Gemeente Geldrop-Mierlo
06 januari 2005
tarieven afvalstoffenheffing en milieustraat
De tarieven van de afvalstoffenheffing en de Milieustraat zijn bekend.
In onderstaand overzicht ziet u welke tarieven volgend jaar van
toepassing zijn. Op verzoek van de gemeenteraad zal binnenkort op deze
pagina meer uitleg worden gegeven over de totstandkoming van
onderstaande bedragen.
Zowel voor particulieren als voor bedrijven gelden de volgende
tarieven:
- vastrecht per perceel per belastingjaar: 110,40
Het bedrag dat u aan vastrecht betaalt, wordt bij elke lediging van de
grijze en de groene container verhoogd met:
- 1,15 (Afvalemmer van 25 liter, bestemd voor gft-afval)
- 1,25 (Afvalemmer van 25 liter, bestemd voor restafval)
- 3,40 (minicontainer van 80 liter, bestemd voor gft-afval)
- 3,75 (minicontainer van 80 liter, bestemd voor restafval)
- 5,60 (minicontainer van 140 liter, bestemd voor gft-afval)
- 6,15 (minicontainer van 140 liter, bestemd voor restafval)
- 9,10 (minicontainer van 240 liter, bestemd voor gft-afval)
- 10,15 (minicontainer van 240 liter, bestemd voor restafval)
- lediging ondergrondse container per keer: 2,00
- aan huis inzamelen van maximaal 2 m³ grove huishoudelijke
afvalstoffen exclusief tuinafval en bouw- en sloopafval: 40,00 per
aanvraag;
- omwisselen van een container door een container van een ander
volume: 20,00 per aanvraag
- het op aanvraag vervangen van de toegangspas voor de ondergrondse
container per keer: 15,00
TARIEVEN MILIEUSTRAAT
De Milieustraten zijn gevestigd aan het Emopad in Geldrop.
Tarieven:
- wit- en bruingoed, kadavers kleine huisdieren, asbest tot 35m²,
afgewerkte olie (max. 5 liter), klein chemisch afval, glas,
papier/karton, textiel, schoeisel, ijzer/metalen, banden van een
personenauto (maximaal 4 stuks): 0,00
- niet-chemisch verontreinigde grond, blad / gras, snoeihout, maximaal
2 vuilniszakken of een daaraan gelijke hoeveelheid (80 liter),
grof-restafval en bouw- en sloopafval tot maximaal 1m³:
- als u deze te voet of per fiets(kar) aanbiedt: 4,00;
- als u deze per auto aanbiedt: 10,00
- bouw- en sloopafval (vanaf 1m³ tot 2m³): 22,00
MEER INFORMATIE
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer R. van der
Krieken. Hij is tijdens kantooruren bereikbaar via telefoonnummer
040-2893750.
06 januari 2005
aangeven waar u uw kerstboom kwijt kunt.
06 januari 2005
GEDEELTE AAN DE PARALLELWEG
WERKZAAMHEDEN GELDROPSEWEG MIERLO
Als het weer het toelaat wordt maandag 10 januari 2005 gestart met het
herstraten van een gedeelte van de parallelweg van de Geldropseweg in
Mierlo.
Het gaat om het gedeelte tussen de Burgemeester Termeerstraat en de
Oudvensestraat. De werkzaamheden omvatten het herstraten van de
rijbaan over de volle breedte. Naar verwachting zullen de
werkzaamheden twee weken duren. Tijdens de werkzaamheden is het wegvak
afgesloten voor al het verkeer.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer W. van Dijk
van de afdeling Openbare Werken. Hij is tijdens kantooruren bereikbaar
via telefoonnummer 040-2893791.
06 januari 2005
TWEE MAANDEN EERDER
AANSLAG GEMEENTELIJKE BELASTINGEN
Op het biljet met daarop de op te leggen aanslagen gemeentelijke
belastingen 2005 wordt tevens de beschikking in het kader van de Wet
Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ) geplaatst. U ontvangt het biljet
en de beschikking twee maanden eerder dan in 2004. Dit komt omdat de
gemeente in principe binnen 8 weken na aanvang van het tijdvak voor de
WOZ (01-2005 tot en met 31 12 2006) de beschikking moet nemen. Dit
betekent dat de aanslagen zo veel mogelijk met dagtekening 28 februari
2005 worden verzonden.
