RAI en BOVAG: in 2004 zijn 483.885 autoâs verkocht
(5-1-2005)
In 2004 zijn in totaal 483.885 personenautoâs geregistreerd.
Vergeleken met 2003 is dat een lichte daling. De daling wordt vooral
verklaard door de economie in Nederland en het geringe
consumentenvertrouwen. Het eindtotaal ligt wel net boven de 480.000
die de RAI Vereniging en BOVAG als verwachting voor 2004 hadden
afgegeven.
Voor het komende jaar rekenen de RAI Vereniging en BOVAG op een
stabiele markt van 490.000 nieuwe personenautoâs.
Uit een recent onderzoek van de RAI Vereniging en BOVAG blijkt dat de
actualiteit invloed heeft op de beoordelingscriteria bij de aanschaf
van een auto. Zo is, onder invloed van de brandstofprijzen en de
aandacht voor verkeersemissies, de aandacht voor uitlaatgassen als
aanschafcriterium in 2004 gestegen naar 17 procent (was 9 procent).
Het criterium brandstofgebruik, als afweging bij de keuze van een
auto, is gestegen naar 33 procent (was 27 procent). Tegenover deze
stijging staat een stevige daling van het criterium comfort: 36
procent in 2004 tegenover 44 procent in 2003. De hoogte van de
parkeergelden in steden leidt bij autobezitters tot steeds meer
irritatie. Twee van de drie automobilisten zegt de parkeertarieven
onacceptabel/onredelijk hoog te vinden.
Merken
De merken top 5 van 2004 ziet er als volgt uit: Opel (49.872), Renault
(47.280), Peugeot (44.777), Volkswagen (42.480), Ford (40.618).
Modellen
De modellen top 5 van 2004 is als volgt: Peugeot 307 (22.508),
Volkswagen Golf (16.889), Peugeot 206 (15.262), Renault Scenic
(14.703), Ford Focus (13.688).
Koetswerk
In Nederland is één op de vier nieuwe autoâs een 5-deurs hatchback.
In de lift zitten de MPV (21 procent, was 19,3 procent), de cabrio (2
procent, was 1,5 procent) en de terreinwagen/SUV (4 procent, was 3,5
procent). De 3-deurs hatchback verliest marktaandeel in 2004 (16
procent, was 19 procent), evenals de combi-stationwagen (19 procent,
was 20 procent).
Brandstof
Het marktaandeel van benzineautoâs is in 2004 uitgekomen op 73,5
procent. Vergeleken met 2003 is dat een lichte daling van 1,1 procent.
Het marktaandeel van dieselautoâs steeg in het afgelopen jaar van 22,9
procent in 2003 naar 25 procent in het net afgesloten jaar. Het
marktaandeel van nieuwe autoâs met een LPG- of gasinstallatie daalde
van 1,6 procent in 2003 naar 1,1 procent in 2004. De categorie
overigen (onder andere de hybride autoâs) heeft inmiddels een
marktaandeel van 0,2 procent.
Een overzicht van het aantal registraties per merk volgt spoedig.
AutoRai