van 31 januari 2005
Geannoteerde agenda RAZEB van 31 januari 2005
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Binnenhof 4
Den Haag
Directie Integratie Europa
Bezuidenhoutseweg 67
Postbus 20061
2500 EB Den Haag
Datum
25 januari 2005
Behandeld
GJ Bijl de Vroe
Kenmerk
DIE-013/05
Telefoon
070-348 5005
Blad
1/5
Fax
070-348 6381
Bijlage(n)
gj.bijl-de-vroe@minbuza.nl
Betreft
Geannoteerde agenda van de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen
van 31 januari 2005
Graag bieden wij u hierbij, mede namens de Minister voor
Ontwikkelingssamenwerking, de geannoteerde agenda aan van de Raad
Algemene Zaken en Externe Betrekkingen van 31 januari 2005.
De Minister De
Staatssecretaris
van Buitenlandse Zaken, voor
Europese Zaken,
Dr. B. Bot Mr.
Drs. A. Nicolaï
Geannoteerde agenda van de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen
(RAZEB) van 31 januari 2005
Algemene zaken
Financiële Perspectieven 2007-2013
Voor de Financiële Perspectieven staat een oriëntatiedebat over
begrotingscategorie 1b (Cohesie) op de agenda van de RAZEB. Dit debat
zal plaatsvinden op basis van een door het Luxemburgse Voorzitterschap
opgestelde vragenlijst, die eerst ambtelijk zal worden besproken.
Belangrijke onderwerpen hierbij zijn:
* de drie doelstellingen voor het cohesiebeleid uit het
Commissievoorstel;
* het totale uitgavenplafond van het cohesiebeleid;
* de allocatie van cohesiefondsen (Berlijn-methode en 4%-cap)
* uitfaseringssteun voor regio's die niet meer direct voor
convergentiesteun in aanmerking komen.
Conform de Regeringsnotitie van september (TK 21501-20, nr 259) kent
de Nederlandse inzet in de Financiële Perspectieven drie
hoofdkenmerken:
* uitgavenbeheersing op Unie niveau (reëel constant uitgavenkader
ten opzichte van 2006);
* hervorming en heroriëntatie van EU-beleid;
* een echte verbetering van onze netto-positie, zowel in absolute
als relatieve zin (bijvoorbeeld door een generiek
correctiemechanisme).
De Commissievoorstellen voor cohesiebeleid zijn een gemiste kans op
hervorming in een uitgebreide Unie. Nederland vindt dat de
cohesiefondsen, binnen een `1% scenario', moeten worden aangewend
voor de nieuwe (armste) lidstaten. Steun aan regio's in rijke
lidstaten dient in principe door de lidstaten zelf gefinancierd te
worden.
Jaarprogramma Raad en Werkprogramma Commissie
De RAZEB zal kennis nemen van de definitieve versie van het
operationele jaarprogramma van de Raad voor het jaar 2005. Het
programma is gewijzigd op basis van de besprekingen die plaatsvonden
in de laatste RAZEB van 2004. Daarnaast zal de Europese Commissie haar
werkprogramma voor 2005 presenteren. Dit werkprogramma is nog niet
beschikbaar.
Externe betrekkingen
MOVP
De Raad zal kort stilstaan bij de evaluatie van de Palestijnse
verkiezingen van 9 januari jongstleden waaruit Mahmoud Abbas als
winnaar tevoorschijn is gekomen. De Raad zal vervolgens vooral
aandacht besteden aan de komende periode waarin beide partijen de weg
terug dienen te vinden naar het politieke proces, zoals neergelegd in
de `Roadmap'. Nederland is van mening dat het van groot belang is dat
Abbas in staat zal zijn de terreur te stoppen en de noodzakelijke
hervormingen door te voeren. Het succes hiervan is mede afhankelijk
van de vraag of Israël de nodige maatregelen zal nemen die de positie
van Abbas bij de Palestijnse bevolking versterken. De recente
aanslagen van extremisten en de harde Israëlische reactie daarop tonen
aan dat het hoogst noodzakelijk is dat de EU beide partijen aanspoort
hun verplichtingen onder de `Roadmap' na te komen. De EU-prioriteiten
voor steun aan de Palestijnse Autoriteit blijven van groot belang.
