Ingezonden persbericht


PERSBERICHT 'inspiratie voor 2005'

13/01/05

'inspiratie voor 2005'

trends en toekomstvisies van trendwatcher Richard Lamb

inspiratie voor 2005

Evenals voorgaande jaren geeft trendwatcher Richard Lamb, Trendwatcher.com, rond de jaarwisseling zijn visie op het komende jaar, 2005. Hij laat zijn licht schijnen over ontwikkelingen op het gebied van technologie, consumenten, politiek, maatschappij en enkele andere belangrijke ontwikkelingen.

Technologie in 2005
-------------------
In 2005 zal de opmars van breedbandig internet, zowel via vaste verbindingen als draadloos, zich in een versneld tempo voortzetten. Met name het aanbieden van hoogwaardige programma's door middel van een abonnementsvorm en/of sponsoring zal succesvol zijn. Dit wordt onder andere veroorzaakt door het groeiende aanbod van programma's die als 'Radio-on-Demand' en 'TV-on-Demand' via het internet kunnen worden opgeroepen. Binnen dit model past ook het digitaal verspreiden van voetbal en andere (sport)evenementen. Daarnaast zullen consumenten in toenemende mate zelf interessante 'content' gaan verspreiden. Dit wordt onder andere veroorzaakt door de brede acceptatie van mobiele telefoons waarmee foto's en videofilmpjes gemaakt kunnen worden. Een initiatief zoals Albumprinter.com speelt hier met een kalender- of fotoalbum-op-maat met succes op in. Narrowcasting - in het bijzonder 'Podcasting', het automatisch downloaden van audio/video-content naar draagbare apparatuur - zal in 2005 extreem snel opkomen. Ook 'videobellen' zal langzamerhand in al haar verschijningsvormen breed opgepakt worden.

Consumenten in 2005
-------------------
De Prosumer, de zichzelf goed informerende pro-actieve consument, zal in 2005 vat krijgen op sectoren zoals de retail, de gezondheidszorg en het onderwijs. De vraaggestuurde economie zal hierdoor een extra impuls krijgen. Met name kleine detaillisten in de binnensteden zullen het zwaar krijgen door de goed geïnformeerde en zelfbewuste consument. Belangenorganisaties - zoals de Consumentenbond, Vereniging Eigen Huis, de ANWB en vakbonden - zullen zich fors moeten inspannen om hun leden tevreden te houden. Men verwacht onder andere stevige lobby trajecten. De tijd van 'vrijblijvende clubblaadjes' lijkt daarmee voorbij.

Politiek in 2005
----------------
Het politieke krachtenveld zal zich in 2005 verder verharden. Dit wordt mede ingegeven door het zicht op de volgende verkiezingen (2007) en de komst van de gekozen burgemeester (2006) aan de horizon. Het lijkt erop dat steeds meer partijen zich realiseren dat het noodzakelijk is om doorlopend campagne te voeren. Dit komt de kwaliteit van de besluitvorming en de lange termijn visie niet ten goede. Ook de verder verslechterende economische situatie zal bijdragen aan een verharding van het politieke klimaat. Een verdere toename van het aantal opiniepeilingen over uiteenlopende politieke onderwerpen zal kortstondige nieuwshypes (waan-van-de-dag) ten gevolg hebben.

Maatschappij in 2005
--------------------
De rol van Europa - en in het bijzonder Nederland ­ op mondiaal niveau zal in 2005 waarschijnlijk verder afnemen. Eén van de maatschappelijke gevolgen zal zijn dat men minder tolerant wordt. Zowel tussen bevolkingsgroepen als op individueel niveau. Mensen zullen zich onder andere bewust worden van het verband tussen tijd en geld. Een gevolg kan zijn dat zaken zoals mantelzorg voor familie en vrienden onder druk komt te staan. Dit tij kan gekeerd worden door enkele charismatische en onafhankelijke opinieleiders die op een heldere en pragmatische manier inzicht verschaffen in de 'the big picture'.

Andere ontwikkelingen in 2005
-----------------------------
Door een toenemend gevoel van onrust - mede veroorzaakt door intensievere communicatie via e-mail, chatboxen en telefonie - zullen mensen meer waarde gaan hechten aan een huiselijke omgeving (comfort zone). Deze eigentijdse huiselijkheid zal zich niet altijd thuis afspelen maar bijvoorbeeld ook in het uitgaansleven. De opkomst van gespecialiseerde uitgaansgelegenheden, winkels en openbare ruimten waar gelijkgestemden elkaar kunnen treffen is het gevolg. Consumenten zullen zich in toenemende mate gaan bekommeren over de geboden 'toegevoegde waarde' van een organisatie. Dit zal leiden tot een vergaande verantwoordingscultuur. Daarmee krijgen bijvoorbeeld (lokale)overheden met hun stijgende lasten te maken. Dat geldt ook voor de energieleveranciers (niet het milieu als marketinginstrument gebruiken), detaillisten (keuze tussen online shoppen en winkels bezoeken onderbouwen), telecombedrijven (prijs/prestatie-verhouding kunnen verantwoorden), verzekeraars (zichtbare dienstverlening bieden naast het afsluiten van polissen) en supermarkten (met extreem hoge prijzen voor groente en fruit waar een agrariër weinig van terug ziet) etc. etc.


---

Voor de redactie /

Ingezonden persbericht