Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

18 januari 2005

Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.00 uur in de perskamer van het stadhuis.


1. Schooltje Kleine Geertekerkhof biedt werkruimte voor kunstenaars Het voormalig schoolgebouw aan de Kleine Geertekerkhof 6 wordt definitief omgebouwd tot werkruimte voor kunstenaars. In het pand kunnen 20 kunstenaars werken in 12 ruimten. In 1992 kreeg de voormalige school al de tijdelijke functie van kunstverzamelgebouw. Nadat duidelijk werd dat deze functie hier definitief kan blijven, heeft de gemeente met de SWK Kunsthuisvesting bekeken welke investering in het gebouw nodig isjn om het definitief geschikt te maken. Dat blijkt een bedrag van ¬ 424.000 te zijn, dat voor het grootste gedeelte opgebracht kan worden uit de inkomsten uit huur. Een bedrag van ¬ 108.000 is onrendabel. Het college stelt dat bedrag beschikbaar uit de investeringsplanning 2005 - 2009. In het kunstverzamelgebouw zijn de volgende kunstdisciplines gehuisvest: keramiek, fotografie, grafische vormgeving, schilderen, beeldhouwen en scenario schrijven. De investering in de voormalige school past bij de herijking van het collegeprogramma, waar wordt gesproken over het creëren van atelierruimtes.


2. Vervanging flitskasten door mobiele controles Het college stemt in met het voorstel van het Openbaar Ministerie om snelheidsflitskasten te vervangen door mobiele snelheidscontroles. Op dit moment wordt in Utrecht gewerkt met twee soorten flitskasten: kasten die alleen overtreding van de maximum snelheid registreren en kasten die op snelheid en door rood licht rijden controleren. Uit onderzoek van het OM blijkt dat die laatste soort flitskasten goed functioneren. Daar waar ze staan is het aantal ongevallen gedaald en is weinig sprake van vernieling.

De kasten die alleen op snelheid controleren zijn minder effectief. Weggebruikers weten waar ze staan en remmen op die plaatsen af. Daarnaast worden ze regelmatig vernield. Bijkomend nadeel is dat deze flitskasten duur zijn in gebruik. Het Openbaar Ministerie stelt de politie en gemeente Utrecht nu voor de snelheidsflitskasten te vervangen door mobiele snelheidscontroles. Op deze manier kan effectiever op snelheidsovertredingen worden gehandhaafd. Belangrijk voor de gemeente is ook dat met mobiele controles meer gericht kan worden gehandhaafd en beter kan worden gereageerd op signalen van bewoners en op actuele veiligheidsknelpunten.


3. Verplaatsing parkeerterrein Wilhelminalaan Vleuten de Meern In verband met de spoorverdubbeling is de ruimte nodig die nu wordt ingenomen door de huidige parkeerplaats bij station Vleuten aan de zuidkant van het spoor aan de Koningin Wilhelminalaan. Het gaat om 90 parkeerplaatsen voor personenauto's en 4 busparkeerplaatsen. Dit parkeerterrein verliest zijn openbaar verkeer bestemming. Een klein gedeelte van deze parkeerplaatsen was in gebruik voor bezoekers van café Vallen. Hiervoor is in de nabijheid van het café vervangende parkeergelegheid gerealiseerd. Voor de treinreizgers wordt het parkeerterrein verlegd naar de westkant van de wijk Achter het Spoor. Via een nieuw aangelegd voetpad kunnen de automoblisten naar het huidige station lopen.


4. Kaders voor veiligheid en beheer plannen Stationsgebied De plannen die gemaakt gaan worden voor de ontwikkeling van (delen van) het Stationsgebied moeten voldoen aan randvoorwaarden op het gebied van veiligheid, leefbaarheid, toegankelijkheid en beheer. In het Masterplan Stationsgebied zijn doelstellingen op deze terreinen opgenomen, die verder gaan dan publiekrechtelijke voorwaarden. Daarom heeft het college hiervoor specifieke beleidskaders vastgesteld in de nota 'Beheer en veiligheid herontwikkeling Stationsgebied'. Zo is voor ontwikkelaars en plannenmakers expliciet duidelijk aan welke voorwaarden plannen voor het Stationsgebied moeten voldoen. De nota bevat afspraken over de manier waarop bewaakt wordt of plannen daadwerkelijk voldoen aan de vastgelegde kwaliteitseisen. Deskundigen op het gebied van beheer en veiligheid worden nauw bij de planontwikkeling betrokken. Ook zijn uitgangspunten vastgelegd over de manier waarop beheer, toezicht en toegankelijkheid geregeld wordt, zowel tijdens de bouwperiode als na de herontwikkeling. Bouwoverlast moet zo beperkt mogelijk blijven en de toegankelijkheid moet tijdens de bouw zo goed mogelijk blijven.

De bij de herontwikkeling van het Stationsgebied betrokken partijen zijn allen betrokken bij het opstellen van deze uitgangspunten. De afspraken worden vastgelegd in de bilaterale ontwikkelovereenkomsten met de investerende partners van de gemeente, alle daarna te maken ontwerpen en plannen worden erop getoetst.