Daarnaast zal Nederland blijven bepleiten dat de EU zich ervoor in zet
het politieke perspectief voor beide partijen op de eindoplossing van
het conflict duidelijk in beeld te houden. Dit draagt immers bij aan
de effectiviteit van de maatregelen die op korte termijn moeten worden
genomen.
Irak
De Raad zal in het licht van de Iraakse verkiezingen op 30 januari
aanstaande de ontwikkelingen in Irak bespreken. Bij de verkiezingen
zal een overgangsparlement worden gekozen dat de taak krijgt een
nieuwe grondwet voor te bereiden. Nederland steunt het politieke
proces, waarvan de verkiezingen, die zowel binnen als buiten Irak
plaatsvinden, een belangrijk onderdeel vormen. Nederland verleent
zowel via de EU als bilateraal assistentie aan de organisatie van de
verkiezingen. Hoewel de veiligheidssituatie in sommige gebieden nog
steeds slecht is, hecht Nederland aan het plaatsvinden van de
verkiezingen op de geplande datum en aan een zo breed mogelijke
deelname vanuit het Iraakse politieke spectrum. De Raad zal zich naar
verwachting uitspreken over de eerste resultaten van de verkiezingen.
Nederland zal daarnaast nogmaals het belang benadrukken van een
grotere betrokkenheid van de EU bij Irak en pleiten voor spoedige
besluitvorming over en uitvoering van een mogelijk geïntegreerde
Rule-of-Law-missie.
Zeebeving Azië
De Raad zal spreken over de uitwerking van afspraken die zijn gemaakt
tijdens de extra RAZEB van 7 januari jongstleden inzake de tsunami in
Azië, in het bijzonder de acute humanitaire hulp c.q. noodhulp, de
hulpverlening op middellange- en lange termijn en de rol van de EU ook
bij toekomstige rampen. Nederland pleit voor een centrale rol voor de
VN bij acute humanitaire hulpverlening. Ten aanzien van de
middellange- en lange termijn voert de Wereldbank momenteel een `needs
assessment' uit in samenspraak met de getroffen landen. Voor Nederland
is een belangrijk uitgangspunt dat de wederopbouw moet worden geënt op
prioriteiten die door de getroffen landen zelf worden geformuleerd.
Voor wat betreft de rol van de EU zijn Nederland en verschillende
andere lidstaten van mening dat gebruik moet worden gemaakt van
bestaande structuren waarbij geen parallelle coördinatiecircuits
ontstaan en er efficiënt wordt samengewerkt met multilaterale
instellingen zoals de VN en de Wereldbank. Een aantal EU-lidstaten
ziet daarentegen voor de EU een meer zelfstandige rol weggelegd in de
coördinatie van noodhulp en van wederopbouw met eventueel nieuw op te
zetten structuren. Tot slot onderschrijft Nederland het belang van
verdere intensivering van de Europese consulaire samenwerking ten
behoeve van de bescherming van EU-burgers in derde landen.
Cuba
De Raad zal naar verwachting zonder discussie conclusies aanvaarden
inzake Cuba. Nederland hecht grote waarde aan eenheid van beleid
inzake Cuba. Kern van de consensus is dat de contacten tussen de
ambassades en de vreedzame oppositie worden geïntensiveerd. Bij de
viering van nationale feestdagen worden dissidenten noch Cubaanse
autoriteiten meer uitgenodigd. Dit beleid zal avant juli 2005 worden
geëvalueerd. In aanvulling op de antwoorden op de vragen van de leden
Ferrier, Brinkel, Dittrich en Koenders kan worden gemeld dat Cuba op
10 januari jongstleden de betrekkingen met alle EU-lidstaten en de
Commissie heeft genormaliseerd.
