MENZIS

Reactie Menzis op actie VGZ rond Becel-producten Pro Activ

Veel zorgverzekeraars kiezen ervoor om meer te doen aan preventie, ook landelijk vanuit het ministerie van VWS is dit een belangrijk speerpunt. Dat kun je op vele manieren doen. Menzis vindt de actie van VGZ sympathiek, maar heeft geen plannen voor acties rond voedingsmiddelen. Menzis kiest ervoor om gezondheid en gezond leven te stimuleren met projecten als FLASH! en het Groninger Sport Model, maar ook door samen te werken met overheden, zorgaanbieders en opleidingsinstellingen op het gebied van preventie en zorgvernieuwing. Wat VGZ doet, is meer een vorm van joint promotion voor een specifiek product.

Menzis is actief in twee projecten, te weten FLASH! en het Groninger Sport Model. Beide projecten zijn er op gericht om mensen, en vooral kinderen, meer te laten bewegen. Naast verstandige voeding is dat de belangrijkste factor als het gaat om het voorkomen van overgewicht, wat op zijn beurt kan leiden tot hart- en vaatziekten en diabetes. Bewegen is gezond! En wie gezond is, maakt minder gebruik van de gezondheidszorg, waardoor de zorg betaalbaar blijft. Zo hebben al onze verzekerden er wat aan!

Groninger Sport Model
In dit model worden voor het tweede achtereenvolgende jaar gymlessen op basisscholen gestimuleerd. Het is een succesvol project waarbij studenten van sportlerarenacademies (bijvoorbeeld de ALO) extra sportlessen geven aan kinderen van 45 basisscholen, om zo de jeugd in Groningen meer te laten bewegen. Tevens wordt hierbij gewerkt aan de bewustwording bij kinderen over het belang van bewegen, om de preventieve werking ervan ook op de langere termijn vast te houden. Toevallig organiseerde onze maatschappij Geové vandaag in Groningen een massale work out in de stad in samenwerking met de fitness-organisatie Fitness First.

FLASH
Flash is ook een vorm van joint promotion, Amicon doet dit samen met VWS. Amicon is hoofdsponsor van het overheidsproject FLASH!, dat probeert mensen minstens een half uur per dag te laten bewegen. Dankzij de bijdrage van Amicon kan de campagnebus van FLASH! bij lokale, regionale en landelijke evenementen worden ingezet. In deze bus worden mensen getest op hun conditie, cholesterol, vetgehalte en lenigheid. Aan de hand daarvan krijgen ze een aangepast beweegadvies van een beweegconsulent.
De FLASH!-campagne is erop gericht Nederland in beweging te krijgen. In drie jaar tijd worden steeds andere doelgroepen in de bevolking expliciet aangesproken om aan de beweegnorm te voldoen. De Nederlandse Norm Gezond Bewegen is voor volwassenen dagelijks een half uur per dag matig intensief bewegen. Meer dan de helft (60%) van de Nederlanders haalt deze norm niet, en dat percentage wil de campagne aanzienlijk terugbrengen.

Zorginnovatie: multidisciplinaire samenwerking
Naast deze projecten looft Menzis bijvoorbeeld ieder jaar een prijs uit voor voorstellen die de zorg vernieuwen. In december reikte Menzis deze ZorgInnovatie Prijs uit aan twee studenten van de Hanze Hogeschool die speciale meetinstrumenten en adviezen ontwikkelden voor paramedici om de voeding van kinderen te monitoren en verbeteren. Daarnaast ondertekende bestuursvoorzitter Roger van Boxtel onlangs namens Menzis een convenant waarin Twentse gemeenten, GGD-en, zorginstellingen en Menzis zelf afspraken om de krachten in 2005 te bundelen bij multidisciplinaire beleidsontwikkeling rond preventie van overgewicht.

Kortom: Menzis juicht het geven van aandacht aan preventie toe, maar richt zich bij voorkeur op het stimuleren van verantwoord bewegen.