GroenLinks

Kabinet dient op kind gerichte reclame meer aan banden te leggen

18 januari 2005

Zeurterreur van kinderen die niet rusten voordat ze bepaald speelgoed of kledingstuk krijgen. Overgewicht vanwege de voortdurende verleiding van junkfood en frisdrank. De invloed van reclame op kinderen is groot en de effecten zijn niet te onderschatten. Daarom moet het kabinet de reclame die op kinderen is gericht aan banden leggen.

Onderzoek van 'Reclame Rakkers' wijst uit dat kinderen in grote mate ontvankelijk zijn voor commercie, maar nog niet over de kennis en vaardigheden beschikken om de commerciële wereld goed te interpreteren. Kinderen worden al vanaf 2 jaar via verschillende kanalen geconfronteerd met de commercie terwijl ze pas vanaf 7 jarige leeftijd in staat zijn om reclame als zodanig te herkennen. Ook blijkt dat opvoeders, zowel scholen als ouders, te weinig verantwoordelijkheid nemen om kinderen daarbij te helpen, door middel van media- en reclame-educatie.

De aandacht voor reclame gericht op kinderen is niet nieuw. Eind 2002 heeft de Tweede Kamer per motie de regering verzocht om een experiment te houden met een reclamevrij kinderblok op televisie en te onderzoeken wat hiervan de effecten zijn. De Staatssecretaris van Onderwijs Cultuur en Wetenschap, Medy van der Laan, heeft de Kamer in 2003 laten weten dat ze niets voelt voor een dergelijk experiment en dat zij in wilde zetten op zelfregulering door de reclame sector. GroenLinks vraagt zich af of zij dit besluit wil heroverwegen én welke maatregelen de Staatssecretaris sinds november 2002 heeft genomen om de schadelijke effecten van reclame op kinderen aan te pakken. GroenLinks heeft daarover kamervragen gesteld.

Femke Halsema

Schriftelijke vragen van het lid Halsema (GroenLinks) aan de Staatssecretaris van Onderwijs Cultuur en Wetenschap:


1. Kent u het recente onderzoek van de Stichting 'Reclame Rakkers' naar de ontvankelijkheid van kinderen tot 12 jaar voor reclame?
2. Ziet u in dit onderzoek aanleiding om uw verzet tegen een experiment met een reclamevrij kinderblok op televisie te staken?
3. Welke maatregelen bent u in reactie op dit onderzoek van plan te nemen, bijvoorbeeld rond het beter uitleggen aan kinderen wat reclame is?
4. In uw brief over een reclamevrij jeugdblok (dd. 18-11-2003) gaf u aan dat de Reclame Code Commissie (RCC) gebaat is bij een meer diverse samenstelling, bijvoorbeeld door het opnemen van onafhankelijke deskundigen; Heeft u sindsdien maatregelen genomen om dit te bewerkstelligen? Zo ja welke; zo nee, waarom is dit niet gebeurd?
5. Heeft u sinds het verschijnen van genoemde brief überhaupt stappen genomen om een strenger reclameregime voor kinderen onder 7 jaar te bewerkstelligen? Zo ja welke; zo nee waarom is dit niet gebeurd?
6. Heeft u bij het bestuderen van de diverse reclame-regimes rond kinderen in andere EU lidstaten ook onderzocht welke positieve effecten deze regimes opleveren en wat Nederland daar van kan overnemen? Zo nee, waarom niet?
7. Zijn er door de RCC extra regels gesteld ter vermijding van reclame gericht op kinderen met gewelddadige, seksuele of angstwekkende elementen, naar voorbeeld van de aanvullende regels die de Ster al hanteert? Zo nee, waarom niet?
8. Zijn er door de RCC regels toegevoegd die leiden tot een beperking van het aantal identieke reclames per uur tijdens kinderprogrammas voor met name de jonge kinderen? Zo nee, waarom niet?
9. Welke stappen heeft u gezet ter invoering van het algemeen (niet alleen door de Ster) toepassen van het zogenaamde 'pré-copy systeem', waarbij een adverteerder die twijfelt of een reclame-uiting voldoet aan de Reclame Code, deze reclame op voorhand door de Reclame Code Commissie kan laten toetsen?
10. Hoe verhoudt in uw ogen het belang van het kind zich tot het belang van de commerciële omroepen, gezien uw vaststelling in genoemde brief dat het toepassen van een reclamevrij kinderblok voor commerciële omroepen niet realistisch is, aangezien reclame de belangrijkste inkomstenbron voor deze omroepen is en een dergelijke maatregel het bestaansrecht van kinderzenders als Foxkids, Yorkiddin en Nickelodeon/Kindernet regelrecht zou bedreigen?
11. Hebt u naast het project 'Reklame Rakkers' nog andere maatregelen in voorbereiding om kinderen tegen reclame te beschermen? Zo ja welke, zo nee waarom niet?