AutoRai

GM Sequel: heruitgevonden automobiel niet langer een droom

(10-1-2005)
Het ambitieuze streven van General Motors Corporation om de auto opnieuw uit te vinden, zoals dat voor het eerst geuit werd met de concept cars AUTOnomy en Hy-wire, wordt vandaag bevestigd met de GM Sequel.
De technologieën waarmee de Sequel is uitgerust (zoals brandstofcellen, âby-wireâ-techniek en wielnaafmotoren) kenden een snelle ontwikkeling, waardoor GM, volgens Larry Burns, Vice President of Research, Development and Planning, in minder dan drie jaar tijd de autonomie kon verdubbelen en de acceleratietijd van 0 tot 100 km/u kon halveren in vergelijking met de huidige brandstofcelvoertuigen.

âDrie jaar geleden daagde onze Chairman en CEO Rick Wagoner ons uit om de auto volledig opnieuw uit te vinden,â aldus Burns. âDe concept cars AUTOnomy en Hy-wire waren de eerste resultaten van die uitdaging â en ze betekenden een ware revolutie in de manier waarop autoâs in de toekomst ontworpen, gebouwd en gebruikt zullen worden. Maar dat waren concept cars. Met de Sequel wordt die visie nu werkelijkheid â nog niet betaalbaar, maar wel reëel.â

De Sequel belichaamt de GM-visie van de heruitgevonden auto, met een mengeling van technologieën zoals geavanceerde materialen, elektronische regeleenheden, computersoftware en geavanceerde aandrijfsystemen. Volgens Burns is de Sequel dan ook het voorbeeld van GMâs wereldwijde strategie van geavanceerde technologie die zich richt op efficiëntie en emissies.

âGM stelt zich tot doel om tegen 2010 een brandstofcelaandrijving te ontwikkelen, die op het vlak van duurzaamheid en prestaties kan concurreren met de huidige interne verbrandingsmotoren en die uiteindelijk op een betaalbare manier op grote schaal gebouwd kan worden,â legt Burns uit.

Wat Burns zo fantastisch vindt aan de Sequel, is dat de auto zijn prestaties levert dankzij een technologie die vandaag al beschikbaar is en dat de auto dus niet afhankelijk is van een technologie die nog moet worden uitgevonden. âMet de huidige brandstofceltechnologie hebben we de actieradius en de acceleratie aanzienlijk kunnen verbeteren,â aldus Burns. âEn dat is een grote doorbraak. Voor wie nog twijfelde aan de haalbaarheid van brandstofcelvoertuigen, is dit bemoedigend nieuws.â

De Sequel heeft ongeveer het formaat van een Cadillac SRX, heeft een actieradius van 480 km uit zijn waterstofvoorraad en accelereert in minder dan 10 seconden van 0 tot 100 km/u. De huidige generatie brandstofcelvoertuigen heeft een actieradius van 270 tot 400 km en accelereert in 12 tot 16 seconden van 0 tot 100 km/u, naar gelang een batterij gebruikt wordt of niet.

De brandstofcellen en de vermogensmodule van de Sequel werden door GM-ingenieurs ontwikkeld in het Amerikaanse Honeoye Falls (New York). De vermogensmodule is heel wat eenvoudiger en efficiënter dan de module die GM in 2004 in de HydroGen3 gebruikte, om het wereldafstandsrecord met brandstofcelaandrijving te vestigen, door een tocht van 9.640 km door veertien Europese landen.

De vermogensmodule bestaat uit de eigenlijke brandstofcellen, de waterstof- en luchtverwerkingssubsystemen, het koelsysteem en het distributiesysteem met hoog voltage. Deze module levert een vermogen van 73 kW met hoog voltage voor de elektrische tractiemotoren en voor hulpsystemen als de HVAC-installatie (verwarming, ventilatie en airconditioning), de âby-wireâ elektronica en de batterij.