De raad heeft daarnaast bij de begrotingsbehandeling als
bezuinigingsmaatregel bepaald dat de belastingaanslagen gemeentelijke
heffingen (OZB en hondenbelasting) met ingang van 2005 in twee
termijnen dienen te worden voldaan. Bij het versturen van de aanslagen
wordt de mogelijkheid geboden om in twee termijnen (in plaats van
voorheen drie termijnen) te betalen met het verzoek zoveel mogelijk
gebruik te maken van de acceptgirokaart die aan de aanslag is
toegevoegd. Zo kan de gemeente eenvoudiger en sneller alle gegevens in
de administratie verwerken.
De gemeente streeft ernaar om de gegevens in het kader van de Wet WOZ
vanaf eind februari 2005 uit te breiden met de daadwerkelijke
vastgestelde WOZ-waarde per 1-1-2005 naar waardepeildatum 1-1-2003 en
de mogelijkheid om het taxatieverslag met de vermelding van de
vergelijkingsobjecten te raadplegen c.q. in te zien. Ook is het dan
mogelijk om via www.geldrop-mierlo.nl desgewenst gemotiveerd bezwaar
in te dienen tegen de beschikking en/of de aanslagen OZB en
Hondenbelasting.
06 januari 2005
KORTINGEN VOOR 65-PLUSSERS
Zodra u 65 jaar bent, kunt u korting krijgen in het stads- en
streekvervoer en bij veel instellingen, zoals musea, bibliotheken,
zwembaden, dierentuinen en pretparken. Het enige wat nodig is om deze
korting te krijgen, is aantonen dat u 65 jaar of ouder bent. Hoe u dat
kunt doen? Door uw identiteitskaart, rijbewijs of paspoort te laten
zien, want daar staat uw geboortedatum op.
VANAF 1 JANUARI 2005: IDENTIFIICATIEPLICHT
Vanaf 1 januari 2005 geldt de identificatieplicht. Die houdt in dat
iedereen van 14 jaar en ouder een geldig identiteitsbewijs bij zich
moet hebben. Alleen paspoort, rijbewijs, identiteitskaart en
vreemdelingendocument zijn geldig. U kunt u niet identificeren met
allerlei andere pasjes, zoals een openbaarvervoerkaart, bankpas of
Pas-65. Heeft u nog geen identiteitsbewijs, dan kunt u een paspoort of
identiteitskaart aanvragen bij de afdeling Burgerzaken.
PAS-65 WORDT OVERBODIG
De afgelopen jaren kon u een Pas-65 aanschaffen bij uw gemeente. Met
deze pas kon u gemakkelijk aantonen dat u 65 jaar of ouder bent. Met
de invoering van de identificatieplicht moet u altijd een
identiteitskaart, rijbewijs of paspoort bij u hebben. Daarmee is de
Pas-65 in feite overbodig geworden. Want op uw identiteitsbewijs staat
immers ook uw geboortedatum. Daarom stoppen de gemeenten op 1 januari
2005 met het verstrekken van de Pas-65. De kortingen die u kunt
krijgen, blijven bestaan.
VEELGESTELDE VRAGEN
Ik heb al een Pas-65. Kan ik deze blijven gebruiken?
Ja, u kunt uw Pas-65 blijven gebruiken om uw leeftijd aan te tonen.
Kan ik nog een nieuwe Pas-65 krijgen als ik mijn pas verlies?
Nee, de Pas-65 wordt niet meer gemaakt en is vanaf 1 januari 2005 niet
meer verkrijgbaar.
Kan ik de Pas-65 gebruiken om mij te identificeren?
Nee, u kunt de Pas-65 niet gebruiken om u te identificeren. Alleen
rijbewijs, paspoort, identiteitskaart en vreemdelingendocument zijn
geldige identiteitsbewijzen.
Ik heb onlangs een Pas-65 gekocht en ik heb nu spijt. Krijg ik mijn
geld terug?
Nee, gemeenten geven geen geld terug.
MEER INFORMATIE
Heeft u nog andere vragen over de Pas-65 of wilt u meer informatie,
dan kunt u op werkdagen van 09.00 tot 21.00 uur gratis bellen met
Postbus 51. Telefoon: 0800-8051. U vindt Postbus 51 ook op internet:
www.postbus51.nl. Ook op de site www.pas-65.nl staat uitgebreide
informatie over kortingen voor ouderen.
06 januari 2005
VERGADERING COMMISSIE VOOR BEZWAARSCHRIFTEN
MAANDAG 10 JANUARI
Op maandag 10 januari komt de Commissie voor Bezwaarschriften bijeen
voor een hoorzitting naar aanleiding van ingediende bezwaren. De
hoorzitting is openbaar en vindt plaats in Sociaal Cultureel Centrum
Hofdael aan de Molenstraat 23 in Geldrop, ruimte 2.36 .
