PvdA afdeling Groningen


Broddelwerk van Duivesteijn sluitstuk op rampjaar 2004 voor Noord Nederland
De PvdA-statenfractie Groningen vindt dat 2004 een rampzalig jaar is geweest voor de ruimtelijk-economisch ontwikkeling van Noord Nederland. Met name de trendbreuk in het regeringsbeleid is hiervan de oorzaak. In een reeks beleidsmaatregelen heeft de regering Balkenende in het afgelopen jaar de pijlers weggeslagen onder de ambities om het al decennia bestaande verschil in werkgelegenheid en welvaart in Noord Nederland voorgoed weg te werken.

De regering voelde zich in 2004 niet meer gebonden aan de Langmanakkoord en -doelstellingen. De politieke wil in Den Haag om de Zuiderzeelijn aan te leggen is sterk gedaald na het verschijnen van het rapport van de Commissie Duivesteijn.

Ieder jaargetij had in 2004 grote narigheid voor Noord Nederland in petto. In het voorjaar verscheen de Nota Ruimte waarin volledig prioriteit is gegeven aan de versterking van Randstadregio en de zogeheten brainports. In de zomer verscheen de Nota Pieken in de Delta waarin het einde van het Langmanprogramma werd aangekondigd. In de herfst de Nota Mobiliteit waarin Noord Nederland een grote witte vlek is en nettobetaler wordt van het investeringsprogramma (van het budget gaat 3 % naar het noorden, terwijl het gebied 25 % van het oppervlak en 10 % van de inwoners van Nederland omvat). De winter begon met het rapport Duivesteijn dat de bijl in de Zuiderzeelijn zet.

De PvdA-statenfractie vindt overigens dat deelrapport van commissie Duivesteijn over de Zuiderzeelijn op belangrijke onderdelen de plank misslaat. Het oordeel over de maatschappelijke opbrengsten (onder meer de waardering van het werkgelegenheidseffect) en het vermeende ontbreken van een nut en noodzaak analyse, bevat onjuistheden en berust onjuiste aannames. De PvdA-statenfractie vindt dat een grondig en open debat moet worden gevoerd over het rapport enerzijds om lering te trekken uit de goede analyse van de commissie over de HSL en de Betuwelijn, anderzijds om nut en noodzaak van de Zuiderzeelijn op juiste waarde te bepalen. Het debat wordt nu te zeer gedomineerd door de opvatting dat de Zuiderzeelijn bij voorbaat niet kan deugen, omdat aan de aanleg van de HSL en de Betuwelijn grote missers kleven.

Positief in het afgelopen jaar is geweest dat de economische groei en de werkgelegenheid in Noord Nederland zich niet slechter heeft ontwikkeld dan het landelijk gemiddelde. Voorts dat de samenwerking en beleidsafstemming van de noordelijke provincies uitstekend is gebleven. De PvdA-statenfractie vindt onverminderd dat het verschil in welvaart en werkgelegenheid van Noord Nederland te groot is en blijft zich in 2005 inzetten voor wegwerken van dit verschil.