Gemeente Geldrop-Mierlo


06 januari 2005
tarieven afvalstoffenheffing en milieustraat
De tarieven van de afvalstoffenheffing en de Milieustraat zijn bekend. In onderstaand overzicht ziet u welke tarieven volgend jaar van toepassing zijn. Op verzoek van de gemeenteraad zal binnenkort op deze pagina meer uitleg worden gegeven over de totstandkoming van onderstaande bedragen.

Zowel voor particulieren als voor bedrijven gelden de volgende tarieven:

- vastrecht per perceel per belastingjaar: 110,40

Het bedrag dat u aan vastrecht betaalt, wordt bij elke lediging van de grijze en de groene container verhoogd met:

- 1,15 (Afvalemmer van 25 liter, bestemd voor gft-afval)
- 1,25 (Afvalemmer van 25 liter, bestemd voor restafval)
- 3,40 (minicontainer van 80 liter, bestemd voor gft-afval)
- 3,75 (minicontainer van 80 liter, bestemd voor restafval)
- 5,60 (minicontainer van 140 liter, bestemd voor gft-afval)
- 6,15 (minicontainer van 140 liter, bestemd voor restafval)
- 9,10 (minicontainer van 240 liter, bestemd voor gft-afval)
- 10,15 (minicontainer van 240 liter, bestemd voor restafval)
- lediging ondergrondse container per keer: 2,00
- aan huis inzamelen van maximaal 2 m³ grove huishoudelijke afvalstoffen exclusief tuinafval en bouw- en sloopafval: 40,00 per aanvraag;

- omwisselen van een container door een container van een ander volume: 20,00 per aanvraag

- het op aanvraag vervangen van de toegangspas voor de ondergrondse container per keer: 15,00

TARIEVEN MILIEUSTRAAT
De Milieustraten zijn gevestigd aan het Emopad in Geldrop.

Tarieven:

- wit- en bruingoed, kadavers kleine huisdieren, asbest tot 35m², afgewerkte olie (max. 5 liter), klein chemisch afval, glas, papier/karton, textiel, schoeisel, ijzer/metalen, banden van een personenauto (maximaal 4 stuks): 0,00


- niet-chemisch verontreinigde grond, blad / gras, snoeihout, maximaal
2 vuilniszakken of een daaraan gelijke hoeveelheid (80 liter), grof-restafval en bouw- en sloopafval tot maximaal 1m³:
- als u deze te voet of per fiets(kar) aanbiedt: 4,00;
- als u deze per auto aanbiedt: 10,00


- bouw- en sloopafval (vanaf 1m³ tot 2m³): 22,00

MEER INFORMATIE
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer R. van der Krieken. Hij is tijdens kantooruren bereikbaar via telefoonnummer 040-2893750.

06 januari 2005
aangeven waar u uw kerstboom kwijt kunt.
06 januari 2005
GEDEELTE AAN DE PARALLELWEG
WERKZAAMHEDEN GELDROPSEWEG MIERLO

Als het weer het toelaat wordt maandag 10 januari 2005 gestart met het herstraten van een gedeelte van de parallelweg van de Geldropseweg in Mierlo.

Het gaat om het gedeelte tussen de Burgemeester Termeerstraat en de Oudvensestraat. De werkzaamheden omvatten het herstraten van de rijbaan over de volle breedte. Naar verwachting zullen de werkzaamheden twee weken duren. Tijdens de werkzaamheden is het wegvak afgesloten voor al het verkeer.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer W. van Dijk van de afdeling Openbare Werken. Hij is tijdens kantooruren bereikbaar via telefoonnummer 040-2893791.

06 januari 2005

TWEE MAANDEN EERDER
AANSLAG GEMEENTELIJKE BELASTINGEN

Op het biljet met daarop de op te leggen aanslagen gemeentelijke belastingen 2005 wordt tevens de beschikking in het kader van de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ) geplaatst. U ontvangt het biljet en de beschikking twee maanden eerder dan in 2004. Dit komt omdat de gemeente in principe binnen 8 weken na aanvang van het tijdvak voor de WOZ (01-2005 tot en met 31 12 2006) de beschikking moet nemen. Dit betekent dat de aanslagen zo veel mogelijk met dagtekening 28 februari 2005 worden verzonden.

