Dansvoorstelling Rhythmmm op het kunstmenu
Katwijk, 27 januari 2005
Op 31 januari , 1 en 2 februari 2005 bezoeken circa 700 kinderen van
groep 5 en 6 van het primair onderwijs uit de gemeente Katwijk de
dansvoorstelling Rhythmmm door Het Internationaal Danstheater.
Rhythmmm is een prachtig dansverhaal over omgaan met regels.
In het eerste deel van Rhythmmm komt de evolutie van ritme in dans aan
bod, de ontwikkeling van simpel naar complex, van natuurlijk naar
kunstmatig. Ritme is overal. Vroeger, nu, straks, in je huis, in het
verkeer, in de beweging van mensen. Er is het ritme van de ademhaling,
van dieren en mensen, van zang, muziekinstrumenten en werktuigen. In
het middendeel van de voorstelling worden verschillende vormen van
samenwerking, zoals handen- en voetenwerk, onderzocht. Hoe vind je
samenwerking in een groep, zonder dat het beklemmend wordt? In dit
deel komen onder andere Ierse dansen en Indonesische zitdansen aan
bod. In het laatste deel zoekt ieder zijn positie in de groep, maar
met behoud van eigen identiteit. Dit gebeurt met een lyrische dans uit
Jemen, een flitsende dans met stoelen en een finale met funky tap en
moderne jazz.
Het bezoek aan de voorstelling is een onderdeel van Kunstmenu, dat
gecoördineerd wordt door Kunstgebouw, Stichting Kunst en Cultuur
Zuid-Holland. Met Kunstmenu komen leerlingen van het primair onderwijs
in Zuid-Holland in aanraking met professionele kunst. In het menu zijn
zes kunstdisciplines opgenomen: dans, film, muziek, beeldende kunst,
theater en literatuur. Kunstgebouw, de provincie Zuid-Holland, de
schoolkunstcommissie, die bestaat uit vertegenwoordigers van de
deelnemende scholen, diverse culturele instellingen en de gemeente
Katwijk, realiseren gezamenlijk Kunstmenu en andere culturele
activiteiten. In de gehele provincie Zuid-Holland zijn er momenteel 35
gemeenten die deelnemen aan Kunstmenu. Op deze manier maken in totaal
zo'n 67.000 kinderen op 337 scholen kennis met allerlei vormen van
kunst.
Bij alle Kunstmenu-activiteiten wordt door Kunstgebouw educatief
materiaal voor de leerkrachten geleverd. Het educatieve materiaal
stimuleert de leerlingen om een verbinding te maken tussen wat ze in
de voorstelling zien en hun eigen belevingswereld. Er vinden
klassengesprekken plaats, die ingaan op vorm, inhoud en betekenis van
de voorstelling of tentoonstelling. Daarnaast gaan de kinderen ook
zelf aan de slag. Op deze manier kan een voorstelling uit Kunstmenu
weer een inspiratiebron zijn om zelf te gaan dansen.
Gemeente Katwijk