Dienstenbond CNV

Centric IT Solutions - Reorganisatie
05-01-2005

Uit de pers en via individuele leden bereiken ons berichten over een reorganisatie bij Centric IT Solutions. Meerdere banen moeten verdwijnen en medewerkers worden wegens disfunctioneren ontslagen.

Wat is er aan de hand?
Op dit moment wordt binnen de divisie IT Solutions een herstructurering doorgevoerd. Deze bezuinigingsoperatie is volgens de onderneming nodig omdat de overheidsactiviteiten, de belangrijkste pijler van de organisatie, fors zijn teruggelopen. De overige segmenten waar Centric IT Solutions zich op richt, hebben nog onvoldoende volume opgebouwd om de terugval van de omzet en resultaten in de branche overheid op te vangen. Bij ongewijzigd beleid zal de omzet en de winst verder dalen. Vandaar dat de directie nu ingrijpt.

Personeelsreductie
Management, directie en OR hebben intensief met elkaar gesproken over een voorstel. De OR heeft hierover geadviseerd.

Naast besparingen op inhuren van extern personeel, is het direct terugbrengen van de personeelsformatie noodzakelijk.

Bij IT Solutions worden 11 tijdelijke contracten niet verlengd. Daarnaast worden 11 medewerkers gedwongen ontslagen. Voor hen heeft de OR een Sociaal Plan opgesteld.

Verder wordt gekeken of oudere medewerkers een vertrekregeling kunnen krijgen.

Kwaliteitsslag
Naast de bedrijfseconomische reden die wordt aangevoerd voor deze reorganisatie, is er sprake van een kwaliteitsslag. Ongeveer 20 medewerkers die al langere tijd niet voldoen aan de eisen van Centric IT Solutions, hebben ontslag aangezegd gekregen. Daarnaast krijgen 20 medewerkers een Individueel Verbeter Plan (IVP).

Verschil vakbond/OR
Op dit moment bespreekt Centric alles wat te maken heeft met arbeidsvoorwaarden (salarisontwikkeling, vakantiedagen etc.) en reorganisaties met de OR. CNV Dienstenbond is van mening dat dat anders kan en anders moet. Arbeidsvoorwaarden horen primair door vakbonden te worden overeengekomen. Dat geldt ook voor Sociale Plannen. Dat heeft te maken met een aantal verschillen tussen OR en vakbonden.

Vakbonden ontstaan doordat leden vrijwillig toetreden. De OR ontstaat omdat er een wet is. De vakbond behartigt werknemersbelangen (voor leden en niet-leden) op bedrijfstak- en ondernemingsniveau. De OR behartigt werknemersbelangen uitsluitend op ondernemingsniveau. Maar, een OR moet ook oog hebben voor het bedrijfsbelang. Hierdoor zit de OR vaak in een dubbele positie.

De vakbond is onafhankelijk en de OR is een afhankelijk medezeggenschapsorgaan in een onderneming. In de praktijk zie je dat OR-leden regelmatig onder druk worden gezet door hun leidinggevenden.

Tenslotte wordt een akkoord dat de vakbond bereikt altijd ter stemming voorgelegd aan de leden. Pas als zij instemmen ligt er een definitief akkoord.

Ideaalbeeld
Het zou goed zijn als er een CAO zou komen bij Centric. Dan zouden arbeidsvoorwaarden besproken worden met vakbonden. Af en toe worden bij Centric arbeidsvoorwaarden eenzijdig aangepast door de directie (bv. de pensioenregeling). Ik vind dat een slechte zaak en onaanvaardbaar.

Het zou goed zijn als de OR samen met vakbonden zou gaan onderhandelen met de directie. De vakbond brengt kennis en kunde in van arbeidsvoorwaardelijke regelingen (inclusief kennis van regelingen bij soortgelijke ondernemingen als Centric) en de OR zorgt voor de bedrijfsspecifieke kennis.

Op dit moment is dit niet te verwezenlijken omdat Centric ons niet ziet als gesprekspartner en de OR vakbonden ten hoogste beschouwt als adviseur van de OR.

Positie CNV Dienstenbond
Doordat wij door leden en de pers werden geïnformeerd over de interne ontwikkelingen, zijn we nu bekend met de feitelijke stand van zaken. Dat is belangrijk omdat we nu onze leden kunnen informeren en bijstaan.

Inmiddels hebben CNV-leden de kantoren van CNV Dienstenbond benaderd om juridische bijstand te verlenen. Dat gaan we natuurlijk ook doen. Mocht u hulp nodig hebben, schroom dan niet contact met ons op te nemen.

Contactpersonen
Om te weten wat er leeft bij Centric, roep ik u op om u aan te melden als contactpersoon. Op basis van de door u verstrekte informatie ga ik aan de slag. Uiteraard voorzie ik u ook van de nodige informatie.

Voor vragen over de situatie bij Centric kunt u contact opnemen met Wim Burggraaf. Dat kan telefonisch (055)5772640 of per mail w.burggraaf@cnvdibo.nl