Gemeente Alkmaar


College stemt in met masterplan Schelphoek

Alkmaar, 5 januari 2005

De ontwikkeling van Schelphoek tot een waterrijke woonbuurt is weer een stapje dichterbij. Op 21 december 2004 stemde het college van burgemeester en wethouders in met de verwerking van de inspraakreacties in het masterplan. Dat betekent dat, na instemming van de gemeenteraad, het plan doorgang kan vinden. Projectwethouder Victor Kloos verwacht dat dit najaar de eerste paal de grond in kan.

De ontwikkeling van Schelphoek tot een waterrijke woonbuurt is weer een stapje dichterbij. Op 21 december 2004 stemde het college van burgemeester en wethouders in met de verwerking van de inspraakreacties in het masterplan. Dat betekent dat, na instemming van de gemeenteraad, het plan doorgang kan vinden. Projectwethouder Victor Kloos verwacht dat dit najaar de eerste paal de grond in kan.

De inspraakreacties die de gemeente ontving, gaan onder andere over de wens een gracht te realiseren in het plan, over de bouwhoogte en over het aantal parkeerplaatsen. De gemeente heeft de mogelijkheden om het plan aan te passen naar aanleiding van de reacties zorgvuldig bestudeerd.

Gracht
Omdat veel reacties over de realisatie van een gracht gingen is besloten om, ondanks het feit dat er in een eerder stadium al door college, raad en ook begeleidingsgroep al een keuze is gemaakt voor het zogenaamde `eilandenmodel', drie workshops te organiseren waarin drie varianten voor grachten uitvoering zijn bekeken. Uit deze workshops bleek dat de aanleg van de gracht zou neerkomen op EUR7,5 miljoen meerkosten. Voor het college is dit geen haalbare kaart. Een andere optie om de aanleg van een gracht mogelijk te maken is het toepassen van grotere bouwhoogtes of het bebouwen van de open ruimte. Omdat dit de kwaliteit van het plan zeker niet ten goede komt, sluit het college ook deze mogelijkheid uit.

Een inspraakreactie die wel uitvoerbaar bleek, was de suggestie van de Historische Vereniging Alkmaar en vertegenwoordigers van bewoners van de binnenstad de Boompoortsbrug weer in zijn oude staat terug te brengen. Vanwege het autoverkeer dat nu over de brug gaat, zijn de beelden die ooit deel uit maakten van de brug, verwijderd en opgeslagen in de Monumentenloods. In het nieuwe plan is de Boompoortsbrug alleen nog bedoeld voor langzaam verkeer en kan hij in zijn oude luister worden hersteld.

Parkeerplaatsen
Veel omwonenden en bewoners van de binnenstad hebben verzocht om extra parkeerplaatsen in het nieuwe plan. Ook het college is van mening dat de parkeergarage groter moet worden dan in de oorspronkelijke plannen. De reacties uit de inspraak, maar ook de toenemende mobiliteit van de bevolking en de wens van de raad om een `toekomstgerichte' parkeergarage aan te leggen, geven daarom aanleiding tot de aanleg van twee parkeergarages. Één voor de bewoners van het plan, met parkeerplaatsen voor circa 600 woningen, en een openbare parkeergarage (waarin binnenstadbewoners een plaats zouden kunnen kopen) van circa 500 plaatsen.

Projectwethouder Victor Kloos is blij met deze volgende stap in het proces. `Iedereen in Alkmaar heeft er belang bij dat er op korte termijn in Alkmaar meer woningen beschikbaar komen, en meer parkeerplaatsen. In het plan voor Schelphoek is dit mogelijk op een manier die past in de stad. Het gaat echt om een plan met kwaliteit. Ik hoop dan ook dat we nu snel tot uitvoering over kunnen gaan.'

Waterrijk
Het vertrek van twee bedrijven van de Schelphoek vormde voor de gemeente Alkmaar de aanleiding om het gebied een nieuwe bestemming te geven. De Schelphoek wordt een buurt met veel water, met woningen en een aantal kleinschalige bedrijfjes. Daarnaast komt er een passantenhaven met vijftien ligplaatsen. Verder wil het college de bestaande monumenten een eigen plek geven in het nieuwe plan.

Tijdens de planvorming is de gemeente geadviseerd door een begeleidingsgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van bewonersorganisaties, de Kamer van Koophandel, de Historische Vereniging Alkmaar en Animo. Het masterplan Schelphoek wordt volgende week woensdag 12 januari gepresenteerd aan de begeleidingsgroep, alle insprekers en de leden van de Raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling en Beheer.

5 januari 2005