Amsterdam Airport Schiphol

Record aantal passagiers en hoeveelheid vracht via Schiphol in 2004

Persbericht / Press Release                                   
Schiphol,                                                     
5 januari 2005                                                
In het afgelopen jaar heeft Amsterdam Airport Schiphol een recordaantal van ruim 42,5 miljoen passagiers verwerkt, 6,5% meer dan het jaar ervoor. Ook het vrachtvervoer heeft alle records gebroken met een groei van ruim 8,5% tot meer dan 1,4 miljoen ton. Alleen het aantal vliegbewegingen in het handelsverkeer is nog niet terug op het niveau van vóór 2002, hoewel dit met een groei van 2,5% in 2004 weer boven de 400.000 is uitgekomen (402.754).

Deze voorlopige cijfers heeft president-directeur Gerlach Cerfontaine vandaag bekend gemaakt tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van Schiphol Group. De luchthaven is tevreden over de ontwikkeling van het verkeer en vervoer in 2004. "Schiphol loopt met deze cijfers goed in de pas met zijn belangrijkste concurrenten Londen Heathrow, Frankfurt en Parijs Charles de Gaulle en heeft dus vorig jaar zijn vierde plaats op passagiers- en derde plaats op vrachtgebied in Europa weten te handhaven", aldus de heer Cerfontaine.

Voor 2005 houdt Schiphol rekening met een groei van het aantal passagiers van 4,5 tot 5% tot 44,5 miljoen, terwijl het vrachtvervoer en het aantal vliegtuigbewegingen in het handelsverkeer naar verwachting met ca. 5,5% zullen toenemen. Om deze groei te kunnen opvangen zal Schiphol Group in 2005 ca. 410 miljoen euro investeren, waarvan ruim 220 miljoen in luchtvaartvoorzieningen op Schiphol.

Concurrentiepositie
President-directeur Cerfontaine sprak tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst opnieuw zijn zorg uit over de ontwikkeling van de concurrentiepositie van Nederland en de Randstad. "Als we willen dat Nederland en de Randstad goed kunnen concurreren, dan is een sterke luchthaven noodzakelijk, met een uitgebreid netwerk van verbindingen. Daarvoor is onze hub carrier Air France-KLM essentieel. Maar andersom is hetzelfde het geval: wil Schiphol zijn mainportstatus behouden, dan is een economisch goed ontwikkelde regio van het grootste belang. Twee jaar geleden heb ik notitie hierover aan het kabinet gericht, maar ik constateer dat er op veel plannen na nog geen sprake is van een echt daadkrachtige aanpak van de Randstadontwikkeling".

Van de overheid vraagt de Schiphol-directeur verder meer aandacht voor gelijke concurrentieverhoudingen met andere Europese luchthavens, onder meer op milieugebied. "Aan de ene kant zien we namelijk dat de luchtvaartsector fors heeft geïnvesteerd in nieuwe vliegtuigen, de Polderbaan en in onder meer geluidsisolatie, waardoor het aantal geluidsbelaste woningen lager dan ooit is. Maar aan de andere kant zie je dat het nieuwe banenstelsel op dit moment, door allerlei onvolkomenheden in het normenstelsel, nauwelijks meer capaciteit biedt dan het oude en dat het aantal klachten over geluid alle records slaat," zo zei de heer Cerfontaine.

Meer gelijke concurrentieverhoudingen zijn volgens de president-directeur van Schiphol Group ook nodig op het gebied van security. "De kosten daarvan zullen in 2005 opnieuw sterk stijgen door de extra maatregelen die wij per 1 december jl. op aanwijzing van het ministerie van Justitie hebben moeten nemen bij de controle van overstappende reizigers tussen niet-EU en EU-landen. Maar ook omdat de verzekeringskosten tegen terroristische aanslagen steeds verder oplopen. Ik ben van mening dat het niet langer redelijk is dat de Nederlandse luchtvaart alleen voor al deze kosten moet opdraaien".

Beursgang
2005 wordt volgens de heer Cerfontaine voor Schiphol Group een belangrijk jaar, onder meer omdat het parlement zich dit jaar zal uitspreken over het regeringsvoornemen om een minderheidsaandeel in Schiphol Group naar de beurs te brengen. "Wij zijn ervan overtuigd dat het in de veranderende luchtvaartwereld van groot belang voor Schiphol is om als beursgenoteerd bedrijf dezelfde financiële mogelijkheden te hebben als onze al beursgenoteerde concurrenten om kapitaal te kunnen aantrekken voor investeringen op de eigen locatie, maar ook - ten behoeve van de mainportontwikkeling - in onze catchment area".

002-2005/rw

---- --
Voor informatie: pressoffice@schiphol.nl