Centric IT Solutions - Reorganisatie
05-01-2005
Uit de pers en via individuele leden bereiken ons berichten over een
reorganisatie bij Centric IT Solutions. Meerdere banen moeten
verdwijnen en medewerkers worden wegens disfunctioneren ontslagen.
Wat is er aan de hand?
Op dit moment wordt binnen de divisie IT Solutions een
herstructurering doorgevoerd. Deze bezuinigingsoperatie is volgens de
onderneming nodig omdat de overheidsactiviteiten, de belangrijkste
pijler van de organisatie, fors zijn teruggelopen. De overige
segmenten waar Centric IT Solutions zich op richt, hebben nog
onvoldoende volume opgebouwd om de terugval van de omzet en resultaten
in de branche overheid op te vangen. Bij ongewijzigd beleid zal de
omzet en de winst verder dalen. Vandaar dat de directie nu ingrijpt.
Personeelsreductie
Management, directie en OR hebben intensief met elkaar gesproken over
een voorstel. De OR heeft hierover geadviseerd.
Naast besparingen op inhuren van extern personeel, is het direct
terugbrengen van de personeelsformatie noodzakelijk.
Bij IT Solutions worden 11 tijdelijke contracten niet verlengd.
Daarnaast worden 11 medewerkers gedwongen ontslagen. Voor hen heeft de
OR een Sociaal Plan opgesteld.
Verder wordt gekeken of oudere medewerkers een vertrekregeling kunnen
krijgen.
Kwaliteitsslag
Naast de bedrijfseconomische reden die wordt aangevoerd voor deze
reorganisatie, is er sprake van een kwaliteitsslag. Ongeveer 20
medewerkers die al langere tijd niet voldoen aan de eisen van Centric
IT Solutions, hebben ontslag aangezegd gekregen. Daarnaast krijgen 20
medewerkers een Individueel Verbeter Plan (IVP).
Verschil vakbond/OR
Op dit moment bespreekt Centric alles wat te maken heeft met
arbeidsvoorwaarden (salarisontwikkeling, vakantiedagen etc.) en
reorganisaties met de OR. CNV Dienstenbond is van mening dat dat
anders kan en anders moet. Arbeidsvoorwaarden horen primair door
vakbonden te worden overeengekomen. Dat geldt ook voor Sociale
Plannen. Dat heeft te maken met een aantal verschillen tussen OR en
vakbonden.
Vakbonden ontstaan doordat leden vrijwillig toetreden. De OR ontstaat
omdat er een wet is. De vakbond behartigt werknemersbelangen (voor
leden en niet-leden) op bedrijfstak- en ondernemingsniveau. De OR
behartigt werknemersbelangen uitsluitend op ondernemingsniveau. Maar,
een OR moet ook oog hebben voor het bedrijfsbelang. Hierdoor zit de OR
vaak in een dubbele positie.
De vakbond is onafhankelijk en de OR is een afhankelijk
medezeggenschapsorgaan in een onderneming. In de praktijk zie je dat
OR-leden regelmatig onder druk worden gezet door hun leidinggevenden.
Tenslotte wordt een akkoord dat de vakbond bereikt altijd ter stemming
voorgelegd aan de leden. Pas als zij instemmen ligt er een definitief
akkoord.
Ideaalbeeld
Het zou goed zijn als er een CAO zou komen bij Centric. Dan zouden
arbeidsvoorwaarden besproken worden met vakbonden. Af en toe worden
bij Centric arbeidsvoorwaarden eenzijdig aangepast door de directie
(bv. de pensioenregeling). Ik vind dat een slechte zaak en
onaanvaardbaar.
Het zou goed zijn als de OR samen met vakbonden zou gaan onderhandelen
met de directie. De vakbond brengt kennis en kunde in van
arbeidsvoorwaardelijke regelingen (inclusief kennis van regelingen bij
soortgelijke ondernemingen als Centric) en de OR zorgt voor de
bedrijfsspecifieke kennis.
Op dit moment is dit niet te verwezenlijken omdat Centric ons niet
ziet als gesprekspartner en de OR vakbonden ten hoogste beschouwt als
adviseur van de OR.
Positie CNV Dienstenbond
Doordat wij door leden en de pers werden geïnformeerd over de interne
ontwikkelingen, zijn we nu bekend met de feitelijke stand van zaken.
Dat is belangrijk omdat we nu onze leden kunnen informeren en
bijstaan.
Inmiddels hebben CNV-leden de kantoren van CNV Dienstenbond benaderd
om juridische bijstand te verlenen. Dat gaan we natuurlijk ook doen.
Mocht u hulp nodig hebben, schroom dan niet contact met ons op te
nemen.
Contactpersonen
Om te weten wat er leeft bij Centric, roep ik u op om u aan te melden
als contactpersoon. Op basis van de door u verstrekte informatie ga ik
aan de slag. Uiteraard voorzie ik u ook van de nodige informatie.
Voor vragen over de situatie bij Centric kunt u contact opnemen met
Wim Burggraaf. Dat kan telefonisch (055)5772640 of per mail
w.burggraaf@cnvdibo.nl
Dienstenbond CNV