Technische Universiteit Eindhoven

18 januari 2005

PERSBERICHT

Promotie ir. P.W. de Vries
Consistentie bepaalt vertrouwen van mensen in technologie

De meeste gebruikers kennen aan complexe technologische systemen menselijke eigenschappen toe. Voor een goed productontwerp is inzicht in het vertrouwen van de mens in de technologie cruciaal. Ir. Peter de Vries ging voor zijn promotieonderzoek aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) dieper in op die vertrouwensband. Hij heeft onder andere ontdekt dat consistent gedrag van technologie cruciaal is voor het vertrouwen. De Vries verdedigt donderdag 20 januari zijn proefschrift.

Intenties
Mensen hebben vaak de neiging om aan computers menselijke intenties toe te kennen. Bij een potje computerschaak denk je al snel met een persoon te schaken die je in de val wil lokken of op je zenuwen wil werken. Die intenties spelen ook een rol bij het vertrouwen op complexe geautomatiseerde systemen. Omdat de precieze werking niet goed te begrijpen is, hebben we vertrouwen nodig om de onzekerheid te reduceren. Een voorbeeld is de routeplanner die afhankelijk van de drukte of wegwerkzaamheden verschillende routes adviseert. De beslissing van de gebruiker om een gegenereerde route te volgen die afwijkt van de normale route, wordt in sterke mate bepaald door het vertrouwen in de routeplanner.

Directe en indirecte informatie

Om dit vertrouwen te kunnen bekijken, heeft Peter de Vries met een eigen routeplanner het effect van directe en indirecte informatie op proefpersonen gemeten. Directe informatie is de eigen ervaring met de routeplanner, indirecte informatie wordt verkregen via tests als de Consumentengids of adviezen van vrienden en bekenden. De planner gaf per experiment afwisselend goede of slechte routes. Vervolgens deed hij dat of op consistente of op willekeurige basis.

Consistentie schept vertrouwen

De Vries heeft uit zijn experimenten kunnen aantonen dat wanneer de routeplanners consistente informatie gaven (bijvoorbeeld alleen routes via snelwegen), de proefpersonen na verloop van tijd goed vertrouwden op de technologie. Zelfs als niet werd verteld of de gegeneerde routes goed of slecht waren en andere beschikbare informatie vooraf het tegendeel beweerde. De gebruikers interpreteren achter de consistentie vaak een logica of menselijke intentie, die extra vertrouwen opwekt. Dit was niet het geval bij variabele of willekeurige adviezen (vaak een andere route), hierbij was het vertrouwen beduidend minder.