Gemeente Dongen


Invoering raadsbrede commissie en raadsinformatieavond 13-01-2005 00:00

Donderdagavond wordt gemeentelijke vergader- en infoavond Ook in 2005 wil het gemeentebestuur u weer informeren over en betrekken bij allerlei zaken die in uw omgeving spelen. Naast de Informatiekrant, de website en bewonersbrieven houden wij u via informatiebijeenkomsten op de hoogte. Gemiddeld zijn er twee informatiebijeenkomsten per maand.

Om meer structuur in de informatiebijeenkomsten en vergaderingen te brengen, is er voor gekozen om van de donderdagavond de vergader- en bijeenkomstavond te maken. Dit sluit aan bij de wens van de raad om het aantal vergadermomenten terug te brengen om het voor u aantrekkelijk te maken deze vergaderingen bij te wonen.

Qua raadsvergaderingen verandert er niets. Die worden ook in 2005 op donderdagavond gehouden. Nieuw is dat er vanaf 1 januari nog maar één raadsbrede commissie is, die ongeveer eens per zes weken op donderdag gaat vergaderen. Voorheen waren er drie commissies (Bestuurlijke Zaken, Ruimtelijke Zaken en Maatschappelijke Zaken) die ieder op een andere dag bij elkaar kwamen. Tijdens de raadsbrede commissievergadering worden alle onderwerpen behandeld. Agendapunten die betrekking hebben op ruimtelijke zaken worden geclusterd, evenals de onderwerpen die op maatschappelijke en bestuurlijke zaken betrekking hebben. Bij ieder nieuw cluster agendapunten kunt u gebruik maken van het spreekrecht.

Raadsinformatieavond
De raad voert in 2005 ook de raadsinformatieavond in. Tijdens deze avond laat de raad zich over één of verschillende onderwerpen informeren. De organisatie van de raadsinformatie-avond berust bij de raadsgriffie. U kunt de raadsinformatieavonden bijwonen, maar u kunt tijdens zon avond geen vragen stellen of uw mening geven. Tenslotte zijn er de reguliere bewonersbijeenkomsten, zoals u van ons gewend bent. Ook deze wil de gemeente zoveel mogelijk op donderdagavond organiseren. U kunt dan vragen stellen en uw mening geven. Wij geven per informatiebijeenkomst duidelijk aan wat u kunt verwachten.

St. Josephkerk
Op 20 januari vindt om 20.00 uur in het gemeentehuis de eerste raadsinformatieavond plaats. Onderzoeksbureau Royal Haskoning presenteert dan haar rapport over de mogelijke herbestemming van de St. Josephkerk aan de raadsleden. De raadsleden kunnen ter verduidelijking inhoudelijke vragen stellen. Omdat het een raadsinformatieavond is, mag u dus wel komen luisteren, maar u kunt zelf geen vragen stellen. Op 24 februari organiseert de gemeente een algemene informatiebijeenkomst over de St. Josephkerk, waarbij het college graag uw vragen zal beantwoorden.