AutoRai

Drie Ford's Focus WRC aan de start in Monte Carlo Rally

(17-1-2005)

BP-Ford World Rally Team's nieuwe rijderskoppel Toni Gardemeister, met navigator Jakke Honkanen, en Roman Kresta, met navigator Jan Tomanek zullen plaatsnemen in een echte kanshebber wanneer het FIA World Rally Championship deze week van start gaat in Monte Carlo.

De Ford Focus RS World Rally Car domineerde de laatste twee asfaltrallies in 2004 toen de rallies van Corsica en Spanje winnend werden afgesloten. De Monte Carlo Rally (20 - 23 januari) in een nieuwe opzet biedt wellicht meer en beter asfalt dan in voorgaande jaren, en dat zou het team van Ford prima uitkomen. Het oudste evenement in de WK-kalender is zuidelijker dan ooit gelokaliseerd en de route komt niet noordelijker dan de zuidelijke Alpen hoog boven Monaco, waardoor de temperaturen hoger zullen zijn. Hoewel het nog steeds verraderlijk glad kan worden door ijzel, is de kans op sneeuw een stuk geringer en zullen de wegen hoogstwaarschijnlijk schoner zijn dan vroeger. Maar de rally zal ondanks de veranderingen niet eenvoudig zijn. Terwijl Monaco het décor vormt voor het glamoureuze leven van de rijken en beroemdheden, met chique winkels en 5-sterren hotels, zal het Ford duo hun gevecht achter het stuur leveren op de zwarte en gevaarlijke wegen in de Alpen. De Monte Carlo Rally kan het moeilijkste evenement uit het WK worden door de onvoorspelbare weersomstandigheden. De rijders kunnen worden geconfronteerd met droge wegen, kletsnat asfalt en verraderlijk ijs, met de kans op sneeuw. En dat soms allemaal op een en dezelfde proef wanneer het parcours klimt en daalt over de bergkammen, met het ene deel in de zon en het andere deel in de koude schaduw. Er is geen perfecte bandenkeuze voor dergelijke wisselende omstandigheden en het geheim voor het succes is een rubbercompound te vinden dat het minste tijdverlies oplevert onder de 'verkeerde' omstandigheden. De informatie van de ijsspionnen van het team zal cruciaal zijn. Deze teams, die een paar uur voor de rallyauto's over de klassementsproeven rijden, worden gevormd door ervaren rallyrijders en zij geven de condities van het weer en het wegdek door. De BP-Ford bandeningenieur George Black en de experts van Michelin zullen de verstrekte gegevens interpreteren om het best mogelijke bandenadvies te kunnen geven. Beide Ford rijders, de 29-jarige Gardemeister en de 28-jarige Kresta, kijken vol vertrouwen uit naar de 'Monte'. "Bij rallies met moeilijke weersomstandigheden scoor ik over het algemeen goed, dus ik hoop dat dit nu weer het geval zal zijn," zegt Gardemeister. "We kunnen er zeker van zijn dat wij op een gegeven moment banden gestoken hebben die niet ideaal zijn voor de heersende omstandigheden. Onze ijsspionnen rijden de proeven twee uur voordat wij er over heen gaan en onze bandenkeuze moeten maken. Hoewel hun informatie op dat moment accuraat zal zijn, kan het weer snel omslaan waardoor de condities enorm gewijzigd zullen zijn. Het is nooit leuk de verkeerde banden te hebben dus zal het belangrijk zijn om mijn snelheid aan te passen", aldus Gardemeister. "Afgezien van de condities houd ik van deze proeven. Naast Spanje zijn dit mijn favoriete asfaltproeven en ik kijk er naar uit ze met de Focus te rijden. Ik heb de auto vorige maand in Zweden getest en ik ga deze week weer testen in Frankrijk. Het heeft even geduurd voordat ik aan de auto was gewend, want de Focus is wel wat anders dan ik tot nu toe heb gereden. Maar het lijkt dat het een makkelijke auto is om te rijden en als we een goede set-up vinden komt alles goed. Ik wil in de topzes eindigen, en ergens hoop ik zelfs in de topdrie", voegt de Fin toe, wiens beste resultaat bij vijf Monte Carlo starts een vierde plaats was in 2004. Het zal de vierde keer zijn dat Kresta in de 'Monte' aan de start verschijnt. "Ik geef de voorkeur aan wisselende omstandigheden", zegt de Tsjech. "Ieder jaar biedt deze rally moeilijke omstandigheden, maar ik heb hier tot nu toe altijd goed gereden. Één van de allerbelangrijkste dingen hier is om een goede ice note crew te hebben. Wij beschikken over een zeer professionele ploeg en George Black is één van de allerbeste ingenieurs in dit kampioenschap, dus ik heb veel vertrouwen dat wij over de beste informatie zullen beschikken. De Focus is erg snel op asfalt en dus is dit een prima rally om mijn carrière bij Ford te beginnen. Het belangrijkste is om te finishen en om veel ervaring op te doen. En mijn tweede doelstelling is om bij de eerste zes te eindigen." Team Nieuws

- BP is ook dit jaar Ford's belangrijkste partner in het WRC programma. Ford en BP hebben hun overeenkomst met twee jaar verlengd en in de Monte Carlo Rally komen de twee Fords in een nieuw kleurenschema aan de start. Gardemeister rijdt in de Castrol Focus RS en Kresta in de BP versie.
- Gardemeister en Kresta hebben allebei uitgebreid getest in Zuid Frankrijk. De Fin heeft ook banden getest op het circuit van Ales, terwijl Kresta de laatste test zal afleggen. Samen met Antony Warmbold, die een derde BP-Ford Focus RS WRC in de komende Monte Carlo Rally zal besturen.
- Beide BP-Ford rijders en navigatoren waren de afgelopen week te gast in de werkplaatsen van M-Sport om te helpen bij de bouw van hun Monte Carlo auto's. Als beginnende 'technici' maakten zij zich de techniek van hun Focus RS WRC eigen.
- Ford Europa heeft zich vastgelegd om nog minimaal drie jaar deel te nemen aan het FIA World Rally Championship. In samenwerking met M-Sport wordt momenteel een volledig nieuwe Ford Focus RS WRC ontwikkeld die met ingang van 2006 zal worden ingezet in het WK Rally. Rally Route
Monte Carlo's beroemde Casino plein zal de plaats zijn waar de rallyauto's zullen worden weggevlagd op donderdagavond voor de meeste compacte Monte Carlo Rally ooit. De klassementsproeven zijn allemaal gelokaliseerd in de bergen boven Monaco en Nice, terwijl de teams voor service iedere keer terugkeren naar de haven van Monaco, bij het Grand Prix circuit. Er zullen gedurende de drie dagen slechts vijf verschillende proeven worden gebruikt, waarvan sommige delen afwisselend in beide richtingen worden gebruikt. De openingsproef is echter volledig nieuw en de meest noordelijke proef. Op de laatste dag wordt de fameuze Col de Turini twee keer gepasseerd, maar in tegengestelde richting vergeleken met vorig jaar, waardoor de spectaculaire sectie naar Moulinet bergafwaarts wordt afgelegd. De gehele route bestaat uit 18 klassementsproeven met een totale lengte van 353.07 kilometer terwijl de gehele rallyroute 1360.13 kilometer lang is.