Op de agenda staan de volgende openbare bezwaarschriften:
18.30 uur: Het bezwaarschrift gericht tegen het besluit d.d. 21
oktober 2004, verzonden 22 oktober 2004, inhoudende de weigering op uw
verzoek tot verlening van een vergunning voor het voeren van een
escortbedrijf.
18.50 uur: Het bezwaarschrift ingekomen op 21 oktober 2004 gericht
tegen het besluit d.d. 30 september 2004, verzonden 5 oktober 2004,
betreffende de weigering van een instelling voor het realiseren van
een aanbouw aan de woning Sluisstraat 15 te Geldrop, met een ten
opzichte van de voorschriften afwijkende dakhelling
19.10 uur: Het bezwaarschrift van de BWI, ingekomen op 11 november
2004 gericht tegen het besluit verzonden d.d. 22 september 2004
inhoudende de vaststelling subsidie WIN 2004 aan de BWI.
06 januari 2005
INZAGE BOUWDOSSIERS VAN BESTAANDE GEBOUWEN
Om onze dienstverlening beter te laten verlopen kunt u per 1 januari
2005 voor inzage van bouwdossiers van bestaande gebouwen bij de
afdeling bouwen en wonen terecht. Dit kan echter alleen nadat u
hiervoor een afspraak heeft gemaakt. De afspraak maken hiervoor kan
telefonisch. U geeft daarbij aan welk adres het betreft en welke
gegevens u zoekt. Het opzoeken van vergunningen uit het archief kost
namelijk enige tijd. Voor het inzien van het gevraagde bouwdossier
kunt u vervolgens minimaal twee dagen later aan de balie van de
cluster Bouwen en Wonen van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling in
Geldrop terecht. Dit kan op werkdagen tussen 09.00 en 12.30 uur. Voor
de inzage in het dossier, de eventueel door u gewenste kopieën van de
vergunning of tekeningen moeten echter wel leges worden betaald. Dit
kan op het moment van uw bezoek contant of op verzoek via een
acceptgiro.
06 januari 2005
WERKZAAMHEDEN OMGEVING PATRONAAT
Op maandag 10 januari 2005 wordt begonnen met de 2e fase van de
herinrichting omgeving Patronaat. Deze fase houdt in dat de riolering
en bestrating van de Pastoor de Winterstraat worden vervangen. Deze
werkzaamheden gaan naar verwachting 10 weken duren en zullen gereed
komen op 18 maart 2005 (bij langere vorst- en/of regenperiodes schuift
deze datum naar achter).
Naar verwachting starten eind maart 2005 de werkzaamheden in De Heer
Van Scherpenzeelweg (gedeelte Kerkstraat tot pastorie). U wordt
hierover nog geïnformeerd.
In de periode dat er werkzaamheden in de Pastoor de Winterstraat
plaatsvinden (januari t/m maart), worden door de kabels- en
leidingbeheerders activiteiten uitgevoerd in De Heer van
Scherpenzeelweg. Als de weg hiervoor moet worden afgesloten, zullen
wij u hierover eveneens zo spoedig mogelijk informeren.
MEER INFORMATIE
Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met de heer W. van Dijk
of de heer F. Tijbosch van de afdeling Openbare Werken. Zij zijn te
bereiken via de telefoonnummers
040- 2893791/753.
06 januari 2005
BEREIKBAARHEIDSREGELING JANUARI
In het weekend maakt het college van burgemeester en wethouders
gebruik van een zogenaamde bereikbaarheidsregeling. Het dienstdoende
collegelid vertegenwoordigt het college dan bij gelegenheden waarvoor
zij is uitgenodigd. Voor het laatste gedeelte van deze maand is de
bereikbaarheidsregeling als volgt:
7-8-9 januari- Wethouder Hoekman
14-15-16 januari- Wethouder Van den Tillaar
21-22-23 januari- Burgemeester Donders
28-29-30 januari- Wethouder Maasakkers
06 januari 2005
ACTIVITEITEN IN JANUARI
Ook deze maand worden er weer activiteiten georganiseerd in de
gemeente. Hieronder volgt een overzicht:
t/m 30 januari : Expositie Ad en Leo van Turnhout.
De expositie in kasteel Geldrop is geopend van dinsdag tot en met
vrijdag en zondag van 14.00-17.00 uur.
8 januari t/m 4 februari: Expositie 'My creations'.
Op de expositie van Parvix Hakimpour zijn gedeeltelijk naakte vrouwen
te zien, die hij schildert van foto's. De schilderingen zijn te zien
in de bibliotheek van Mierlo.