COLLEGE TOEZICHT ZORGVERZ.
http://www.ctz.nl

Kwaliteit uitvoering AWBZ bij aantal zorgkantoren moet beter

De AWBZ is door de uitvoeringsorganen, het Centraal Administratiekantoor Bijzondere Zorgkosten (CAK) en de zorgkantoren in 2003 in het algemeen op voldoende wijze uitgevoerd. De functie zorgkantoor is toegewezen aan concessiehouders. Bij tien concessiehouders was de uitvoering van de AWBZ voldoende of ruim voldoende; vijf concessiehouders scoorden matig. Ook de kwaliteit van de verantwoordingsinformatie was in het algemeen van voldoende niveau. Bij negen concessiehouders heeft het College toezicht zorgverzekeringen (CTZ) geoordeeld, dat sprake is van onzekerheid over de rechtmatigheid van de ontvangsten en uitgaven. Deze conclusies staan te lezen in het Algemeen Rapport Uitvoering AWBZ 2003 dat het CTZ op 20 januari heeft uitbracht. Wel dringt het College aan op een aantal verbeteringen.

Ondanks dat de uitvoeringsorganen, het CAK en de zorgkantoren de AWBZ in 2003 in het algemeen op voldoende wijze hebben uitgevoerd, concludeert het CTZ dat veel zorgkantoren tekortschieten bij het tijdig, juist en volledig opleggen en incasseren van de definitieve eigen bijdragen, de kostenbewaking en de kwaliteit van de administratieve organisatie en interne controle. Volgens het CTZ zijn de eerste twee problemen hardnekkig. De concessiehouders die de AWBZ matig uitvoeren en op de twee vermelde problemen een onvoldoende scoorden, moeten het CTZ op 1 juli 2005 rapporteren over concrete verbeteringen die zij in de eerste helft van dit jaar in de processen van eigen bijdragen en kostenbewaking hebben gerealiseerd. Dat veel zorgkantoren moeilijkheden hebben met de administratieve organisatie en interne controle, beschouwt het CTZ nog als een aanloopprobleem.

Het CTZ is van oordeel dat de zorgkantoren in 2003 een belangrijke stap hebben gemaakt in het moderniseringstraject van de AWBZ. Beperkte de verantwoording over de uitvoering van de AWBZ zich in 2002 nog tot een jaarstaat, over 2003 hebben de zorgkantoren voor de eerste keer verantwoording afgelegd in een uitvoeringsverslag en een financiële verantwoording, met daarin opgenomen een
rechtmatigheids-verantwoording van het bestuur.

Doordat niet alle zorgkantoren erin zijn geslaagd voor een goede basisadministratie met bijbehorende administratieve organisatie en interne controle te zorgen, konden zij onvoldoende aantonen dat de rechtmatigheid van de ontvangsten en uitgaven toereikend was gewaarborgd. Op grond hiervan heeft het CTZ bij bijna tweederde van de concessiehouders geoordeeld dat sprake is van onzekerheid over de rechtmatigheid van de uitgaven en de ontvangsten. Hoewel de absolute omvang van de geconstateerde onzekerheden groot is, blijven de gevolgen vanwege de aard van de uitvoeringsstructuur van de AWBZ relatief beperkt.

De kwaliteit van de verantwoordingsinformatie is in het algemeen voldoende.
Voor de beoordeling van de prestaties van de zorgkantoren bij de uitvoering van de AWBZ heeft het CTZ in 2003 intern een normenkader vastgesteld. Dit normenkader fungeert als eerste fase in het toepassen van prestatiemeting en wordt verder uitgebouwd en verfijnd. De totaalscore in 2003 geeft dan ook van de kwaliteit van de uitvoering van de AWBZ nog geen compleet beeld. Zo ontbreekt nog een oordeel over de zorginkoop. In 2004 is het CTZ een vervolgtraject gestart om ook in de AWBZ tot een integraal systeem van prestatiemeting te komen.

////////

Noot voor de redactie/