PERSBERICHT - 2005-01-14

Snellere reistijd en meer comfort wapens in concurrentie met auto en vliegtuig

HSA: vanaf 2007 'revolutie' in treinvervoer

De Nederlandse hogesnelheidstrein die vanaf 2007 gaat rijden zal met haar vervoerscapaciteit van 27 miljoen passagiers een ware mobiliteitsrevolutie teweeg kunnen brengen. Commercieel directeur Jan Willem Sievers van de High Speed Alliantie (HSA), het samenwerkingsverband van NS en KLM, voorziet dat niet alleen voor internationale bestemmingen maar ook op het binnenlandse HSA-traject, zei hij op de Vakantiebeurs in Utrecht.

De hogesnelheidstrein gaat in 2007 via Amsterdam, Schiphol, Rotterdam, Den Haag en Breda naar bestemmingen in het buitenland en gaat daar in een groot aantal gevallen in directe concurrentie met de lowcost vliegtuigmaatschappijen.

Zeker op de relatief kortere afstanden kunnen we die concurrentie zonder meer aan, verwacht Sievers. Niet alleen vanwege de snellere all-in reistijd, maar ook door het comfort onderweg en het gemak bij vertrek en aankomst. Met de trein reis je namelijk van stadshart tot stadshart en heb je geen last van tijdrovend vervoer van en naar het vliegveld.

Vergeleken met de huidige reistijden zullen binnenlandse én buitenlandse bestemmingen veel dichterbij komen. Vergeleken met Thalys wordt de reistijd naar Parijs een uur korter, Breda komt een half uur dichter bij Amsterdam, Brussel bijna drie kwartier. HSA heeft inmiddels de hogesnelheidstreinen voor de shuttle¬verbindingen binnen Nederland en naar België besteld en het nieuwe merk zal in het voorjaar van 2005 worden gelanceerd.

Nieuwe hogesnelheidstreinen
Op 24 mei 2004 hebben HSA en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS een contract ondertekend voor de bestelling van in totaal twaalf hogesnelheidstreinen bij de Italiaanse firma AnsaldoBreda, met een optie op nog eens veertien treinen. Dit nieuwe treinmaterieel zal worden ingezet op binnenlandse hogesnelheidstrajecten en treinreizen van en naar Belgische bestemmingen. Voor de verbinding met Parijs zal gebruik worden gemaakt van de huidige Thalys-treinstellen die hiervoor de nodige aanpassingen zullen ondergaan.

Merklancering maart 2005
Voor de exploitatie van de nieuwe nationale en internationale hogesnelheidsverbindingen zal een nieuw treinmerk worden geïntroduceerd op de Nederlandse markt. De voorbereidingen voor deze merklancering zijn in volle gang en het is de verwachting dat de lancering zal plaatsvinden in het voorjaar van 2005.

Aanbod HSA 2007
HSA zal vanaf 2007 twee binnenlandse verbindingen gaan onderhouden: Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam Centraal Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam Centraal - Breda Op beide verbindingen gaat elk half uur een trein rijden.

Tevens exploiteert HSA in samenwerking met de Belgische en Franse spoorwegmaatschappijen de internationale verbinding: Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Antwerpen - Brussel/Parijs.

Tussen Amsterdam en Brussel zal elk uur een trein in beide richtingen rijden. Verder wordt het aanbod naar Parijs fors uitgebreid. Over de verbindingen Brussel - Den Haag en Brussel - Breda vindt nog overleg plaats met de Belgische Spoorwegen en de Nederlandse overheid.

Voordelen
Zeker op afstanden tot 500 km is de hogesnelheidstrein sneller dan het vliegtuig. Ook vergeleken met de auto en met de snelste spoorverbindingen van dit moment levert de hogesnelheidstrein veel tijdwinst op: zo komt Amsterdam op slechts 35 minuten te liggen van Rotterdam en zullen Brussel en Parijs vanuit Amsterdam bereikbaar zijn in respectievelijk ruim 1,5 en ruim 3 uur. Buiten de snelheid, is de hogesnelheidstrein een veilige, comfortabele en betrouwbare manier van reizen waarbij u opstapt en uitstapt in de centra van grote Nederlandse en Europese steden.

Overzicht 2005 internationale treinen naar het buitenland Ook in 2005 biedt NS Internationaal regelmatige en snelle verbindingen per Thalys, ICE International en de internationale treinen naar België en Duitsland naar belangrijke internationale bestemmingen in Europa zoals Antwerpen, Brussel, Parijs, Keulen, Frankfurt, Berlijn, en nog veel meer internationale bestemmingen. Hieronder een kort overzicht:

Met Thalys naar Parijs, Disneyland, de Franse Alpen of de Cote d'Azur Ook in 2005 blijft Thalys dagelijks vijf verbindingen verzorgen van en naar Parijs ('s vrijdags en in de weekenden zijn dit er zes). De speciale Disney-Thalys rijdt eens per week tot voor de deur van Europa's meest populaire themapark bij Parijs en ook de seizoenstreinen -Zon-Thalys naar de Franse bestemmingen Valence, Avignon en Marseille en Ski-Thalys naar de Franse Alpen - rijden elke zaterdag in respectievelijk het zomer- en winterseizoen.

Met ICE International en/of de internationale IC naar Duitsland en Zwitserland
Zoals gebruikelijk rijdt ICE International, de witte hogesnelheidstrein, weer zeven keer per dag richting de Duitse bestemmingen Düsseldorf, Keulen en Frankfurt. Eén trein per dag rijdt door naar het Zwiterse Basel. Het verschil met vorig jaar is dat de drie middagtreinen (11, 13 en 15 uur) dit jaar een uur eerder vertrekken uit Amsterdam. Ook de Duitse bestemmingen Osnabrück (vier keer per dag), Hannover (vier keer per dag) en Berlijn (drie keer per dag) zijn in 2005 weer bereikbaar met de internationale InterCity.

Met de internationale trein naar Antwerpen of Brussel De treinverbindingen naar het Belgische Antwerpen en Brussel blijven in 2005 onveranderd: elk uur van de dag kunnen reizigers instappen in Amsterdam, Schiphol, Den Haag HS, Rotterdam,Dordrecht of Roosendaal. De Benelux-trein rijdt dagelijks 15 keer van Amsterdam naar Brussel en terug, waar hij onderweg stopt in Antwerpen-Berchem (in het weekend ook in Antwerpen Centraal) en Mechelen.

Met CityNightLine naar Zwitserland
Voor reizigers naar Zwisterland biedt CityNightLine uitkomst. Deze nachttrein rijdt ook in 2005 dagelijks vanaf Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem naar München, Basel en Zürich waar men 's ochtends arriveert. Tot en met 11 maart 2005 rijdt er ook iedere vrijdag een rechtstreekse CityNightLine naar Garmisch Partenkirchen.