Gemeente Katwijk

Dansvoorstelling Rhythmmm op het kunstmenu

Katwijk, 27 januari 2005

Op 31 januari , 1 en 2 februari 2005 bezoeken circa 700 kinderen van groep 5 en 6 van het primair onderwijs uit de gemeente Katwijk de dansvoorstelling Rhythmmm door Het Internationaal Danstheater. Rhythmmm is een prachtig dansverhaal over omgaan met regels.

In het eerste deel van Rhythmmm komt de evolutie van ritme in dans aan bod, de ontwikkeling van simpel naar complex, van natuurlijk naar kunstmatig. Ritme is overal. Vroeger, nu, straks, in je huis, in het verkeer, in de beweging van mensen. Er is het ritme van de ademhaling, van dieren en mensen, van zang, muziekinstrumenten en werktuigen. In het middendeel van de voorstelling worden verschillende vormen van samenwerking, zoals handen- en voetenwerk, onderzocht. Hoe vind je samenwerking in een groep, zonder dat het beklemmend wordt? In dit deel komen onder andere Ierse dansen en Indonesische zitdansen aan bod. In het laatste deel zoekt ieder zijn positie in de groep, maar met behoud van eigen identiteit. Dit gebeurt met een lyrische dans uit Jemen, een flitsende dans met stoelen en een finale met funky tap en moderne jazz.

Het bezoek aan de voorstelling is een onderdeel van Kunstmenu, dat gecoördineerd wordt door Kunstgebouw, Stichting Kunst en Cultuur Zuid-Holland. Met Kunstmenu komen leerlingen van het primair onderwijs in Zuid-Holland in aanraking met professionele kunst. In het menu zijn zes kunstdisciplines opgenomen: dans, film, muziek, beeldende kunst, theater en literatuur. Kunstgebouw, de provincie Zuid-Holland, de schoolkunstcommissie, die bestaat uit vertegenwoordigers van de deelnemende scholen, diverse culturele instellingen en de gemeente Katwijk, realiseren gezamenlijk Kunstmenu en andere culturele activiteiten. In de gehele provincie Zuid-Holland zijn er momenteel 35 gemeenten die deelnemen aan Kunstmenu. Op deze manier maken in totaal zo'n 67.000 kinderen op 337 scholen kennis met allerlei vormen van kunst.

Bij alle Kunstmenu-activiteiten wordt door Kunstgebouw educatief materiaal voor de leerkrachten geleverd. Het educatieve materiaal stimuleert de leerlingen om een verbinding te maken tussen wat ze in de voorstelling zien en hun eigen belevingswereld. Er vinden klassengesprekken plaats, die ingaan op vorm, inhoud en betekenis van de voorstelling of tentoonstelling. Daarnaast gaan de kinderen ook zelf aan de slag. Op deze manier kan een voorstelling uit Kunstmenu weer een inspiratiebron zijn om zelf te gaan dansen.