Schuitema NV

Persberichten


Marktaandeel C1000 groeit naar 15,8%

Schuitema, de organisatie achter C1000, heeft vandaag bekend gemaakt dat de C1000 supermarkten ook in 2004 stijging van omzet en marktaandeel hebben laten zien.

Commentaar directievoorzitter drs. J.G.B. Brouwer: Schuitema is tevreden met de omzet en de ontwikkeling van het marktaandeel van het afgelopen jaar. De omzet is gestegen naar 3,95 miljard (+ 3,67%) en het marktaandeel van C1000 is gestegen naar 15,8% (+ 0,2%). Dit komt mede dankzij de succesvolle commerciële acties in het 4e kwartaal die voor hoge marktaandelen zorgden. Een goede prestatie in dit moeilijke economisch klimaat en met de keiharde concurrentie in de supermarktbranche.

De C1000 detailhandelsomzet is met 3,67% gestegen van 3,81 miljard in 2003 (52 weken) naar 3,95 miljard in 2004 (53 weken). Op basis van 52 weken bedraagt de groei 1,84% en daarmee is de marktgroei van 0,26% (bron: voorlopig cijfer ACNielsen o.b.v. 52 weken) ruimschoots overtroffen. Aangezien de prijzen in de supermarkten het afgelopen jaar gemiddeld met 3,5% zijn gedaald (bron CBS), bedraagt de volumegroei bij C1000 5,34% (op basis van 52 weken).

Het marktaandeel van C1000 is, op jaarbasis, gestegen naar 15,8 % (15,6% in 2003).

De gemiddelde weekomzet van C1000 vestigingen steeg van 155.000 in 2003 naar 158.000 in 2004. Door de toename van het aantal m2 verkoopvloeroppervlakte C1000 van 411.000 ultimo 2003 naar 424.000 ultimo 2004 is de omzet per m2 gedaald van 184 per m2 in 2003 naar 179 per m2 in 2004.

In 2004 werden 7 nieuwe C1000 vestigingspunten geopend, 8 C1000 supermarkten verplaatst naar een andere locatie en 40 C1000 supermarkten vergroot. De gemiddelde verkoopvloeroppervlakte van de C1000 supermarkt is gestegen van 870 m2 ultimo 2003 naar 900 m2 ultimo 2004.

Het aantal C1000 supermarkten is per saldo gedaald van 472 ultimo 2003 naar 471 ultimo 2004. Dit is met name veroorzaakt door de afstoting van kleine of onrendabele supermarkten die niet pasten binnen de C1000 formule. Inmiddels zijn 284 C1000 supermarkten ingevuld conform het succesvolle derde generatie concept (239 supermarkten in 2003).

De resultaten van Schuitema n.v. zullen woensdag 2 februari nabeurs bekend worden gemaakt.

Voor nadere informatie:
Schuitema n.v.
Mw. V. Wijnands
Tel. 033 - 453 33 33
GSM 06 - 51 23 53 61
viola.wijnands@schuitema.nl
www.schuitema.nl