De raad heeft daarnaast bij de begrotingsbehandeling als bezuinigingsmaatregel bepaald dat de belastingaanslagen gemeentelijke heffingen (OZB en hondenbelasting) met ingang van 2005 in twee termijnen dienen te worden voldaan. Bij het versturen van de aanslagen wordt de mogelijkheid geboden om in twee termijnen (in plaats van voorheen drie termijnen) te betalen met het verzoek zoveel mogelijk gebruik te maken van de acceptgirokaart die aan de aanslag is toegevoegd. Zo kan de gemeente eenvoudiger en sneller alle gegevens in de administratie verwerken.

De gemeente streeft ernaar om de gegevens in het kader van de Wet WOZ vanaf eind februari 2005 uit te breiden met de daadwerkelijke vastgestelde WOZ-waarde per 1-1-2005 naar waardepeildatum 1-1-2003 en de mogelijkheid om het taxatieverslag met de vermelding van de vergelijkingsobjecten te raadplegen c.q. in te zien. Ook is het dan mogelijk om via www.geldrop-mierlo.nl desgewenst gemotiveerd bezwaar in te dienen tegen de beschikking en/of de aanslagen OZB en Hondenbelasting.

06 januari 2005

KORTINGEN VOOR 65-PLUSSERS

Zodra u 65 jaar bent, kunt u korting krijgen in het stads- en streekvervoer en bij veel instellingen, zoals musea, bibliotheken, zwembaden, dierentuinen en pretparken. Het enige wat nodig is om deze korting te krijgen, is aantonen dat u 65 jaar of ouder bent. Hoe u dat kunt doen? Door uw identiteitskaart, rijbewijs of paspoort te laten zien, want daar staat uw geboortedatum op.

VANAF 1 JANUARI 2005: IDENTIFIICATIEPLICHT
Vanaf 1 januari 2005 geldt de identificatieplicht. Die houdt in dat iedereen van 14 jaar en ouder een geldig identiteitsbewijs bij zich moet hebben. Alleen paspoort, rijbewijs, identiteitskaart en vreemdelingendocument zijn geldig. U kunt u niet identificeren met allerlei andere pasjes, zoals een openbaarvervoerkaart, bankpas of Pas-65. Heeft u nog geen identiteitsbewijs, dan kunt u een paspoort of identiteitskaart aanvragen bij de afdeling Burgerzaken.

PAS-65 WORDT OVERBODIG
De afgelopen jaren kon u een Pas-65 aanschaffen bij uw gemeente. Met deze pas kon u gemakkelijk aantonen dat u 65 jaar of ouder bent. Met de invoering van de identificatieplicht moet u altijd een identiteitskaart, rijbewijs of paspoort bij u hebben. Daarmee is de Pas-65 in feite overbodig geworden. Want op uw identiteitsbewijs staat immers ook uw geboortedatum. Daarom stoppen de gemeenten op 1 januari 2005 met het verstrekken van de Pas-65. De kortingen die u kunt krijgen, blijven bestaan.

VEELGESTELDE VRAGEN

Ik heb al een Pas-65. Kan ik deze blijven gebruiken? Ja, u kunt uw Pas-65 blijven gebruiken om uw leeftijd aan te tonen.

Kan ik nog een nieuwe Pas-65 krijgen als ik mijn pas verlies? Nee, de Pas-65 wordt niet meer gemaakt en is vanaf 1 januari 2005 niet meer verkrijgbaar.

Kan ik de Pas-65 gebruiken om mij te identificeren? Nee, u kunt de Pas-65 niet gebruiken om u te identificeren. Alleen rijbewijs, paspoort, identiteitskaart en vreemdelingendocument zijn geldige identiteitsbewijzen.

Ik heb onlangs een Pas-65 gekocht en ik heb nu spijt. Krijg ik mijn geld terug?
Nee, gemeenten geven geen geld terug.

MEER INFORMATIE
Heeft u nog andere vragen over de Pas-65 of wilt u meer informatie, dan kunt u op werkdagen van 09.00 tot 21.00 uur gratis bellen met Postbus 51. Telefoon: 0800-8051. U vindt Postbus 51 ook op internet: www.postbus51.nl. Ook op de site www.pas-65.nl staat uitgebreide informatie over kortingen voor ouderen.

06 januari 2005

VERGADERING COMMISSIE VOOR BEZWAARSCHRIFTEN
MAANDAG 10 JANUARI

Op maandag 10 januari komt de Commissie voor Bezwaarschriften bijeen voor een hoorzitting naar aanleiding van ingediende bezwaren. De hoorzitting is openbaar en vindt plaats in Sociaal Cultureel Centrum Hofdael aan de Molenstraat 23 in Geldrop, ruimte 2.36 .

