5-1-2005
Hulp aan slachtoffers tsunami in Azië
Na de natuurramp van 26 december jl. in Zuidoost-Azië die zoveel
levens eiste en voor zoveel verwoesting zorgde, heeft Unilever zich
geconcentreerd op het verlenen van hulp ter plaatse.
Binnen 24 uur na de tragedie heeft Unilever Sri Lanka 100 miljoen Sri
Lankaanse roepies (ruim 755.000 euro) gedoneerd voor hulpverlening en
hebben medewerkers van Unilever in Sri Lanka een deel van hun salaris
ter beschikking gesteld. Daarnaast heeft Unilever Sri Lanka in overleg
met de nationale luchtmacht onmiddellijk een luchtbrug voor voedsel en
water geopend naar de meest afgelegen getroffen gebieden.
Via Unilevers uitgebreide distributiekanalen zijn ook voedsel en
hulpgoederen verspreid onder slachtoffers in andere gebieden. Vrijwel
alle medewerkers in Sri Lanka hebben op de een of andere manier een
bijdrage geleverd aan de hulpverlening.
Unilever in Sri Lanka was als enige verantwoordelijk voor het
distribueren van medische voorraden vanuit het overheidscentrum in
Colombo naar de getroffen gebieden. De onderneming zorgt ook voor de
verspreiding van alle voedingsmiddelen die via het World Food
Programme aan de getroffen gebieden worden beschikbaar gesteld.
Unilever Indonesië heeft op 30 december Rp 2,5 miljard (ruim 200.000
euro) gedoneerd en heeft tot nu toe zon 45 ton aan diverse producten
beschikbaar gesteld.
In India hebben de medewerkers van Hindustan Lever een dag salaris
gedoneerd; het totaal hiervan zal door de onderneming worden
verdubbeld. Onze bedrijven ter plaatse hebben voedsel, water, kleding
en andere hulpgoederen verspreid en momenteel wordt nog meer materiaal
verstrekt.
Unilever Maleisië schenkt RM 60.000 (ca. 12.000 euro) aan lokale
hulporganisaties. Daarnaast stelt zij zeep en producten voor
persoonlijke verzorging beschikbaar ter waarde van RM 120.000 (ca.
24.000 euro) en voedingsmiddelen ter waarde van RM 58.500 (ruim 11.000
euro).
Unilever in Thailand heeft 800 dozen voedingsmiddelen naar de vier
zwaarst getroffen provincies gezonden, waarvan ook Phuket, Phang-Na,
Krabi en Ranong deel uitmaken. Ook producten als reinigingsmiddelen,
shampoo, zeep en tandpasta en tandenborstels zijn onder de bevolking
verdeeld. Unilever Thailand heeft 5 miljoen Baht (ca. 95.000 euro)
gedoneerd.
Wij zijn voortdurend in contact met onze bedrijven in de getroffen
gebieden om samen met hen te bepalen hoe we hun initiatieven het best
kunnen ondersteunen.
Daarnaast heeft Unilever in de landen waar zij is gevestigd een
Tsunami Rampenfonds geopend waarin medewerkers een bijdrage kunnen
storten. Unilever zal deze bijdragen verdubbelen. Zij is inmiddels in
contact met partners, UNICEF en het World Food Programme van de VN om
gezamenlijk zeker te stellen dat de donaties daar worden ingezet waar
ze het meest nodig zijn.
5 januari 2005
© Unilever Nederland Holdings B.V. 2005 | Adres: Weena 455 / Postbus
760 - 3000 DK Rotterdam
Tel.: 010 - 217 4000 | E-mail: info.nl@unilever.com | KvK 24053802 |
BTW nr NL003870820B01