5. Wijziging inkomensgrens U-pas
Bij de vaststelling van het Meerjarig Beleidsplan werk en bijstand is besloten dat de inkomensgrenzen voor de U-pas in 2005 zouden veranderen. Voortaan wordt als grens uitgegaan van 110% van het belastbaar bijstandsinkomen; dat komt neer op onderstaande bedragen.

Vanaf 1 februari 2005 komen de volgende groepen in aanmerking voor een U-pas: . alleenstaanden, jonger dan 65 jaar, met een belastbaar loon tot ¬ 15.300; . alleenstaanden, ouder dan 65 jaar, met een belastbaar loon tot ¬ 15.000; . huishoudens met meer personen, jonger dan 65 jaar, met een belastbaar loon tot ¬ 20.000; . huishoudens met meer personen, ouder dan 65 jaar, met een belastbaar loon tot ¬ 18.100.


6. Bomen moeten tijdelijk wijken voor bouw Terwijde (Leidsche Rijn) Het college heeft besloten dat 100 bomen aan de Hof ter Weydeweg in Leidsche Rijn geveld mogen worden. De bomen moeten wijken voor de bouw van woningen en een zorgcluster in de nieuwbouwwijk Terwijde ('scherf 16 en 17') in Leidsche Rijn. In het nieuwe woongebied worden ter compensatie minstens 200 nieuwe bomen aangeplant, zodat groen er een beeldbepalende rol blijft spelen. Omwonenden zijn geïnformeerd en hebben de mogelijkheid gehad een reactie op het voornemen te geven.


7. Gemeente gaat verkeersstromen automatisch registreren De gemeente gaat een automatisch tel- en reistijdregistratiesysteem opzetten waarbij verkeersstromen met behulp van verkeersregelinstallaties continu worden gemeten. Bedoeling is dat de informatie uit het registratiesysteem gebruikt wordt voor bijvoorbeeld de onderbouwing van milieuberekeningen en het programmeren van verkeerslichten. Daarnaast zal het systeem informatie opleveren op wegen waar nu niet wordt geteld. De gegevens zullen worden gebruikt bij de voorbereiding van allerlei verkeersprojecten. Ook wordt het mogelijk de informatie uit het registratiesysteem in te zetten bij de optimalisering van de doorstroming van verkeer. Nog dit jaar wordt het telsysteem op straat geïnstalleerd waarna in 2006 het reistijdregistratiesysteem aan de beurt is. Halverwege 2005 worden de eerste resultaten uit het telsysteem verwacht. Vanaf 2007 is het gehele systeem operationeel. Het college stelt voor het tel- en reistijdregistratiesysteem een bedrag van ¬ 1,5 miljoen beschikbaar.


8. WOB-verzoek Parkeergarage Lucasbolwerk
De Stichting Singelgebied Utrecht krijgt opnieuw inzage in het archief van het project Parkeergarage Lucasbolwerk. Dat besloot het college nadat de stichting daar eind 2004 met een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur om had verzocht. Naar aanleiding van een verzoek van eind 2003 kreeg de stichting vorig jaar ook al inzage in het archief. Met de honorering van het recente WOB-verzoek krijgt de stichting nu ook inzage in de in het afgelopen jaar aan het archief toegevoegde documenten. In alle gevallen gaat het daarbij overigens om documenten die in de loop van het jaar ook al openbaar zijn gemaakt.


9. Herontwikkeling winkelstrip Adm. Helfrichlaan De gemeente wil onder voorwaarden meewerken aan de de herontwikkeling van de winkelstrip aan de Admiraal Helfrichlaan in Transwijk. Het huidige gebouw bestaat uit één laag bebouwing. De winkels in de strip zijn lastig verhuurbaar, er is sprake van leegstand en verpaupering. Er ligt nu een initiatief voor nieuwbouw met op de begane grond ruimte voor detailhandel en zakelijke dienstverlening en daarboven 3 woonlagen met in totaal 18 kleine appartementen. Het college heeft een Nota van Uitgangspunten vrijgegeven voor inspraak. In de nota staan onder meer stedebouwkundige voorwaarden met betrekking tot hoogte en architectuur. Verder wordt aandacht gevraagd voor het parkeren. Na de inspraak volgt defintieve vastsstelling van de nota van uitgangspunten, waarna Van Overhagen bouwbedrijf als initiafnemer een bouwplan kan maken. Als alle procedures doorlopen zijn, kan in 2006 worden gestart met de bouw.


10. Zachte lening ten behoeve van studentenhuivesting De gemeente verstrekt woningcorporatie SSH Utrecht een lening van ¬ 1,5 miljoen euro onder gunstige voorwaarden. De corporatie heeft aangegeven dat met deze lening er geen financiële belemmeringen meer zijn voor het project op de hoek Beneluxlaan/Europalaan. De SSH realiseert hier met Rabo Vastgoed een project van in totaal 1000 woningen voor studenten en starters. Daarvan worden 350 eenheden eigendom van de SSH. Voor de financiering hiervan heeft de SSH een beroep gedaan op rijke corporaties in het land. Sluitstuk van de financieringsoperatie is de bovengenoemde lening.