PvdA afdeling Groningen
Broddelwerk van Duivesteijn sluitstuk op rampjaar 2004 voor Noord
Nederland
De PvdA-statenfractie Groningen vindt dat 2004 een rampzalig jaar is
geweest voor de ruimtelijk-economisch ontwikkeling van Noord
Nederland. Met name de trendbreuk in het regeringsbeleid is hiervan de
oorzaak. In een reeks beleidsmaatregelen heeft de regering Balkenende
in het afgelopen jaar de pijlers weggeslagen onder de ambities om het
al decennia bestaande verschil in werkgelegenheid en welvaart in Noord
Nederland voorgoed weg te werken.
De regering voelde zich in 2004 niet meer gebonden aan de
Langmanakkoord en -doelstellingen. De politieke wil in Den Haag om de
Zuiderzeelijn aan te leggen is sterk gedaald na het verschijnen van
het rapport van de Commissie Duivesteijn.
Ieder jaargetij had in 2004 grote narigheid voor Noord Nederland in
petto. In het voorjaar verscheen de Nota Ruimte waarin volledig
prioriteit is gegeven aan de versterking van Randstadregio en de
zogeheten brainports. In de zomer verscheen de Nota Pieken in de Delta
waarin het einde van het Langmanprogramma werd aangekondigd. In de
herfst de Nota Mobiliteit waarin Noord Nederland een grote witte vlek
is en nettobetaler wordt van het investeringsprogramma (van het budget
gaat 3 % naar het noorden, terwijl het gebied 25 % van het oppervlak
en 10 % van de inwoners van Nederland omvat). De winter begon met het
rapport Duivesteijn dat de bijl in de Zuiderzeelijn zet.
De PvdA-statenfractie vindt overigens dat deelrapport van commissie
Duivesteijn over de Zuiderzeelijn op belangrijke onderdelen de plank
misslaat. Het oordeel over de maatschappelijke opbrengsten (onder meer
de waardering van het werkgelegenheidseffect) en het vermeende
ontbreken van een nut en noodzaak analyse, bevat onjuistheden en
berust onjuiste aannames. De PvdA-statenfractie vindt dat een grondig
en open debat moet worden gevoerd over het rapport enerzijds om lering
te trekken uit de goede analyse van de commissie over de HSL en de
Betuwelijn, anderzijds om nut en noodzaak van de Zuiderzeelijn op
juiste waarde te bepalen. Het debat wordt nu te zeer gedomineerd door
de opvatting dat de Zuiderzeelijn bij voorbaat niet kan deugen, omdat
aan de aanleg van de HSL en de Betuwelijn grote missers kleven.
Positief in het afgelopen jaar is geweest dat de economische groei en
de werkgelegenheid in Noord Nederland zich niet slechter heeft
ontwikkeld dan het landelijk gemiddelde. Voorts dat de samenwerking en
beleidsafstemming van de noordelijke provincies uitstekend is
gebleven. De PvdA-statenfractie vindt onverminderd dat het verschil
in welvaart en werkgelegenheid van Noord Nederland te groot is en
blijft zich in 2005 inzetten voor wegwerken van dit verschil.