Unilever NV

5-1-2005

Hulp aan slachtoffers tsunami in Azië

Na de natuurramp van 26 december jl. in Zuidoost-Azië die zoveel levens eiste en voor zoveel verwoesting zorgde, heeft Unilever zich geconcentreerd op het verlenen van hulp ter plaatse.

Binnen 24 uur na de tragedie heeft Unilever Sri Lanka 100 miljoen Sri Lankaanse roepies (ruim 755.000 euro) gedoneerd voor hulpverlening en hebben medewerkers van Unilever in Sri Lanka een deel van hun salaris ter beschikking gesteld. Daarnaast heeft Unilever Sri Lanka in overleg met de nationale luchtmacht onmiddellijk een luchtbrug voor voedsel en water geopend naar de meest afgelegen getroffen gebieden.

Via Unilevers uitgebreide distributiekanalen zijn ook voedsel en hulpgoederen verspreid onder slachtoffers in andere gebieden. Vrijwel alle medewerkers in Sri Lanka hebben op de een of andere manier een bijdrage geleverd aan de hulpverlening.

Unilever in Sri Lanka was als enige verantwoordelijk voor het distribueren van medische voorraden vanuit het overheidscentrum in Colombo naar de getroffen gebieden. De onderneming zorgt ook voor de verspreiding van alle voedingsmiddelen die via het World Food Programme aan de getroffen gebieden worden beschikbaar gesteld.

Unilever Indonesië heeft op 30 december Rp 2,5 miljard (ruim 200.000 euro) gedoneerd en heeft tot nu toe zon 45 ton aan diverse producten beschikbaar gesteld.

In India hebben de medewerkers van Hindustan Lever een dag salaris gedoneerd; het totaal hiervan zal door de onderneming worden verdubbeld. Onze bedrijven ter plaatse hebben voedsel, water, kleding en andere hulpgoederen verspreid en momenteel wordt nog meer materiaal verstrekt.

Unilever Maleisië schenkt RM 60.000 (ca. 12.000 euro) aan lokale hulporganisaties. Daarnaast stelt zij zeep en producten voor persoonlijke verzorging beschikbaar ter waarde van RM 120.000 (ca. 24.000 euro) en voedingsmiddelen ter waarde van RM 58.500 (ruim 11.000 euro).

Unilever in Thailand heeft 800 dozen voedingsmiddelen naar de vier zwaarst getroffen provincies gezonden, waarvan ook Phuket, Phang-Na, Krabi en Ranong deel uitmaken. Ook producten als reinigingsmiddelen, shampoo, zeep en tandpasta en tandenborstels zijn onder de bevolking verdeeld. Unilever Thailand heeft 5 miljoen Baht (ca. 95.000 euro) gedoneerd.

Wij zijn voortdurend in contact met onze bedrijven in de getroffen gebieden om samen met hen te bepalen hoe we hun initiatieven het best kunnen ondersteunen.

Daarnaast heeft Unilever in de landen waar zij is gevestigd een Tsunami Rampenfonds geopend waarin medewerkers een bijdrage kunnen storten. Unilever zal deze bijdragen verdubbelen. Zij is inmiddels in contact met partners, UNICEF en het World Food Programme van de VN om gezamenlijk zeker te stellen dat de donaties daar worden ingezet waar ze het meest nodig zijn.

5 januari 2005


© Unilever Nederland Holdings B.V. 2005 | Adres: Weena 455 / Postbus 760 - 3000 DK Rotterdam
Tel.: 010 - 217 4000 | E-mail: info.nl@unilever.com | KvK 24053802 | BTW nr NL003870820B01