Op de agenda staan de volgende openbare bezwaarschriften:

18.30 uur: Het bezwaarschrift gericht tegen het besluit d.d. 21 oktober 2004, verzonden 22 oktober 2004, inhoudende de weigering op uw verzoek tot verlening van een vergunning voor het voeren van een escortbedrijf.
18.50 uur: Het bezwaarschrift ingekomen op 21 oktober 2004 gericht tegen het besluit d.d. 30 september 2004, verzonden 5 oktober 2004, betreffende de weigering van een instelling voor het realiseren van een aanbouw aan de woning Sluisstraat 15 te Geldrop, met een ten opzichte van de voorschriften afwijkende dakhelling

19.10 uur: Het bezwaarschrift van de BWI, ingekomen op 11 november 2004 gericht tegen het besluit verzonden d.d. 22 september 2004 inhoudende de vaststelling subsidie WIN 2004 aan de BWI.

06 januari 2005

INZAGE BOUWDOSSIERS VAN BESTAANDE GEBOUWEN

Om onze dienstverlening beter te laten verlopen kunt u per 1 januari 2005 voor inzage van bouwdossiers van bestaande gebouwen bij de afdeling bouwen en wonen terecht. Dit kan echter alleen nadat u hiervoor een afspraak heeft gemaakt. De afspraak maken hiervoor kan telefonisch. U geeft daarbij aan welk adres het betreft en welke gegevens u zoekt. Het opzoeken van vergunningen uit het archief kost namelijk enige tijd. Voor het inzien van het gevraagde bouwdossier kunt u vervolgens minimaal twee dagen later aan de balie van de cluster Bouwen en Wonen van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling in Geldrop terecht. Dit kan op werkdagen tussen 09.00 en 12.30 uur. Voor de inzage in het dossier, de eventueel door u gewenste kopieën van de vergunning of tekeningen moeten echter wel leges worden betaald. Dit kan op het moment van uw bezoek contant of op verzoek via een acceptgiro.

06 januari 2005

WERKZAAMHEDEN OMGEVING PATRONAAT

Op maandag 10 januari 2005 wordt begonnen met de 2e fase van de herinrichting omgeving Patronaat. Deze fase houdt in dat de riolering en bestrating van de Pastoor de Winterstraat worden vervangen. Deze werkzaamheden gaan naar verwachting 10 weken duren en zullen gereed komen op 18 maart 2005 (bij langere vorst- en/of regenperiodes schuift deze datum naar achter).

Naar verwachting starten eind maart 2005 de werkzaamheden in De Heer Van Scherpenzeelweg (gedeelte Kerkstraat tot pastorie). U wordt hierover nog geïnformeerd.

In de periode dat er werkzaamheden in de Pastoor de Winterstraat plaatsvinden (januari t/m maart), worden door de kabels- en leidingbeheerders activiteiten uitgevoerd in De Heer van Scherpenzeelweg. Als de weg hiervoor moet worden afgesloten, zullen wij u hierover eveneens zo spoedig mogelijk informeren. MEER INFORMATIE
Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met de heer W. van Dijk of de heer F. Tijbosch van de afdeling Openbare Werken. Zij zijn te bereiken via de telefoonnummers
040- 2893791/753.

06 januari 2005

BEREIKBAARHEIDSREGELING JANUARI

In het weekend maakt het college van burgemeester en wethouders gebruik van een zogenaamde bereikbaarheidsregeling. Het dienstdoende collegelid vertegenwoordigt het college dan bij gelegenheden waarvoor zij is uitgenodigd. Voor het laatste gedeelte van deze maand is de bereikbaarheidsregeling als volgt:

7-8-9 januari- Wethouder Hoekman
14-15-16 januari- Wethouder Van den Tillaar
21-22-23 januari- Burgemeester Donders
28-29-30 januari- Wethouder Maasakkers

06 januari 2005

ACTIVITEITEN IN JANUARI

Ook deze maand worden er weer activiteiten georganiseerd in de gemeente. Hieronder volgt een overzicht:

t/m 30 januari : Expositie Ad en Leo van Turnhout. De expositie in kasteel Geldrop is geopend van dinsdag tot en met vrijdag en zondag van 14.00-17.00 uur.
8 januari t/m 4 februari: Expositie 'My creations'. Op de expositie van Parvix Hakimpour zijn gedeeltelijk naakte vrouwen te zien, die hij schildert van foto's. De schilderingen zijn te zien in de bibliotheek van Mierlo.