Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


Voorstel voor anti-filetramlijnen in Antwerpen

BTTB dient aangepast Anti-Filetramplan in voor tweede fase werken Ring (R1) te Antwerpen

Een aantal Antwerpse tramlijnen heeft voortdurend te kampen met een slechte doorstroming. Daarom treedt de BTTB (Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers) nu met een aangepast Anti-Filetramplan 2005 naar buiten. De reizigersbeweging wil hiermee wijzen op een snelle, betrouwbare en filevrije vervoersmogelijkheid onder het stadscentrum door. Hiervoor zouden enkele niet gebruikte pre-metrokokers ingeschakeld worden. Was vorig jaar nog onvoldoende trammaterieel de grote struikelblok, na de instroom van 30 bijkomende Hermelijntrams dit jaar is er nu meer capaciteit en materieel inzetbaar dan bij de aanvang van de Ringwerken midden 2004.

Tegelijk moet dit plan voor ontlasting zorgen voor de huidige drukke tramlijn 3, die na de verlengingen naar Zwijndrecht en Keizershoek slachtoffer is geworden van het eigen succes. Het nieuwe Anti-Filetramplan 2005 van de BTTB voorziet zowel een nieuwe Oost-Westverbinding (tramlijn 5) als in een Noord-Zuidtramlijn 18. Een aantal trage bovengrondse tramverbindingen worden geoptimaliseerd, zij het soms in een ingekorte versie. Niet toevallig zijn drie andere lijnen waarvan de bezetting de laatste tijd sterk gestegen is (tramlijnen 11, 12 en 24) betrokken in dit Anti-Filetramplan 2005.

Het doel achter het anti-filetramplan 2005 is tweeledig: ten eerste zou De Lijn zo een veel kortere reistijd en een veel hogere regelmaat in de verplaatsingen van en naar de stadsrand bereiken, wat met de huidige bovengrondse tramlijnen 11 en 12 niet lukt. Ten tweede zou zij zo het probleem van een aantal overbelastingen op het huidige tram- en busnet kunnen oplossen, met name tramlijn 3, de buslijn 23 en de Linkeroeververbinding.


1) De nieuwe tramlijn 5 (Ruggeveld - Schijnpoort - Meir - Linkeroever)
· Nieuwe lijn 5 neemt deel van lijn 12 tussen Schijnpoort en Wim Saerensplein over

· Tegelijk inkorten van de huidige tram 12 tussen Sportpaleis en Nieuw Zuid

· Verlengen tram 24 van Zuidstation naar Schoonselhof (ex-lijn 12).

Voordelen

- Een snellere tramlijn vanaf W. Saerensplein, via de premetro naar Linkeroever met 10 tot 15 minuten tijdswinst tussen Deurne Noord en het stadscentrum.

- Een gevoelige ontlasting van de overbelaste tramlijn 3.
- Een gevoelige ontlasting van de Linkeroeververbinding.
- Deze nieuwe lijn 5 heeft een meerwaarde t.o.v. het toevoegen van nog meer trams op lijn 3.

- Een regelmatiger tramverkeer tussen de Leien en Schoonselhof door overname tramlijn 24.

- Een regelmatiger tramverkeer met de ingekorte lijn 12 door de Seefhoek en de Leien.

- Gelijkmatige en meer capaciteit op lijn 24 (Silsburg - Leien - Schoonselhof) door alle trams te koppelen of met Hermelijntrams te rijden.

Aantal diensten - frequentie
frequentie dal diensten dal frequentie spits diensten spits frequentie avond diensten avond
Lijn 5 10 min 8 7,5 min 10 15 min 5
Lijn 12 10 min 7 7,5 min 10 15 min 4
Lijn 24 10 min 12 7,5 min 16 20 min 5

Bijzonderheden - overstappunten
Het overstappunt tussen de nieuwe lijn 5 en de bovengrondse lijn 12 is het PM-station Schijnpoort, waar ook de overstap met lijnen 3 en 19 en 23 en nieuwe tramlijn 18 (zie verder) kan gebeuren. De bovengrondse lijnen 12 en 24 rijden op de Leien in een afwisselende cadans. De nieuwe lijn 5 rijdt afwisselend in cadans met lijn 3 tijdens de daluren.
Indien de huidige (eind)lus in de Van der Delfstraat op termijn niet meer zou voldoen, stellen we het verlengen van tram 12 voor op de middenberm van de Bisschoppenhoflaan tot einde bebouwing. Later kan er voor een betere spreiding op Linkeroever gezorgd worden indien de tak Linkeroever Noord in dienst komt. Wij stellen in dit geval voor om lijnen 2 en 5 naar dat nieuwe eindpunt te sturen. Lijn 5 met groot materieel (dubbele PCC of Hermelijntram) en korte lijn 12 met enkele PCC-trams.
Geen ticketverkoop op het rijtuig in de premetro resulteert in een grote capaciteitsuitbreiding aldaar.


2) Nieuwe tramlijn 18 (Metropolis - Schijnpoort - Centraal station - Berchem station - Eksterlaar)

· Snelle lijn 18 verlengen tot Eksterlaar

· Tegelijk lijn 11 ingekort tussen Melkmarkt en lus Berchem Station

Voordelen

- Snelle tramverbindingen tussen meerdere randparkings (vb. Metropolis) en centrumbestemmingen

- Een gevoelige ontlasting van de overbelaste tramlijn 3
- Een gevoelige ontlasting van de overbelaste buslijn 23
- Gevoelig betere bediening van een aantal belangrijk NMBS-stations (vb. Antwerpen-Luchtbal, Centraal station en Berchem) vanuit het noorden (lijnenbundel 70)

- Snelle tramverbindingen onder het centrum door van noord naar zuid (= noord-zuidlijn)

- Snelle centrumverbinding voor bewoners tussen Berchem Station en Deurne Eksterlaar

- Regelmatiger tramaanbod op lijn 11 door kortere omlooplengte
- Bijkomende tramlijn die lijn 3 versterkt bij evenementen in het Sportpaleis

Aantal diensten - frequentie
frequentie dal diensten dal frequentie spits diensten spits frequentie avond diensten avond
Lijn 8 10 min 8 7,5 min 11 20 min 3
Lijn 11 10 min 5 7,5 min 7 20 min 2
Lijn 18 10 min 8 7,5 min 11 20 min 3

Bijzonderheden - overstappunten
De overstappunten tussen lijnen 18 en 11 is Berchem Station en Astrid. De cadans van tramlijn 18 inpassen afgewisseld met die van lijn 8, zowel overdag als 's avonds, zodat afwisselend zowel lijn 8 als 18 een korte overstap in tijd garanderen met de korte lijn 11. Lijn 11 blijft afwisselend met lijn 10 het eindpunt Melkmarkt bedienen.
Aanvankelijk kan men op lijn 18 volstaan met enkele PCC-trams. Baanvakverlengingen Metropolis - Ekeren en Eksterlaar - Herentalse Baan liggen voor de hand en zijn dringend nodig. Vooral deze laatste en korte verlenging levert een hoog potentieel op, met inclusief een kliniek als trekpleister.
Geen ticketverkoop op het rijtuig in de premetro resulteert in een grote capaciteitsuitbreiding aldaar.
De premetro-inrit in de Mercatorstraat aanpassen naar een normale rijsnelheid (nu minder dan 10 km/u!).