Gemeente Voorburg-Leidschendam


Gemeente maakt grote vordering met realiseren eigen doelstellingen

Persbericht, Leidschendam-Voorburg, 5 januari 2005

Eerste resultaten Burgerjaarverslag 2004
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft in 2004 meer dan de helft van haar eigen doelstellingen gerealiseerd. Van de 47 doelstellingen uit het Burgerjaarverslag van 2003 zijn er in het Burgerjaarverslag van 2004 25 volledig gehaald. Het Burgerjaarverslag 2004 is uiterlijk half februari beschikbaar zowel in gedrukte als digitale vorm. Vrijwel zeker kan de gemeente Leidschendam-Voorburg als eerste gemeente in de regio al haar resultaten over 2004 melden. Burgemeester Van Haersma Buma haakte daar ook op in tijdens zijn nieuwjaarstoespraak: "De kwaliteit van onze dienstverlening is een belangrijk issue. Die kwaliteit vertaalt zich vaak in heel eenvoudige dingen, zoals of we de telefoon binnen vier keer rinkelen opnemen, of we binnen acht weken inhoudelijk antwoord op een brief geven en binnen vier dagen op een e-mail en of een bezwaarschrift binnen 14 dagen is afgehandeld. Over dergelijke basale kwaliteitszaken hebben we als college prestatieafspraken gemaakt met de gemeentelijke organisatie, en we sturen daar erg op. Met goede resultaten als gevolg." De belangrijkste resultaten die in 2004 zijn behaald zijn:
· Alle aangevraagde vergunningen zijn afgehandeld binnen de wettelijke termijn.
· Op de website zijn meer producten en diensten aangeboden. Tevens zijn diverse digitale loketten gestart, onder andere voor de horeca en voor bouwen en wonen.
· Gestart is met de mogelijkheid om elektronisch afspraken te maken met wethouders en voor het spreekuur Bouwen en Wonen.
· Een groot aantal formulieren wordt nu digitaal aangeboden. Van de 6373 ontvangen formulieren kwamen er 2970 digitaal binnen.
· Gestart is met een e-mailservice om de verplichte publicaties uit de gemeenterubriek wekelijks per e-mail te ontvangen. Ook verscheen het nieuwe digitale stadsmagazine On Topic.
· Naar aanleiding van het klanttevredenheidsonderzoek zijn de prestaties verbeterd. Een telefonisch vraag is in eerste instantie binnen 2 minuten afgehandeld door het Meld- en Informatiecentrum, een e-mail is binnen 4 dagen beantwoord.
· De beleidsregels op het gebied van Vrijstelling Wet op de Ruimtelijke Ordening en de effecten hiervan voor de dienstverlening zijn geëvalueerd. In een aantal gevallen leidde dit tot een snellere besluitvorming, bijvoorbeeld voor het plaatsen van containers of noodgebouwen, dakkapellen en aan- of uitbouwen.
· Van het huishoudelijk afval wordt 43% gescheiden aan de bron.
· Het organiseren van activiteiten voor jongeren in de Prinsenhof (sportschool) tot de brede school een feit is.
· Door een goede samenwerking tussen gemeente, politie, winkelcentra, scholen en horeca is het spijbelen aangepakt en is de overlast verminderd van jongeren tijdens schoolpauzes en in de uitgaansgebieden. Het aantal meldingen van overlast is in 2004 gedaald.
· Uit onderzoek blijkt dat drie van de vier Jeugd Ontmoetingsplaatsen (JOP's) goede ervaringen opleveren: de overlast in de wijken is daadwerkelijk teruggedrongen.
· Met partners zoals de brandweer, politie en burgers zijn afspraken gemaakt over de aanpak van overlast en criminaliteit.
· De brandweer heeft een strakker beleid gehanteerd tegen eigenaren die verzaken. In overleg met de afdeling Handhaving zijn duidelijke grenzen bepaald en punten in het proces vastgesteld waarop dossiers worden overgedragen aan de Handhavingsafdeling.
· Er zijn twaalf wijkplatforms ingesteld. Er is structureel overleg tussen de wijkmanagers en wijkbewoners. Een aantal doelstellingen (waarbij doel was 100%) is deels gerealiseerd:
· Bezwaarschriften worden in 40 procent van de gevallen afgehandeld binnen de wettelijke termijn van veertien weken. In 2003 was dit nog twintig procent.
· Van de meldingen die binnenkomen bij het Meldpunt Openbare Ruimte wordt 73% afgehandeld binnen de norm van 14 dagen. Acties die meer tijd vragen betreffen vooral de openbare verlichting.
· Binnenkomende telefoontjes worden drie van de vier keer beantwoordt binnen drie keer overgaan; 90% binnen zes keer overgaan.
· Binnenkomende brieven worden voor 72% binnen een termijn van 8 weken afgehandeld.
· Bij de brandweer heeft een inhaalslag rond de vergunningen brandveiligheid plaatsgevonden. Eind 2004 waren 115 vergunningen afgegeven en zijn ruim 150 objecten afgehandeld (enkele objecten blijken niet vergunningplichtig te zijn). Er zijn nog circa 150 objecten in een lopende procedure, waarvoor binnen enkele maanden ook de vergunning kan worden opgemaakt. Een verantwoording over alle doelstellingen en behaalde resultaten geeft de gemeente in het Burgerjaarverslag over 2004. Dit jaarlijkse verslag is een verantwoording van de burgemeester over de kwaliteit van de geleverde dienstverlening en burgerparticipatie in de gemeente. Het Burgerjaarverslag over 2004 is uiterlijk half februari beschikbaar zowel in gedrukte als digitale vorm. In dit verslag wordt ook aangegeven hoe de niet gerealiseerde doelstellingen wel gehaald gaan worden. In zijn nieuwjaarstoespraak benadrukte de burgemeester het belang van eigen initiatieven en participatie door de inwoners van Leidschendam-Voorburg, om zo zelf het woongenot in hun wijken helpen te vergroten. Daartoe is de gemeente onder andere in 2004 de campagne 'Hart voor de Wijk' gestart. "We willen een wijkbeheerprijs instellen, voor het beste initiatief van bewoners om het aanzien of de veiligheid van hun wijk te verbeteren", aldus Van Haersma Buma in zijn rede. Een ander voorbeeld dat hij noemde, is het concept-speelruimteplan. "Dit is een samenhangend plan dat uitgaat van het belang voor jongeren om zich op straat te kunnen ontspannen. Het is een dynamisch plan, dat meegroeit met de jeugd. Een plan ook, dat we samen met de bewoners in de wijken moeten uitwerken. De goede samenwerking in het college en met de organisatie heeft borggestaan voor de gerealiseerde vooruitgang." De nieuwjaarstoespraak is na te lezen via onderstaande link:
naar de nieuwjaarstoespraak Zie het origineel