Europees Nabuurschapbeleid (ENP) / Oekraïne
Tegen de achtergrond van de vreedzaam verlopen verkiezingen op 26
december jongstleden zal de Hoge Vertegenwoordiger Solana samen met de
Commissie voorstellen presenteren die de banden tussen Oekraïne en de
Unie op de korte termijn moeten verstevigen. Nederland is voorstander
van versterkte samenwerking via actieve uitvoering van het in december
2004 goedgekeurde Actieplan in het kader van het Europees
Nabuurschapsbeleid.
Westelijke Balkan
De Raad zal mogelijk spreken over recente ontwikkelingen in
Bosnië-Herzegovina. De Hoge Vertegenwoordiger Lord Ashdown nam in
december 2004 maatregelen tegen personen in de Republika Srpska (RS)
die de samenwerking met het Joegoslavië-Tribunaal (ICTY) blokkeren.
Nederland sprak eerder, samen met EU partners, steun uit voor deze
maatregelen. Voorts kan Nederland aangeven dat de recente arrestatie
van ICTY-verdachte Todovic hopelijk een aanzet vormt voor verdere
Bosnische samenwerking met het Tribunaal. Dit is een belangrijke
voorwaarde voor toenadering van Bosnië-Herzegovina tot de EU.
Wellicht zal de Raad tevens spreken over Kosovo. Nederland is
voorstander van een actieve EU-rol ten aanzien van Kosovo,
bijvoorbeeld op het gebied van ondersteuning van de Kosovaarse
bestuurscapaciteit, steun aan minderheden en hun terugkeer, alsmede
versterking van de Kosovaarse economie.
Soedan
De Raad zal spreken over de situatie in Soedan na de ondertekening van
het akkoord tussen Noord- en Zuid-Soedan op 9 januari jongstleden. De
Raad zal de Soedanese autoriteiten aanmoedigen snel te beginnen met de
uitvoering daarvan. Dit vredesakkoord zal een einde moeten maken aan
de burgeroorlog, die tientallen jaren heeft geduurd en die Zuid-Soedan
tot een van de armste gebieden ter wereld heeft gemaakt. Daarnaast zal
worden gesproken over de situatie in de westelijke provincie Darfur.
Gehoopt wordt dat het Noord-Zuid akkoord een positieve uitstraling zal
hebben op het conflict in Darfur. Daartoe moeten de onderhandelingen
tussen de regering en rebellen in Abuja zo spoedig mogelijk worden
hervat. Op 25 januari aanstaande zal het rapport verschijnen van de
internationale commissie van de VN die onderzoek heeft gedaan naar
schendingen van mensenrechten en het internationaal humanitair recht
door alle partijen in Darfur, inclusief naar de vraag of genocide is
gepleegd. De RAZEB biedt een eerste gelegenheid voor discussie in
EU-verband over deze aanbevelingen. De Nederlandse inzet blijft dat
het conflict in Darfur en de daarmee gepaard gaande misdrijven tegen
onschuldige burgers onmiddellijk dient te stoppen. Daartoe moet de
druk op alle partijen in Soedan gehandhaafd blijven. Bovendien mogen
misdrijven die in Darfur zijn gepleegd niet onbestraft blijven. Omdat
lokale berechting niet waarschijnlijk is, vanwege directe
betrokkenheid van de huidige leiders, is verwijzing door de
VN-Veiligheidsraad naar het Internationaal Strafhof de meest voor de
hand liggende optie om de daders van de gepleegde ernstige misdrijven
te berechten.
Guinee Bissau
De Raad zal op verzoek van Portugal kort spreken over de situatie in
Guinee-Bissau, die stabieler is geworden mede dankzij begrotingssteun
voor `Security Sector Reform'.
EU-Afrika Top
De Raad zal op verzoek van Portugal kort spreken over de mogelijkheden
tot het houden van een EU-Afrika top. Portugal zal Lissabon nogmaals
aanbieden als plaats van handeling.
Ministerie van Buitenlandse Zaken