T-MOBILE
http://www.t-mobile.nl

T-Mobile introduceert 'Save for Growth'.

Vandaag maakt T-Mobile International in Bonn de details bekend van het internationale besparings- en efficiëntieprogramma 'Save for Growth'. Het programma levert een jaarlijkse besparing op van 1 miljard Euro (ongeveer 10% van de totale kosten). T-Mobile investeert de helft van de gerealiseerde besparing in strategische groeiprojecten. Het gaat hierbij om de verdere ontwikkeling van mobiel internet voor ontspanning en zakelijk gebruik; het aanbieden van eenvoudiger en voordeligere tarieven en de verdere ontwikkeling van geïntegreerde netwerken. T-Mobile Netherlands draagt bij aan de geformuleerde bezuinigingsdoelstellingen.

De besparingen worden voor een belangrijk deel bereikt door verbeterde inkoop van mobiele toestellen, aanscherping van leverancierscontracten en mogelijkheden voor interne synergie, stroomlijning van producten- en diensten en reductie van overheadkosten. Ongeveer 15% van de besparingen komt uit reductie van het aantal arbeidsplaatsen. In Europa betekent dat, dat er 2.200 arbeidsplaatsen tot eind 2006 zullen verdwijnen. Omdat T-Mobile in Nederland nadrukkelijk verder wil groeien, zijn de gevolgen hier beperkt.

Doordat de penetratie van mobiele telefoons in veel Europese markten inmiddels zeer hoog is, zullen de marktomstandigheden veranderen. T-Mobile speelt daar met Save for Growth vroegtijdig op in. René Obermann, Chief Executive Officer van T-Mobile International: 'De koers is helder: winstgevende groei tegen redelijke kosten in plaats van groei tegen elke prijs; eenvoudige en betaalbare tarieven gecombineerd met realistische toestelprijzen. We zijn hier al maanden geleden mee begonnen in onze belangrijkste Europese markten, met name in Duitsland. Door deze maatregelen kunnen we doorgaan met het aanbieden van een aantrekkelijk toestelportfolio tegen lagere kosten, terwijl we tegelijkertijd meer bewegingsruimte creëren voor prijsconcurrentie.'

Hans van der Hoeven, Directeur Personeelszaken van T-Mobile Netherlands: 'T-Mobile heeft in Nederland een ambitieuze groeidoelstelling. Deze verandert niet. Ook wij merken dat de marktomstandigheden veranderen. Daar spelen wij op in door ons personeelsbestand aan te passen. Naar verwachting vervallen in Nederland ca. 190 van de bestaande 1560 (full-time) banen. Tegelijkertijd creëert T-Mobile een groot aantal nieuwe banen die vooral gericht zullen zijn op direct klantencontact, vooral omdat T-Mobile in Nederland in het komende jaar het openen van eigen winkels voortzet. Daarbij zullen aanpassingen in het personeelsbestand naar verwachting door middel van herplaatsing en natuurlijk verloop in een tijdsbestek van twee jaar worden gerealiseerd. Gedwongen ontslagen liggen daarom niet in de lijn der verwachting.'

Over T-Mobile

T-Mobile, het wereldwijde mobiele netwerk, heeft in Nederland 2,25 miljoen klanten (september 2004) en is daarmee de nummer 3 op de Nederlandse markt. T-Mobile biedt producten en diensten voor zowel consumenten als zakelijke gebruikers. T-Mobile beschikt in Nederland over een zeer modern mobiel netwerk voor spraak- en datadiensten en een snel groeiend aantal HotSpots, waar gebruikers de beschikking hebben over een zeer snelle mobiele internetverbinding.

T-Mobile Netherlands is onderdeel van T-Mobile International, een van de leidende mobiele communicatie ondernemingen in de wereld. Als één van Deutsche Telekom's drie strategische bedrijfsonderdelen, concentreert T-Mobile zich op de meest dynamische markten in Europa en de Verenigde Staten. In het derde kwartaal van 2004 maakten meer dan 109 miljoen mensen gebruik van de mobiele communicatie diensten van bedrijven waarin T-Mobile of Deutsche Telekom een meerderheids- of minderheidsbelang hebben. T-Mobile is de enige mobiele communicatie aanbieder ter wereld met transatlantische dienstverlening.

Meer informatie:

T-Mobile Netherlands BV
Henny van der Heiden
Telefoon: 06 1409 6666
E-mail: pers@t-mobile.nl
Persberichten op de site: www.t-mobile.nl

20 jan 05 12:19