Provincie Utrecht

Persbericht

Winkelaanbod Randstad groeit explosief

Utrechtse winkelcentra scoren hoog in Randstad Top 75

21-1-2005
Het winkelaanbod in de Randstad is in vijf jaar met 25 procent toegenomen. De winkelbestedingen zijn ondanks de economische recessie fors gegroeid en de consument spendeert steeds verder van huis. Opvallend is verder dat de winkelcentra in de provincie Utrecht, die nu voor het eerst zijn onderzocht in Randstadverband, een sterke economische positie innemen.

Dat zijn de opvallendste conclusies uit een grootschalig onderzoek door Goudappel Coffeng en Intomart GfK in opdracht van o.a. de provincies Zuid-Holland en Utrecht. Het rapport is op 20 januari op een symposium over koopstromen aangeboden aan de gedeputeerden Asje van Dijk van Zuid-Holland en Ger Mik van de provincie Utrecht.

Utrechtse winkelcentra scoren hoog in Randstad Top 75 Uit het onderzoek komt naar voren dat de centrumgebieden van de grote en middelgrote steden de Randstad Top 75 domineren. Utrecht (centrum) neemt binnen de Randstad de tweede plek in met een jaarlijkse winkelomzet van 838 miljoen euro. Op een verrassende vijfde plaats staat Veenendaal met een omzet van 350 miljoen euro. Het winkelcentrum van Amersfoort staat op de achtste plaats van de Randstad Top 75 met een omzet van 272 miljoen euro. Ook het winkelaanbod aan de randen van de grote steden sluit volgens het onderzoek goed aan op de wensen van de consument. Woonboulevard Kanaleneiland in Utrecht staat op nummer 29. Amsterdam is overigens niet meegenomen in dit winkelonderzoek.

Uit het onderzoek blijkt verder dat Utrechtse winkelcentra als Amersfoort en Veenendaal veel klanten trekken van buiten de Randstad. Als het verder gaat om de niet-dagelijkse boodschappen maken inwoners van de gemeente Utrecht in toenemende mate gebruik van winkels buiten de stad. De onderzoekers verklaren dit "zwerfgedrag" door te wijzen op het feit dat het aanbod van winkels in Utrecht centrum (tijdelijk) is achtergebleven bij de bevolkingstoename. Renovatie van Hoog Catharijne zal dit beeld de komende jaren ongetwijfeld doen veranderen, aldus het onderzoeksrapport.

Explosieve groei winkelaanbod
In de winkelgebieden in de Randstad wordt 1,1 miljard euro uitgegeven door consumenten die daar niet zelf wonen. Veel bezoekers aan de Randstad combineren een dag winkelen met een bezoek aan de horeca of andere commerciële vrijetijdsvoorzieningen. Het winkelaanbod in de Randstad is de laatste vijf jaar met 25 procent veel harder gegroeid dan het landelijk gemiddelde van 14 procent groei. In de provincie Utrecht ligt 1,6 miljoen vierkante meter oppervlak aan winkels.

De onderzoekers concluderen dat de gemiddelde winkel in vrijwel alle branches steeds groter wordt. De forse stijging van het winkelaanbod is opmerkelijk omdat de afgelopen jaren de bestedingen, vanwege de economische situatie, onder druk stonden. Per hoofd van de bevolking zijn de winkelbestedingen in de dagelijkse sector met 15 procent toegenomen. In de niet dagelijkse sector is dat maar 6 procent. Vooral de kleding- en woonbranche hebben het moeilijk. Belangrijke alternatieven voor de reguliere winkels zijn de warenmarkten, vooral in de grote steden met veel allochtone bevolking. Hier wordt op sommige markten zo'n 10 procent van de consumentenbestedingen uitgegeven. Bestedingen via het internet vormen een veel kleiner aandeel, nog geen 1 procent.

Winkelomzetten
In het onderzoeksgebied is in 2004 ongeveer 25,6 miljard euro uitgegeven in winkels. In Zuid-Holland, 15,6 miljard, in de provincie Utrecht 5,6 miljard en in Noord-Holland 4,3 miljard. Zuid-Holland vertoont met 20 procent een grotere omzetgroei dan het landelijk gemiddelde van 16 procent in de afgelopen vijf jaar. Kleine kernen hebben het moeilijk
In vrijwel alle kleine kernen is de oriëntatie op de eigen winkels in de dagelijkse sectoren ten opzichte van 1999 afgenomen. Waar minder dan 3000 mensen wonen soms met meer dan 10 procent. Alleen in kernen met 3000 tot 5000 inwoners is de binding met de eigen winkels gelijk gebleven of iets toegenomen, vooral in kernen die zijn herontwikkeld of waar de lokale supermarkt zich heeft uitgebreid.

Koopgedrag
De dagelijkse boodschappen worden nog voor 60 procent lopend of fietsend gedaan. Ten opzichte van vijf jaar geleden is daar weinig in veranderd. Winkelen op zondag is niet de belangrijkste vrijtijdsbesteding. Van de ondervraagden zegt 55 procent nooit op zondag te winkelen, 13 procent zegt een keer per maand of vaker op zondag te winkelen. In Rotterdam, Den Haag en Amsterdam-Zuid ligt dat percentage echter weer veel hoger, namelijk op zo'n 25 procent van de bevolking. Voor de overige grote steden Leiden, Haarlem en Utrecht ligt het aandeel rond het landelijke cijfer. Op de Zuid-Hollandse eilanden en op de oostflank van de provincie Utrecht ligt het aandeel koopzondagbezoekers aanmerkelijk lager, namelijk minder dan 6 procent.

> Conclusie Koopstromen Onderzoek (Acrobat reader, 14 Kb) > Managementrapport Koopstromen Onderzoek (Acrobat reader, 771 Kb)

Laatst gewijzigd op 01/20/2005 03:50:01 PM. Paginabeheer: Ron.van.Dopperen@provincie-utrecht.nl