CDA

18-01-04
Nieuw Europees rijbewijs in de maak

Op dit moment bespreekt het Europees Parlement plannen voor de invoering van een nieuw Europees fraudebestendig rijbewijs op credit-cardformaat. CDA-Europarlementariër Corien Wortmann (verkeer) is hier voorstander van, maar de invoering mag geen extra geld kosten

In Europa zijn op het ogenblik 110 verschillende modellen rijbewijzen in omloop. Er zijn waarschijnlijk tienduizenden valse rijbewijzen in omloop. De invoering van het nieuwe plastic rijbewijs moet daar een einde aan maken. Er komt eenzelfde rijbewijs voor iedere EU-burger met dezelfde lay-out en beveiliging. Voor Nederland zal vervanging moeten kunnen plaatsvinden als het rijbewijs verlopen is, want tussentijdse vervanging kost onnodig veel geld, aldus Corien Wortmann.

Wortmann wil naar Nederlands voorbeeld de geldigheidsduur maximeren tot tien jaar: "In Duitsland is het rijbewijs nog altijd levenslang geldig. Mensen lopen er hun leven lang rond met een rijbewijs waar een foto van een 18-jarige op staat. Het spreekt vanzelf dat de veiligheidskenmerken van zo´n rijbewijs verouderd raken en dat na verloop van tijd namaak simpel is."

"rijbewijstoerisme"

Het nieuwe rijbewijs moet ook een einde maken aan het verboden "rijbewijstoerisme". Het is soms voor buitenlanders mogelijk om in Nederland opnieuw een rijbewijs te halen als in eigen land de rechter het rijbewijs heeft ingenomen, wegens bijvoorbeeld een veroordeling van rijden onder invloed. Iedereen die minimaal 185 dagen ingeschreven staat in een Nederlandse gemeente mag in Nederland rijexamen doen. Per jaar zou het aantal Duitse rijbewijstoeristen in Nederland zo rond de 800 liggen. Alleen in Amsterdam probeerden in de tweede helft van 2004 al 93 Duitsers een rijbewijs te halen, zo blijkt uit onderzoek van de gemeente Amsterdam. De nieuwe regels maken in de toekomst internationale controle op iemands rijbewijsverleden mogelijk.

caravans en aanhangers

Het voorstel van de Commissie is te beperkend voor bijvoorbeeld de bezitters van caravans, boot- en paardentrailers: zij zouden volgens het voorstel een extra rijbewijs E bij B moeten gaan halen. De Commissie wil namelijk in het voorstel rijbewijs B beperken tot aanhangers tot 750 kg. In de bestaande regelgeving is het nog zo dat B volstaat als aanhanger en voertuig samen max. 3500 kg wegen. Corien Wortmann is voorstander van het handhaven van de bestaande 3500kg voor de combinatie. Met een rijvaardigheidstraining van één dag mag dat zelfs 4250 kg zijn voor niet-commercieel gebruik.