PERSBERICHT - 2005-01-18

Aanbod touroperators voor zomer 2005 aanzienlijk uitgebreid

Weer forse toename Nederlandse toerisme naar Kroatië

Het afgelopen jaar is voor Kroatië wederom een zeer goed jaar geweest. Groeide het totale aantal bezoekers aan Kroatië met zes procent, de Nederlandse markt groeide met maar liefst 19 procent. Het aantal Nederlandse bezoekers aan Kroatië komt hiermee uit op ruim 210.000. Voor 2005 worden 15 procent meer Nederlandse toeristen verwacht.

Kroatië heeft de ambitieuze doelstelling weer terug te komen op het niveau van 1990, toen 350.000 Nederlanders Kroatië bezochten en Kroatië daarmee een vijfde plaats als belangrijkste vakantieland innam.

Ook touroperators herkennen het enorme potentieel van Kroatië en springen hier op in. De NIPO cijfers (touroperator-cijfers) laten dan ook een nog positiever beeld zien: een stijging in 2004 van het aantal autopassagiers met 21 procent en van vliegpassagiers met 24 procent.

Het verbaast dan ook niet dat het aanbod voor zomer 2005 weer is uitgebreid. Zo hebben de Jong Intra en Holland International nu een aparte Kroatiëbrochure met een uitgebreid aanbod. Eurorelais en Novasol nemen nu ook Kroatië in hun programma op met een groot aanbod vakantiehuizen.

Interessant is ook het nieuwe aanbod van twee niche touroperators; Tight Lines die visreizen naar Kroatië organiseert en Pavarua die motorreizen aanbiedt. De meeste bestaande aanbieders van Kroatië hebben hun aanbod voor zomer 2005 weer uitgebreid.

De gestage groei is een bewijs dat Kroatië goed op weg is met de maatregelen die genomen zijn om de doelstelling het aantal toeristen terug te brengen op het niveau van voor de oorlog, te bereiken.

Zo is er veel geïnvesteerd in de infrastructuur, van nieuwe snelwegen tot betere treinverbindingen. Verder zijn er programma's ontwikkeld om de kwaliteit en variëteit van het aanbod te verhogen. De overheid verstrekt subsidies aan accommodatieverschaffers om faciliteiten te verbeteren of aan te brengen. Verder worden er nieuwe producten ontwikkeld, zoals bijvoorbeeld soft adventure en agro toerisme. Hiermee hoopt men niet alleen een nieuwe doelgroep aan te spreken maar ook het toeristisch seizoen te verlengen.

Kroatië benadrukt authenticiteit
Hoewel de snelle groei van het toerisme een positieve impuls voor het land betekent, wordt op uitbreiding van het toeristisch aanbod zeer scherp toegezien. Het beleid is er op gericht het onbedorven karakter van Kroatië nu en in de toekomst te behouden. Bestaande gebouwen en accommodaties worden gerestaureerd en het aantal nieuwbouwprojecten wordt beperkt.

Dit alles zorgt ervoor dat de zee van Kroatië behoort tot de schoonste van Europa en dat de prachtige kustlijn niet wordt verstoord door grootschalige hoogbouw. Naast acht Nationale Parken kent het land nog vele natuurparken, reservaten, natuurmonumenten en beschermde landschappen. Ook de eeuwenoude cultuur wordt gekoesterd en tradities worden in ere gehouden.

'The mediterranean as it once was', de slogan waarmee Kroatië zich wereldwijd positioneert, is dan ook weloverwogen gekozen. Bij het kiezen van de Nederlandse slogan is de hulp ingeroepen van mensen die naar Kroatië op vakantie zijn geweest en ter voorbereiding hierop informatie hadden ingewonnen bij het Kroatisch Verkeersbureau.

Zij konden kiezen uit een aantal slogans die volgens hen de sfeer in Kroatië het best tot uitdrukking brengen. Met ruime meerderheid werd de slogan 'Proef het pure mediterrane leven' gekozen. De puurheid en onbedorvenheid van Kroatië is dan ook één van de belangrijkste peilers van het succes van Kroatië als vakantieland.

Meer informatie over Kroatië als vakantieland is te vinden op www.kroatischverkeersbureau.nl. Op deze site kan men ook brochures bestellen en/of zich aanmelden voor de tweemaandelijkse nieuwsbrief.

Consumenten kunnen voor informatie en brochures ook terecht op tel. 0900- 2022102 ( 0,35 p/m geopend op werkdagen van 11.00 - 15.00 uur).

Noot voor de redactie (