Ingezonden persbericht


PERSBERICHT 27 januari 2005

Minder gebruik externe bureaus bij personeelswerving

In 2004 maakte het Nederlandse bedrijfsleven minder gebruik van betaalde wervingsmethoden dan het jaar ervoor. Het gebruik van de gedrukte media nam af van 51% naar 44% van de vestigingen die nieuw personeel in eigen dienst hebben genomen. Ook de inzet van uitzendbureaus en werving- & selectiebureaus nam af (2003: 27%, 2004: 21%). Daarentegen maakten de bedrijven bij hun zoektocht naar nieuw personeel veel vaker gebruik van hun eigen (interne) netwerk (31%), open sollicitaties (29%) en advertenties op het internet (22%). Doordat er momenteel sprake is van een ruime arbeidsmarkt is het uiteraard goedkoper en gemakkelijker om op deze manier aan nieuw personeel te komen. Dit blijkt uit de arbeidsmarktmonitor van marktonderzoeksbureau Heliview. Dit grootschalige onderzoek onder 800 P&O managers wordt jaarlijks herhaald en brengt het gehele arbeidsmarktproces van bedrijven in Nederland in kaart.

Arbeidsmarkt
In het totaal werden er in 2004 ruim 290.000 nieuwe werknemers aangenomen door bedrijven met meer dan 20 werknemers. Slechts 1,6% van deze werknemers was schoolverlater en 0,6% uitkeringsgerechtigd. Er is wel een lichte stijging opgetreden ten aanzien van 2003 in het totale aantal aannames. Verder bleek uit het onderzoek dat momenteel 8% van de bedrijven werknemers uit de nieuwe EU-lidstaten in dienst heeft en nog eens 7% van plan is om op korte termijn personeel uit deze landen te betrekken. Slechts 3% van de ondervraagde bedrijven is van plan om op korte termijn werk te verplaatsen naar de lage-loonlanden.

Er werden in 2004 ook ruim 284.000 arbeidscontracten beëindigd. De belangrijkste reden hiervoor was het vrijwillig opstappen van personeel naar een ander bedrijf (30%) gevolgd door gedwongen ontslag wegens slecht functioneren (22%) en beëindigen van een tijdelijk contract (22%). De gemiddelde doorlooptijd van een functie varieert van gemiddeld 6,7 (commerciële functies) tot 11,2 jaar (chauffeurs).

Uitzendbureaus
Minder bedrijven hebben het afgelopen jaar gebruik gemaakt van een uitzendbureau (5%), maar het gebruik werd wel intensiever. Zo schakelde in 2004 een bedrijf gemiddeld 10,4 uitzendkrachten in tegen 8,7 in 2003. Uitzendbureaus worden voornamelijk ingeschakeld voor niet-HBO personeel en dan met name voor technische en administratieve beroepen. Naast de hoofdactiviteit van een uitzendbureau schakelen steeds meer bedrijven ook een uitzendbureau in voor werving & selectie (23%) en payrolling (20%). Randstad blijft het meest ingeschakelde uitzendbureau gevolgd door Start en Tempo-Team. Deze drie bureaus scoren ook het hoogste in de spontane naamsbekendheid (83%, 30% en 34%).

Detacheringsbureaus
De markt voor detacheringsbureaus is iets teruggelopen met 3%, maar net als bij de inschakeling van uitzendbureaus is de intensiteit wel toegenomen. Gemiddeld huurt een bedrijf voor 5,7 werkplekken een detacheringskracht in tegen gemiddeld 3,7 in 2003. In het onderzoek valt op dat de markt erg versnipperd is en veel kleine, tamelijk onbekende bureautjes worden ingeschakeld. Start en Welten Groep zijn de meest ingeschakelde detacheringsbureaus op de voet gevolgd door Randstad.

Werving- & Selectiebureaus
Gemiddeld schakelden meer bedrijven in 2004 een werving- & selectiebureau in dan in 2003. Echter de slagingspercentages zijn afgenomen en uiteindelijk resulteerde dit in een lichte afname van het aantal personeelsleden dat via een werving- & selectiebureau werd aangenomen (13.600). Met name vacatures voor commercieel personeel worden uitbesteed aan een werving- & selectiebureau. Yer en Randstad (Yacht) zijn de meest gebruikte werving- & selectiebureaus gevolgd door United Capacity, Vitae Groep en Mercuri Urval.

Loopbaanbegeleiding en Outplacementbureaus
De markt voor loopbaanbegeleiding is verder gedaald in 2004. Dit is het gevolg van enerzijds een daling van 20% in de mate waarin bedrijven gebruik maken van loopbaanbegeleiding en anderzijds een daling van 33% in het gemiddelde aantal werknemers dat binnen organisaties gebruik maakt van loopbaanbegeleiding. De daling in de markt wordt wel deels gecompenseerd door de mate waarin bedrijven zich wenden tot externe bureaus. Steeds meer bedrijven besteden de loopbaanbegeleiding uit aan externe bureaus (2004: 40%, 2003: 25%).

In 2004 werd er ook in mindere mate gebruik gemaakt van outplacementbureaus. Het gebruik is met 2% gedaald en gemiddeld werden 3,1 werknemers aangeboden voor outplacement tegenover 3,8 in 2003. Als externe dienstverleners voor loopbaanbegeleiding & outplacement worden Randstad, Van Ede & Partners, Schouten en Nelissen en Right Claessens het meeste ingezet.

Over de arbeidsmarktmonitor
De arbeidsmarktmonitor is een grootschalig onderzoek dat Heliview vanaf 1998 jaarlijks in december uitvoert onder een steekproef van 800 P&0 managers verdeeld over 8 branches. Het onderzoek is onderverdeeld in verschillende modules en in samenwerking met de ABU en NOBOL opgezet.