âIn de Sequel wordt zowat het hele aandrijfsysteem verpakt in een 28 cm lang âskateboardchassisâ dat voortbouwt op wat we voor het eerst in de AUTOnomy en Hy-wire toondenâ, legt Burns uit. âDe Sequel is de voorbode van een auto die in de toekomst op bijna alle vlakken beter zal zijn â sneller, met meer grip, gemakkelijker om mee te rijden, gemakkelijker om te bouwen, veiliger en met waterdamp als enige emissie.â

âDoor een elektromotor te plaatsen in de naaf van elk achterwiel, stijgt het koppel met 42 procent bij het wegrijden. Al die trekkracht is onmiddellijk beschikbaar en maakt van de Sequel een erg aangename auto om mee te rijden.â

âBy-Wireâ bediening van Sequel kan revolutie veroorzaken in rijden In de GM Sequel worden de traditionele mechanische rijsystemen vervangen door elektronische âby-wireâ technologie om zo de remprestaties, de acceleraties en het weggedrag te verbeteren.

De âby-wireâ technologie vervangt in feite de mechanische en hydraulische verbindingen door elektrische kabels en actuatoren. âBy-wireâ systemen zetten de handelingen van de bestuurder (remmen, sturen, enz.) om in signalen die een elektromotor activeren om de taak uit te voeren.

âWe hebben een enorme vooruitgang geboekt in het ontwerp van âby-wireâ technologie, en we zullen de duurzaamheid en de betrouwbaarheid van âby-wireâ systemen blijven perfectioneren door uitgebreide praktijktests met de Sequel,â aldus Nick Zielinski, GM Vehicle Chief Engineer, Advanced System Integration.

âBy-wireâ technologie zal de auto-industrie grondig veranderen door de veiligheid te verbeteren, het rijden aangenamer te maken en de designers meer vrijheid te geven. Deze technologie zal ook het onderhoud vereenvoudigen, omdat ze minder bewegende delen heeft die onderhevig zijn aan slijtage en ze kan milieuvriendelijker werken dan klassieke autoâs. Zo is er voor een âsteer-by-wireâ bijvoorbeeld geen reservoir voor olievloeistof meer nodig en werkt een âbrake-by-wireâ systeem zonder remvloeistof.

âDe Sequel moet natuurlijk de klanten verleiden, maar moet ook wereldwijd de regeringen aanmoedigen met zijn potentieel om maatschappelijke problemen aan te pakken,â voegt Burns toe.

âDe Sequel biedt de middelen om grote maatschappelijke problemen het hoofd te bieden: van het verminderen van auto-emissies en de overstap naar hernieuwbare en stabiele energievoorraden tot het beperken van ongevallen en files,â besluit Burns.

Specificaties â GM Sequel

Algemeen

Type auto:

Vierwielaangedreven cross-over met brandstofcellen en âby-wireâ technologie

Chassis:

aluminium substructuren

Carrosserie:

aluminium koetswerk / frame integrale structuur met aluminium panelen

Aantal zitplaatsen:

4 of 5

Afmetingen

Wielbasis (mm):

3.040

Lengte (mm):

4.994

Breedte (mm):


1.966

Hoogte (mm):


1.697

Leeggewicht (kg):


2.170

Brandstofopslag

Type:


3 waterstoftanks in koolstofcomposiet onder hoge druk, gemonteerd in sandwich-chassis

Servicedruk (psi / bar):

10.000 / 700

Opslagcapaciteit (kg):

8

Vermogensmodule brandstofcel

Vermogen (kW):

73

Batterijsysteem

Type:

Extra krachtige Lithium-ion batterijen

Vermogen (kW):

65

Elektrisch tractiesysteem

Vooraan:

Driefasige asynchrone elektromotor met geïntegreerde elektronica en tandwielen

Vermogen (kW):

60

Koppel aan de wielen (Nbm):


2.350

Overbrengingsverhouding:

10,95:1

Achteraan:

2 driefasige, permanente, magnetisch synchrone elektrische wielnaafmotoren

Vermogen (kW):

2 x 25

Koppel (Nm):

2 x 500

Overbrengingsverhouding:


1:1

Totaal tractievermogen (kW):

110

Totaal koppel aan wielen (Nbm):


3.398

Prestaties

Acceleratie 0-100 km/u (sec):


Topsnelheid (km/u):

145

Actieradius (km):

480