Algemene Onderwijsbond

Onderzoek Het Onderwijsblad - Algemene Onderwijsbond:

Engels op de basisschool krijgt van leraren zelf een onvoldoende

Leraren zelf geven het Engels op de basisschool als rapportcijfer een magere 5,6. De onvrede over het vak is breed, maar de motivering verschilt wel per schoolsoort. Leraren basisonderwijs vinden dat ze niet goed voor zijn opgeleid om Engels te onderwijzen en er te weinig tijd is om het vak voldoende aandacht te geven. Docenten uit het voortgezet onderwijs klagen over de enorme niveauverschillen tussen leerlingen die zij krijgen van verschillende basisscholen. Een royale meerderheid wil éérst het Engels in groep 7 en 8 verbeteren vóórdat het vak wordt uitgebreid naar lagere jaren. Dat blijkt uit een onderzoek dat Het Onderwijsblad van de Algemene Onderwijsbond in samenwerking met het ITS van de Radboud Universiteit Nijmegen hield onder meer dan 500 leraren en dat in het nummer van deze week wordt gepubliceerd.

" Het is hoog tijd dat leraren basisonderwijs goed worden opgeleid voor Engels op de basisschool " , stelt Liesbeth Verheggen, dagelijks bestuurder van de Algemene Onderwijsbond, naar aanleiding van de enquête over het Engels in het onderwijs. " Daar schort het aan. Je moet nu als oplossing niet zo maar docenten uit het voortgezet onderwijs Engels laten geven op de basisschool. Voor de basisschol is Engels een vak als aardrijkskunde, rekenen of taal. Wie in het basisonderwijs gaat werken moet dat kunnen. De pabo ' s moeten echt werk gaan maken van dat vak. " Verder is het aan de school om te zorgen dat de kerndoelen - de eisen voor een bepaald vak - voor het Engels ook inderdaad gehaald worden. Verheggen: " Als we met z ' n alleen vinden dat die kerndoelen nu te simpel zijn omdat kinderen al zo vele Engels oppikken, of te vaag, dan moeten we op dat misschien een tandje hoger zetten. "

De enquête over Engels in het onderwijs, die werd uitgevoerd in samenwerking met het onderzoeksinstituut ITS van de Radboud Universiteit in Nijmegen, is onderdeel van een special van Het Onderwijsblad over de positie van deze taal in het onderwijs. De belangrijkste uitkomsten zijn:
* Een meerderheid vindt meer aandacht voor Engels nodig, vanwege de belangrijke internationale positie van deze taal
* Gemiddeld geven docenten het Engels op de basisschool een 5,6. Leraren basisonderwijs zijn het meest positief (5,8), leraren in de onderbouw van het voortgezet onderwijs geven een 5,5
* De grootste klachten over het vak zijn: slechte opleiding op de pabo, weinig uren Engels op de basisschool, het vak wordt niet systematisch getoetst in het basisonderwijs en bij de start in het voortgezet onderwijs zijn de verschillen tussen leerlingen enorm, waardoor leraren voortgezet onderwijs gewoon opnieuw beginnen
* 63 procent vindt dat eerst het Engels in groep 7 en 8 verbeterd moet worden, voordat het vak naar lagere klassen wordt uitgebreid, zoals sinds kort mogelijk is

De geringe aandacht voor Engels op de pabo wordt in een van de artikelen bevestigd door het netwerk van docenten Engels op de pabo. " Engels is weggesaneerd. " Sommige opleidingen besteden daar - hoewel wettelijk verplicht - hoegenaamd geen aandacht aan, merkt ook taalwetenschapper Gerard Westhoff op in een essay over taalonderwijs.

Verder in de special over Engels:

* Hoogleraar Gerard Westhoff van de Universiteit Utrecht bepleit in een essay voor aandacht voor meerdere vreemde talen, juist voor vmbo-leerlingen. " Er bestaat een verrassende paradox: hoe lager het opleidingsniveau, hoe minder ver je komt met Engels alleen. "
* Het Groot Goylant is de eerste vmbo-school in Hilversum met tweetalig onderwijs. VMBO met ambitie!
* Een reportage over de Rotterdamse aanpak om al in groep al vanaf groep 1 Engels te geven. " Ook kinderen met een taalachterstand kunnen Engels leren "
* Een portret van de volledig Engelstalige businessopleiding op ROC Koning Willem I in Den Bosch (middelbaar beroepsonderwijs). " Wij zien de Engelse taal als middel om je toekomstige vak te kunnen uitoefenen. "


---