden euro's in te zamelen voor de slachtoffers van de ramp.

Syntus B.V.
Openbaar vervoerbedrijf Syntus B.V. is opgericht op 28 mei 1999 en exploiteert zowel treinen als bussen in een geïntegreerd multimodaal vervoerconcept. Syntus exploiteert de spoorlijnen Arnhem-Winterswijk, Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal en de op deze spoorlijnen aansluitende buslijnen. Treinen en bussen rijden niet parallel aan elkaar, maar sluiten op elkaar aan. Eén vervoerbewijs is geldig in zowel trein als bus. Een groot gedeelte van het personeel is multimodaal inzetbaar en functioneert gecombineerd als treinmachinist, buschauffeur en service- & controlemedewerker. Syntus heeft op dit moment in de Achterhoek en Twente 380 personeelsleden in dienst.

*********************

Noot voor de redactie (