Ministerie van Buitenlandse Zaken

van 31 januari 2005

Geannoteerde agenda RAZEB van 31 januari 2005

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Binnenhof 4
Den Haag

Directie Integratie Europa
Bezuidenhoutseweg 67
Postbus 20061

2500 EB Den Haag

Datum


25 januari 2005

Behandeld

GJ Bijl de Vroe

Kenmerk

DIE-013/05

Telefoon


070-348 5005

Blad


1/5

Fax


070-348 6381

Bijlage(n)

gj.bijl-de-vroe@minbuza.nl

Betreft

Geannoteerde agenda van de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen van 31 januari 2005

Graag bieden wij u hierbij, mede namens de Minister voor Ontwikkelingssamenwerking, de geannoteerde agenda aan van de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen van 31 januari 2005.

De Minister De Staatssecretaris
van Buitenlandse Zaken, voor Europese Zaken,

Dr. B. Bot Mr. Drs. A. Nicolaï

Geannoteerde agenda van de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen (RAZEB) van 31 januari 2005

Algemene zaken

Financiële Perspectieven 2007-2013

Voor de Financiële Perspectieven staat een oriëntatiedebat over begrotingscategorie 1b (Cohesie) op de agenda van de RAZEB. Dit debat zal plaatsvinden op basis van een door het Luxemburgse Voorzitterschap opgestelde vragenlijst, die eerst ambtelijk zal worden besproken. Belangrijke onderwerpen hierbij zijn:

* de drie doelstellingen voor het cohesiebeleid uit het Commissievoorstel;

* het totale uitgavenplafond van het cohesiebeleid;
* de allocatie van cohesiefondsen (Berlijn-methode en 4%-cap)
* uitfaseringssteun voor regio's die niet meer direct voor convergentiesteun in aanmerking komen.

Conform de Regeringsnotitie van september (TK 21501-20, nr 259) kent de Nederlandse inzet in de Financiële Perspectieven drie hoofdkenmerken:

* uitgavenbeheersing op Unie niveau (reëel constant uitgavenkader ten opzichte van 2006);

* hervorming en heroriëntatie van EU-beleid;
* een echte verbetering van onze netto-positie, zowel in absolute als relatieve zin (bijvoorbeeld door een generiek correctiemechanisme).

De Commissievoorstellen voor cohesiebeleid zijn een gemiste kans op hervorming in een uitgebreide Unie. Nederland vindt dat de cohesiefondsen, binnen een `1% scenario', moeten worden aangewend voor de nieuwe (armste) lidstaten. Steun aan regio's in rijke lidstaten dient in principe door de lidstaten zelf gefinancierd te worden.

Jaarprogramma Raad en Werkprogramma Commissie
De RAZEB zal kennis nemen van de definitieve versie van het operationele jaarprogramma van de Raad voor het jaar 2005. Het programma is gewijzigd op basis van de besprekingen die plaatsvonden in de laatste RAZEB van 2004. Daarnaast zal de Europese Commissie haar werkprogramma voor 2005 presenteren. Dit werkprogramma is nog niet beschikbaar.

Externe betrekkingen

MOVP
De Raad zal kort stilstaan bij de evaluatie van de Palestijnse verkiezingen van 9 januari jongstleden waaruit Mahmoud Abbas als winnaar tevoorschijn is gekomen. De Raad zal vervolgens vooral aandacht besteden aan de komende periode waarin beide partijen de weg terug dienen te vinden naar het politieke proces, zoals neergelegd in de `Roadmap'. Nederland is van mening dat het van groot belang is dat Abbas in staat zal zijn de terreur te stoppen en de noodzakelijke hervormingen door te voeren. Het succes hiervan is mede afhankelijk van de vraag of Israël de nodige maatregelen zal nemen die de positie van Abbas bij de Palestijnse bevolking versterken. De recente aanslagen van extremisten en de harde Israëlische reactie daarop tonen aan dat het hoogst noodzakelijk is dat de EU beide partijen aanspoort hun verplichtingen onder de `Roadmap' na te komen. De EU-prioriteiten voor steun aan de Palestijnse Autoriteit blijven van groot belang. Daarnaast zal Nederland blijven bepleiten dat de EU zich ervoor in zet het politieke perspectief voor beide partijen op de eindoplossing van het conflict duidelijk in beeld te houden. Dit draagt immers bij aan de effectiviteit van de maatregelen die op korte termijn moeten worden genomen.

Irak
De Raad zal in het licht van de Iraakse verkiezingen op 30 januari aanstaande de ontwikkelingen in Irak bespreken. Bij de verkiezingen zal een overgangsparlement worden gekozen dat de taak krijgt een nieuwe grondwet voor te bereiden. Nederland steunt het politieke proces, waarvan de verkiezingen, die zowel binnen als buiten Irak plaatsvinden, een belangrijk onderdeel vormen. Nederland verleent zowel via de EU als bilateraal assistentie aan de organisatie van de verkiezingen. Hoewel de veiligheidssituatie in sommige gebieden nog steeds slecht is, hecht Nederland aan het plaatsvinden van de verkiezingen op de geplande datum en aan een zo breed mogelijke deelname vanuit het Iraakse politieke spectrum. De Raad zal zich naar verwachting uitspreken over de eerste resultaten van de verkiezingen. Nederland zal daarnaast nogmaals het belang benadrukken van een grotere betrokkenheid van de EU bij Irak en pleiten voor spoedige besluitvorming over en uitvoering van een mogelijk geïntegreerde Rule-of-Law-missie.

