CDA

18-01-04
Harde sancties voor illegale lozingen

Het Europees Parlement wil steviger optreden en harde sancties tegen illegale olielozingen op zee. Het wetsvoorstel hierover is een direct gevolg van de olieramp met de Prestige ruim 2 jaar geleden aan de Spaanse kust. Honderden kilometers kust raakten ernstig beschadigd.

Het huidige voorstel is bedoeld om met name de illegale lozingen harder aan te pakken. Dit zegt Europarlementariër Corien Wortmann, die als rapporteur het standpunt van het Parlement voorbereid. "Deze vorm van lozingen is misschien minder in het oog springend dan grote ongelukken op zee, maar ze vormt een groot probleem in Europa. Alleen al in de Noordzee wordt jaarlijks tussen de 15.000 en 60.000 ton olie gedumpt vooral door het illegaal schoonspoelen van tanks, in de Middellandse zee; zo´n 400.000 ton." Dit heeft grote schade aan het milieu tot gevolg; 40% van de dode zeevogels aan de Noordzeekust zijn het gevolg van olievervuiling. De meeste landen treden niet of nauwelijks op tegen deze olielozingen. Het Europees Parlement wil daarom hier dringend maatregelen tegen nemen.

Nadat het Parlement in juli 2003 in eerste lezing het Pex-rapport had aanvaard en de Raad in oktober 2004 met een gemeenschappelijk standpunt is gekomen, wordt het nu in tweede lezing besproken.

Het Parlement is in tegenstelling tot de Europese Raad voorstander van een Europese Kustwacht. Wortmann: Het illegaal dumpen van olie moet veel actiever bestreden worden. De praktijk leert dat lidstaten onvoldoende een vuist kunnen maken om de vervuiling effectief aan te pakken.

Wortmann: " Ik ben voorstander van strenge sancties, zonodig zelfs gevangenisstraffen. Maar wel op een rechtvaardige manier en niet door zonder meer de kapitein en zijn bemanning tot zondebok te maken, vooral als zij er na een ongeluk alles aan hebben gedaan om vervuiling te komen. In het voorstel zoals de door de Raad van Minister is besloten, wordt aan kapitein en bemanning te weinig bescherming geboden. Dat wil ik voorkomen. De Kapitein van de Prestige is pas vorige maand vrijgelaten uit de Spaanse gevangenis, terwijl er bij dit ongeval geen sprake was van nalatig handelen van zijn kant. Vaak zijn er echter anderen betrokkenen in de vervoersketen, zoals oliemaatschappijen en classificatiemaatschappijen, die schuldig zijn. Deze moeten ook aangepakt kunnen worden."