Zeebeving Azië
De Raad zal spreken over de uitwerking van afspraken die zijn gemaakt tijdens de extra RAZEB van 7 januari jongstleden inzake de tsunami in Azië, in het bijzonder de acute humanitaire hulp c.q. noodhulp, de hulpverlening op middellange- en lange termijn en de rol van de EU ook bij toekomstige rampen. Nederland pleit voor een centrale rol voor de VN bij acute humanitaire hulpverlening. Ten aanzien van de middellange- en lange termijn voert de Wereldbank momenteel een `needs assessment' uit in samenspraak met de getroffen landen. Voor Nederland is een belangrijk uitgangspunt dat de wederopbouw moet worden geënt op prioriteiten die door de getroffen landen zelf worden geformuleerd.

Voor wat betreft de rol van de EU zijn Nederland en verschillende andere lidstaten van mening dat gebruik moet worden gemaakt van bestaande structuren waarbij geen parallelle coördinatiecircuits ontstaan en er efficiënt wordt samengewerkt met multilaterale instellingen zoals de VN en de Wereldbank. Een aantal EU-lidstaten ziet daarentegen voor de EU een meer zelfstandige rol weggelegd in de coördinatie van noodhulp en van wederopbouw met eventueel nieuw op te zetten structuren. Tot slot onderschrijft Nederland het belang van verdere intensivering van de Europese consulaire samenwerking ten behoeve van de bescherming van EU-burgers in derde landen.

Cuba
De Raad zal naar verwachting zonder discussie conclusies aanvaarden inzake Cuba. Nederland hecht grote waarde aan eenheid van beleid inzake Cuba. Kern van de consensus is dat de contacten tussen de ambassades en de vreedzame oppositie worden geïntensiveerd. Bij de viering van nationale feestdagen worden dissidenten noch Cubaanse autoriteiten meer uitgenodigd. Dit beleid zal avant juli 2005 worden geëvalueerd. In aanvulling op de antwoorden op de vragen van de leden Ferrier, Brinkel, Dittrich en Koenders kan worden gemeld dat Cuba op
10 januari jongstleden de betrekkingen met alle EU-lidstaten en de Commissie heeft genormaliseerd.

Europees Nabuurschapbeleid (ENP) / Oekraïne
Tegen de achtergrond van de vreedzaam verlopen verkiezingen op 26 december jongstleden zal de Hoge Vertegenwoordiger Solana samen met de Commissie voorstellen presenteren die de banden tussen Oekraïne en de Unie op de korte termijn moeten verstevigen. Nederland is voorstander van versterkte samenwerking via actieve uitvoering van het in december
2004 goedgekeurde Actieplan in het kader van het Europees Nabuurschapsbeleid.

Westelijke Balkan
De Raad zal mogelijk spreken over recente ontwikkelingen in Bosnië-Herzegovina. De Hoge Vertegenwoordiger Lord Ashdown nam in december 2004 maatregelen tegen personen in de Republika Srpska (RS) die de samenwerking met het Joegoslavië-Tribunaal (ICTY) blokkeren. Nederland sprak eerder, samen met EU partners, steun uit voor deze maatregelen. Voorts kan Nederland aangeven dat de recente arrestatie van ICTY-verdachte Todovic hopelijk een aanzet vormt voor verdere Bosnische samenwerking met het Tribunaal. Dit is een belangrijke voorwaarde voor toenadering van Bosnië-Herzegovina tot de EU.

Wellicht zal de Raad tevens spreken over Kosovo. Nederland is voorstander van een actieve EU-rol ten aanzien van Kosovo, bijvoorbeeld op het gebied van ondersteuning van de Kosovaarse bestuurscapaciteit, steun aan minderheden en hun terugkeer, alsmede versterking van de Kosovaarse economie.

Soedan
De Raad zal spreken over de situatie in Soedan na de ondertekening van het akkoord tussen Noord- en Zuid-Soedan op 9 januari jongstleden. De Raad zal de Soedanese autoriteiten aanmoedigen snel te beginnen met de uitvoering daarvan. Dit vredesakkoord zal een einde moeten maken aan de burgeroorlog, die tientallen jaren heeft geduurd en die Zuid-Soedan tot een van de armste gebieden ter wereld heeft gemaakt. Daarnaast zal worden gesproken over de situatie in de westelijke provincie Darfur. Gehoopt wordt dat het Noord-Zuid akkoord een positieve uitstraling zal hebben op het conflict in Darfur. Daartoe moeten de onderhandelingen tussen de regering en rebellen in Abuja zo spoedig mogelijk worden hervat. Op 25 januari aanstaande zal het rapport verschijnen van de internationale commissie van de VN die onderzoek heeft gedaan naar schendingen van mensenrechten en het internationaal humanitair recht door alle partijen in Darfur, inclusief naar de vraag of genocide is gepleegd. De RAZEB biedt een eerste gelegenheid voor discussie in EU-verband over deze aanbevelingen. De Nederlandse inzet blijft dat het conflict in Darfur en de daarmee gepaard gaande misdrijven tegen onschuldige burgers onmiddellijk dient te stoppen. Daartoe moet de druk op alle partijen in Soedan gehandhaafd blijven. Bovendien mogen misdrijven die in Darfur zijn gepleegd niet onbestraft blijven. Omdat lokale berechting niet waarschijnlijk is, vanwege directe betrokkenheid van de huidige leiders, is verwijzing door de VN-Veiligheidsraad naar het Internationaal Strafhof de meest voor de hand liggende optie om de daders van de gepleegde ernstige misdrijven te berechten.

Guinee Bissau
De Raad zal op verzoek van Portugal kort spreken over de situatie in Guinee-Bissau, die stabieler is geworden mede dankzij begrotingssteun voor `Security Sector Reform'.

EU-Afrika Top
De Raad zal op verzoek van Portugal kort spreken over de mogelijkheden tot het houden van een EU-Afrika top. Portugal zal Lissabon nogmaals aanbieden als plaats van handeling.